וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דני ברק: בדיעבד, חלק מההנפקות לא היו ראויות

מאת שרון שפורר

1.2.2009 / 6:50

מנכ"ל לידר שוקי הון : בגל ההנפקות הבא האג"ח יהיו דומות יותר להלוואות בנקאיות



>> במאי 2008 הובילה לידר שוקי הון גיוס של כמה סדרות אג"ח לחברת אלבר בהיקף של כ-67 מיליון שקל. כיום נסחרות הסדרות האלו של אלבר בתשואות הנעות סביב 50%, המלמדות שהמשקיעים מייחסים הסתברות גבוהה לאפשרות של אי החזרת החוב.



זו אינה ההנפקה היחידה שהתקיימה ב-2008, וגם לא היחידה שהמשקיעים בה הגיעו בתוך פרק זמן קצר למסקנה שספק רב אם יראו את כספם בחזרה: אקסלנס חיתום הובילה הנפקת אג"ח לסנטרל יורופיאן של יולי עופר שגם הן נסחרות כיום בתשואה של כ-50%; מנורה מבטחים הובילה גיוס אג"ח של דלק נדל"ן, ואפריקה חיתום הובילה גיוס לאפריקה בהיקף של כ-760 מיליון שקל באג"ח שנסחרות כיום בתשואה של 42%.

האם החתמים שגזרו עמלות שמנות מההנפקות האלו הם האשמים בכך שההנפקות האלו שוחקות את התשואות בקופות הגמל ובקרנות הפנסיה שלנו, או שמא האשמים הם המוסדיים שרכשו אותן?



בראיון ל-TheMarkerTV ניסה דני ברק, מנכ"ל לידר שוקי הון, לענות על שאלות אלה.



"התקשורת עושה עוול"



האם אתה מרגיש בנוח עם ההנפקות של השנים האחרונות?



"אני מרגיש בנוח עם תרומת גיוסי ההון לכלכלה הישראלית. איש לא חזה משבר כמו זה - ושלחלק מהחברות שהנפיקו תהיה בעיה להחזיר את החוב - אבל בסך הכל גיוסי הון הם חלק אינטגרלי מהכלכלה. המשק הישראלי לא יוכל לצמוח ללא מקורות זמינים בשוק ההון".



מי אחראי להנפקות הבעייתיות, אתם או המשקיעים המוסדיים שהשתוללו בהשקעות?



"המשקיעים המוסדיים עשו את התפקיד שלהם במטרה להשיג תשואה עודפת. אם כל הכסף היה מושקע רק באג"ח ממשלתיות שמניבות תשואה של 3% בשנה, גם אז אף אחד לא היה מרוצה".



ובכל זאת אנחנו מדברים כאן על גל הנפקות זבל ששחקו את כספי הציבור. יש לך ייסורי מצפון?



"אני בהחלט חושב שהיו כמה הנפקות שלא היו ראויות. כשהשוק מבצע מאות הנפקות, חלק ייראו לא נכונות בדיעבד, אבל אף אחד לא מצפה ממנהל השקעות ש-100% מההנפקות יהיו נכונות. מנהלי תיקים מנהלים עשרות מיליארדים, והתקשורת עושה עוול כשהיא מסתכלת על הנפקה בודדת של עשרות מיליוני שקלים. צריך להסתכל על התשואה הכוללת".



אתה מדבר על הנפקה של עשרות מיליונים, אבל עשרות מיליונים ועוד עשרות מיליונים מצטברים ל-25 מיליארד שקל שצריכים להיות מוחזרים השנה למשקיעים.



"אם ננתח את התשלומים של 2009, נגיע למספר שיותר קרוב ל-15 מיליארד שקל - וחלק מזה בהתחייבויות של בנקים ואג"ח ממשלתיות שאף אחד לא מודאג לגביהן. יש כמה מאות מיליוני שקלים שכרגע נראים בספק, אבל חלק מהחברות סובלות ממשבר נזילות כללי. יש חברות שבדיעבד נכון היה לא לאפשר להן לגייס, אבל כשמגייסים למאות חברות אי אפשר לצפות שלא יהיו מקרים של חדלות פירעון. בגל ההנפקות הבא, אני מעריך שאיגרות החוב יהיו דומות יותר להלוואות בנקאיות. המשקיעים לא יסתפק בדירוג אלא ידרשו ביטחונות וקביעת אמות מידה פיננסיות".



אילו הנפקות לא ראויות אתה הבאת לבורסה?



"אני לא מוכן להתייחס לזה".



לתמוך במגזר הפיננסי



האם אתה חושב שהרגולטורים עושים מספיק - במיוחד לנוכח העובדה שבארה"ב המוסדות הפיננסיים ממשיכים לרעוד?



"הרגולטורים עושים מהלכים נכונים אבל בקצב אטי מדי. להערכתי נראה הגדלה של הערבויות למערכת הפיננסית כדי שתישאר איתנה, אבל ציפיתי שהאוצר יתמוך יותר במגזר - הן בהזרמה למפעילים והן בהנפקות ראשוניות".



הבורסה פתחה את השנה בעליות ואופטימיות, אבל התנודתיות חזרה - מה יקרה כאן בשנה הקרובה?



"בשנים הקרובות יגיעו פירעונות משמעותיים של קרן וריבית. חלק מהחברות, אולי עשרות חברות, יצטרכו לדון עם הבנקים והמשקיעים על הפירעון - המשקיעים יצטרכו להבחין בין חברות שסובלות מהמשבר וכאלה שלא יכולות להחזיר כסף. קשה לי להאמין שמצב הרוח ישתנה בחודשים הקרובים. תחילת ההתאוששות תגיע בסוף 2009 או תחילת 2010".



שוק ההנפקות משותק לגמרי כבר כמה חודשים, ובכל זאת חשבתם שתוכלו לגייס לחברת הנדל"ן גזית גלוב בלי דירוג ולא הצלחתם. למה בכלל ניסיתם?



"אסור לטעות כאן - המשקיעים המוסדיים ממשיכים ליהנות מתזרימים חיוביים כשכולנו ממשיכים להפריש הפרשות סוציאליות. מנהלי ההשקעות מחפשים אלטרנטיבות בדמות השקעות בטוחות ככל האפשר. לכן, אג"ח מגובות נכסים בטריפל איי כמו שגזית גלוב מתכוונת להנפיק יתקבלו בזרועות פתוחות אחרי שהיא תקבל דירוג".



חברות דירוג בכלל מדרגות כיום נכסים ברמה של טריפל איי?



"הסדרה בוודאי לא תהיה מדורגת בדירוג כזה, אבל מדובר בנכסים מהשורה הראשונה".



ב-2007 עלות שכרך היתה 5.5 מיליון שקל והמניה איבדה 14%. ב-2008 המניה נחתכה ב-67% ולא הודעתם על קיצוץ. האם אתה חושב על כך בזמן שבעלי המניות מאבדים כסף?



"מרבית המשכורות בלידר שוקי הון מורכבות מבונוסים תלויי תוצאות. ככל שהתוצאות גבוהות יותר, הבונוסים גבוהים יותר ולהפך. אני מניח שב-2008 כל המשכורות יהיו נמוכות".



לבעלי השליטה שלכם, קבוצת שרם פודים, התחייבויות של כ-80 מיליון שקל בשנתיים הקרובות. האם זו משקולת עבורכם בלידר?



"אני לא חושב כך. יש הרבה חברות שיש להן חובות למערכת הבנקאות ושוק ההון, וצריכות להתמודד עם הסיטואציה של כשל השוק. לידר שוקי הון עצמאית, ופעילה בשלושה תחומים בלי תרומה ישירה של בעלי המניות שלה".



מהיכרותך עם הנפשות הפועלות, האם הם יעמדו בהחזר ההתחייבויות שלהם?



"אני בטוח שהם עושים כל מאמץ לשלם את חובותיהם בזמן, אבל כמו שאמרתי יש התמודדות להרבה חברות. הם יבחנו כל אפשרות כדי לגייס את ההון הנדרש לצורך מיחזור החובות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully