וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פולישק מחזיקה מספיק מזומן כדי לשלם לבעלי האג"ח בסוף פברואר - הבנקים לא מוכנים לשחרר

מיכאל רוכוורגר

1.2.2009 / 19:46

לחברה חוב של 17 מיליון שקל ויתרה של 24 מיליון שקל; הבנקים איימו כי אם תמשוך את הכסף ייסגר ברז האשראי


היום התקיימה בתל אביב אסיפת בעלי האג"ח א של חברת פולישק תעשיות פלסטיק, הנסחרות בתשואת זבל של כ-193%. שווי החברה הידרדר לכ-4.4 מיליון שקל. המצויה בשליטת הקיבוצים ניר יצחק (47.7%) וסופה (21.1%) ועוסקת בייצור מסכי רשת לבקרת אקלים, קרינה והגנת הסביבה, וכן באריזות גמישות למוצרי מזון.

המקרה של פולישק שונה מזה של חברות נדל"ן רבות. אלה גייסו אג"ח בעשרות מיליוני שקלים בימי הגאות, השתמשו בהן כהון עצמי להשקעות פרועות ברחבי מזרח אירופה וכעת מנסות להגיע להסדר עם בעלי האג"ח בכדי שימחלו להם חלק מן החוב, מבלי שיש להן אגורה בקופה.

פולישק אמורה לפרוע בסוף פברואר תשלום שני של קרן של האג"ח בסך של כ-14.5 מיליון שקל, וכן תשלום ריבית ראשון של 2.2 מיליון שקל. באופן אירוני, בקופת החברה שוכבים כ-24.3 מיליון שקל המופקדים בחמשת הבנקים הגדולים. הכסף מופקד בצורת מזומנים ושווי מזומנים בסך של כ-10 מיליון שקל ותיק ניירות הערך (שרובו לא משועבד), המושקע בעיקר במק"מים, בסך של כ-14.4 מיליון שקל.

אולם למרות שהחברה יכולה לשלם לבעלי האג"ח את הכסף, קיים ספק רב שהיא אכן תעשה זאת בזמן: חמשת הבנקים המממנים את פעילותה השוטפת מנצלים את משבר האשראי בשווקים, והטילו על פולישק אולטימטום, לפיו במידה שהחברה תמשוך את הכסף מן הבנקים - הם יסגרו לה את ברזי אשראי ולא יחדשו את מסגרות האשראי לטווח קצר העומדות על כ- 63.55 מיליון שקל. הבנקים נהנים משעבוד ספציפי על הרכוש הקבוע של החברה וכן משעבוד צף פרי פאסו (שיעבוד בדרגה שווה בין כמה נושים) על כל נכסי החברה. האיום של הבנקים נובע מדאגה כי לחברה לא יישארו מקורות להמשך הפעילות, ובכך עלולים הבנקים לשתק את פעילות החברה.

"נקלענו למשבר ייחודי שבחלקו נכפה עלינו ולא צפינו אותו. אנחנו מצויים בין פטיש לסדן. אי אפשר להתעלם מכך שהבנקים הם גורם מרכזי בכל הסיפור הזה. אנחנו נמצאים איתם בפגישות אינטנסיוויות בכדי למצוא פיתרון ולשלם את מלוא התשלום הקרוב, אך צריך לקחת בחשבון גם את התרחיש הגרוע - שלא נוכל לשלם את הכסף בזמן", סיפר עופר צמחי יו"ר החברה.

שי יצחקי, מנהל מחלקת המחקר של בית ההשקעות מיטב, העלה טענה שמן הראוי שבעלי השליטה בחברה יכניסו את היד לכיס ויסייעו לחברה, ואליו הצטרפו בפליאה גם בעלי האג"ח הנוספים. בעלי השליטה משכו ממנה דמי ניהול והוצאות שכר אחרות בסך מיליוני שקלים בשנים האחרונות, וכן קיבלו לאחרונה ריבית בגין דמי ניהול.

בתגובה לכך ענה צמחי כי "זאת שאלה טובה, אך אסור להתעלם מכך שאנחנו עושים את הכל כדי להתמודד עם המשבר. הקטנו שכר בממוצע ב-10%, הורדנו 25% מכוח האדם בישראל (כ-40 משרות), אנחנו לא ישנים בשקט בלילה ומנסים לעשות את כל שביכולתנו. פולישק הנה חברה מתעשייה מסורתית, שמייצרת מוצרים אמיתיים ולא מוכרת חלומות נדל"ן במזרח אירופה".

עם זאת, צמחי לא סיפק את בעלי האג"ח, כשאחד מהם פנה לחברה וציין כי "ישנה הרגשה שהחברה מתנהלת בצורה חובבנית, לא מפרסמת הודעות מהותיות לבורסה, באתם לפגישה איתנו בלי שאתם מוכנים ומעדכנים אותנו במה שבאמת קורה מול הבנקים. אתם חייבים לקחת בחשבון שהחברה יכולה להגיע לדיפולט לא רק מול הבנקים אלא גם מול בעלי החוב". דוד חוטר, מבעלי השליטה בפולישק שהשתתף באסיפה, סיפר כי הבעלים עומדים מאחורי החברה ומנסים לסייע לה, אך לא פירט את המעשים בפועל.

צמחי סיפר כי היו פניות לכניסת משקיע בחברה או לרכישת פעילות, אך לא משהו שנראה מתאים לחברה מבחינה אסטרטגית, כך שהדברים לא הבשילו לידי משא ומתן רציני. צמחי סיפר עוד כי פולישק מנסה למצוא מקורות סיוע מידי קרנות שונות (בינתיים ללא הצלחה), וציין כי אמנם החברה עומדת בקריטריונים של קרנות מנוף שאמורות לסייע למחזר את החובות לחברות שנקלעו לקשיים, אך הדבר ייקח עוד מספר חודשים.

האסיפה הסתיימה בכך שהוסכם כי בשבוע הבא תתקיים אסיפה נוספת, בה תעדכן החברה אודות התפתחויות מול הבנקים ותישקל אפשרות של מינוי נציגות בעלי אג"ח שינהלו מגעים מול הבנקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully