וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

Net Asset Value

עמי גינזבורג

1.2.2009 / 6:50



ערך נכסי נקי (ובקיצור NAV).

דרך לתאר או לחשב שווי של חברת אחזקות או קרן שמשקיעה בנכסים שונים. השימוש במונח ערך נכסי נקי (NAV) מתאים בישראל בעיקר לצורך תמחור של חברות החזקה והשקעות מסוגן של אי.די.בי, קבוצת דלק ואפריקה ישראל.



לחברות כאלה יש אחזקות בחברות שנסחרות בבורסה ושווי השוק שלהן מתעדכן מדי יום, וכן אחזקות בחברות פרטיות שהשווי שלהן לא ידוע. השווי הנכסי הנקי של חברת אחזקות יהיה השווי המצרפי של כל אחזקותיה בניכוי חובה נטו, או בתוספת עודפי המזומנים אם יש כאלה.



נניח למשל שחברה מחזיקה 50% מהמניות בחמש חברות בורסאיות ששווי השוק המצרפי שלהן הוא 800 מיליון דולר. כלומר, סך השווי של אחזקותיה הסחירות הוא 400 מיליון דולר. בנוסף יש לה מניות בחברות פרטיות ששוויין מוערך ב-200 מיליון דולר, חוב כולל של 300 מיליון דולר ומזומן בקופה בהיקף של 100 מיליון דולר. השווי הנכסי הנקי של חברה כזו יהיה 400 מיליון דולר - שווי הנכסים והמזומן בניכוי החוב.



האם זה אומר ששווי השוק של חברה כזו בבורסה יהיה גם הוא 400 מיליון דולר? בהחלט לא. מדוע? משום שלכל משקיע יש הערכה פרטית משלו כמה שווה כל אחזקה וכמה שווה החברה האם, ולא כולם מסכימים איתו. אם כולם היו מסכימים, במניה של אותה חברה לא היה מתקיים מסחר.



ישנם משקיעים שסבורים, למשל, ששווי השוק של החברות הבנות נמוך מדי או גבוה מדי לעומת השווי שהם סבורים שמגיע להן. אחרים אינם מסכימים על שווי החברות הפרטיות.



פקטור חשוב נוסף הוא כמה דיסקאונט צריך לתת לחברת האחזקות בגלל עלויות המטה וההנהלה שלה. כלומר בכמה עלויות אלה, שכוללות שכר מנהלים, שכר דירה ועלויות אדמיניסטרטיוויות שונות, מקטינות את רווחיה של החברה האם וכיצד זה משפיע על תמחור המניה. הדיסקאונט שמקובל לייחס לחברת אחזקות נע בדרך כלל סביב 10%-20% משווי הנכסים שלה, והוא נובע מסיבות שונות ולא רק מעלויות המטה. בעתות משבר, הדיסקאונט הזה עשוי להיפתח לשיעורים גבוהים בהרבה.



חישוב הערך הנכסי הנקי נעשה תמיד תחת הנחות שונות, כולל הנחות לגבי התפתחויות עתידיות. מכיוון שלכל מנתח ולכל משקיע הנחות שונות לגבי ההווה והעתיד, גם תוצאת החישוב שכל אחד יקבל תהיה שונה.



ginzburg@themarker.com.ami

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully