וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההשקעות של צדיק בינו: פז שרדה, פיבי צללה

עמי גינזבורג

1.2.2009 / 6:50

גרף על גרף



>> בתחילת 2003 הפתיע צדיק בינו כשהצליח לרקום עסקה לרכישת השליטה בבנק הבינלאומי ממשפחת ספרא. בינו ניצל את רמת המחירים שבה נסחרו אז הבנקים בישראל ורכש את השליטה עם משפחת ליברמן האוסטרלית ב-90 מיליון דולר בלבד באמצעות החברה האם של הבינלאומי, פיבי אחזקות. בינו עצמו השקיע בעסקה כ-50 מיליון דולר.



עד אמצע 2006 זינקה מניית הבינלאומי פי 6.5, ואולם מאז מאי 2006 היא נמצאת בנסיגה ואיבדה כ-65%. מניית פיבי, שמחזיקה ב-54% ממניות ההון של הבינלאומי, איבדה 68%. שווי אחזקותיו של בינו בפיבי הוא כ-60 מיליון דולר.

פיבי, שלא חילקה דיווידנדים בשנים האחרונות, נסחרת לפי שווי של 600 מיליון שקל, כ-26% בלבד מהונה העצמי. הרתיעה של המשקיעים נובעת בעיקר מהחשש בנוגע למניות המגזר הפיננסי. לבינלאומי יש גם צרות משלו, כמו תהליכי מיזוג לא פשוטים עם אוצר החייל ותיק השקעות רווי באג"ח של מוסדות פיננסיים בחו"ל. גורם נוסף שמרחיק משקיעים הוא המחלוקת של בינו עם דיסקונט, שמחזיק ב-26% ממניות הבינלאומי. בגלל המחלוקת הזאת נמנע הבינלאומי מחלוקת דיווידנדים בשנים האחרונות.



אחזקה חשובה אחרת של בינו היא פז, שבאמצעותה השתלט ב-2006 על בתי הזיקוק באשדוד. חודשים ספורים לאחר הרכישה הנפיק בינו את פז בבורסה, והסיר מעצמו חלק ניכר מהסיכון. שלא כמו פיבי והבינלאומי, מניית פז נהנית ממעמד מוביל הן בשוק הדלק והן בענף זיקוק הדלקים בישראל. ואכן, למרות הנפילה במחירי האנרגיה שהתרחשה בחודשים האחרונים, מניית פז הצליחה לשמור על ערכה באופן יחסי. בשנה האחרונה איבדה מניית פז רק 8% - הרבה פחות מהנפילה של 36% שרשם באותו זמן מדד ת"א 25, ומפיבי שאיבדה בשנה האחרונה מחצית מערכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully