וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דברים שנתניהו לא שומע בדאבוס

אפרים דוידי

1.2.2009 / 12:38

מספר המובטלים בארה"ב ובאירופה גדל בצורה מפלצתית, ותחזיות מדברות על 50 מיליון מובטלים חדשים השנה. במדינות מזרח אסיה, שבהן התערבה הממשלה ביצירת מקומות עבודה - המצב טוב בהרבה

בדצמבר 2008 נרשם שיא בשיעור האבטלה באיחוד האירופאי ובארה"ב. על פי נתונים משולבים של הלשכה האירופית לסטטיסטיקה ומשרד העבודה האמריקאי, שפורסמו בסוף השבוע, מספר המובטלים באיחוד האירופאי ובארה"ב הגיע ל-23 מיליון, ובהם כ-18 מיליון מובטלים ברחבי אירופה.

התחזית הפסימית של האיחוד האירופי מדברת על שיעור אבטלה של 9.3% במהלך 2009, ועלייה נוספת לכ-10% במהלך שנת 2010. כלכלנים צופים, כי בעקבות המיתון בכלכלת המדינות השותפות באיחוד האירופי צפויים גלי פיטורים קשים ברחבי אירופה כולה, כאשר את הפגיעה הקשה יספגו דווקא מדינות גוש היורו. על פי התחזיות, התוצר בגוש היורו צפוי להתכווץ במהלך השנה ב-1.9%, הירידה החדה ביותר מאז עברו המדינות להשתמש במטבע משותף.

כאמור, מספר המובטלים בארה"ב זינק בחודש שעבר לשיא של כל הזמנים והפיטורים הקיפו מגזרים רחבים במשק. משרד העבודה בוושינגטון דיווח, שמספר האמריקאים שהמשיכו לקבל דמי אבטלה הסתכם לאחר שקלול עונתי ב-4.78 מיליון מובטלים, שיא מאז 1967. מדובר בגידול של 160 אלף מובטלים לעומת שבוע קודם, שהיה גרוע מהתחזיות שניבאו שהנתון יעמדו על 4.65 מיליון מובטלים.

החדשות הטובות, ואף הן פורסמו בסוף השבוע על ידי משרד העבודה בארה"ב: מספר העובדים החברים האיגודים המקצועיים גדל מדי שנה - זו השנה השנייה ברציפות. ככל שהמשבר הכלכלי מעמיק, כך יותר עובדים מצטרפים לאיגודים. על פי המידע שנמסר יותר מחצי מיליון עובדים הצטרפו לאיגודים ברחבי ארה"ב בשנה שעברה.

אך הנתונים הקשים מכולם, התחזית השחורה ביותר, פורסמו על ידי ארגון העבודה הבינלאומי. מאות קילומטרים מדאבוס העליזה, בה הטוען לכתר בנימין נתניהו רוקד לצלילי תזמורת ההון והשלטון הגלובלי, פרסם הארגון הבינלאומי תחזית קודרת על הצפוי השנה בתעסוקה.

על פי הפרסום השנתי "מגמות תעסוקה בעולם", מספר המובטלים החדשים השנה עלול להגיע עד ל-50 מיליון; או פי 17 ממספר העובדים בישראל. עוד סבורים מומחי הארגון כי 200 מיליון עובדים, בייחוד במשקים שבפריפריה של הגלובליזציה הקפיטליסטית, יהיו לעניים. במילים אחרות: הם ימשיכו לעבוד, אבל יתרוששו. מצב המוכר היטב במשק הישראלי.

מנכ"ל ארגון העבודה, חוסה סומוביה, מסר "מספר העניים גדל. אבל גם העובדים השייכים לשכבות הביניים היו לקרבנות המשבר ורבים מהם יהיו לעניים תוך מספר חודשים". אגב, כבר עתה צפון אפריקה והמזרח התיכון בראש האזורים ובהם אחוזי האבטלה הגבוהים בעולם. לעומת זאת, מדינות מזרח אסיה (בייחוד סין העממית והודו) צעדו אשתקד בראש מצעד יצירת מקומות עבודה חדשים. וזאת, בשל ההתערבות הפעילה של הממשלות ביצירת מקומות עבודה חדשים – גם בבעלות ממלכתית. את המשפט האחרון, סביר להניח שנתניהו לא שמע ממארחיו בפורום הכלכלי של דאבוס.

ד"ר אפרים דוידי הוא המנהל האקדמי של המכללה החברתית-כלכלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully