וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהלת חטיבת המחקר בבנק ישראל: אין בועה בענף הנדל"ן בארץ

ערן אזרן

2.2.2009 / 12:48

דר' קרנית פלוג: שיעור החיסכון הגבוה של משקי בית בישראל יסייע למתן הפגיעה בצריכה הפרטית בעקבות המשבר



אחד הייתרונות של המשק הישראלי במשבר הנוכחי הוא שלא קיימת בועה בענף הנדל"ן בארץ, כך אמרה מנהלת חטיבת המחקר בבנק ישראל, דר' קרנית פלוג, היום בכנס הרצליה. בנוסף ציינה כי שיעור החיסכון הגבוה של משקי בית בישראל יסייע למתן הפגיעה בצריכה הפרטית בעקבות המשבר.



פלוג סקרה את ההתפתחויות הכלכליות בעקבות המשבר ובמהלכו, והציגה את המאפיינים של המשק הישראלי המגבירים את חשיפתו להשפעות המשבר ומנגד את המאפיינים המסייעים למשק הישראלי להתמודד עם המשבר בהצלחה.



לדברי ד"ר פלוג ישנם כמה מאפיינים במשק הישראלי, המגבירים את חשיפת המשק להשפעות המשבר. שילובה של כלכלת ישראל באופן הדוק בכלכלה העולמית, הוא דוגמה אחת לכך. לדבריה, צמיחת המשק תלויה בגדיול בייצוא בכלל, ובההי-טק בפרט. באופן דומה יש משקל גבוה לייצוא לארה"ב שהיא נמצאת כרגע במוקד המשבר.



פלוג ציינה כי שינויים מבניים במערכת הפיננסית הביאו להתפתחות מואצת של שוק האשראי החוץ בנקאי כמקור אשראי, והוא הצטמצם באופן חד בעקבות המשבר הפיננסי העולמי. בנוסף אמרה כי יחס חוב/תוצר גבוה יחסית מגדיל פגיעות ומצמצם את חופש הפעולה למדיניות פיסקלית אנטי מחזורית.



מנגד, פלוג מנתה מאפיינים המשפרים את עמידותו של המשק נוכח המשבר. בין אלה ציינה פילוג כי שיעור החיסכון הגבוה של משקי הבית בישראל מצמצם את רגישות הצריכה הפרטית לזמינות אשראי ויסייע למתן את הפגיעה בצריכה הפרטית בעקבות המשבר. כמו כן רמת רזרבות גבוהה (ועולה), עודף בחשבון השוטף ועודף נכסים על התחייבויות בחשבון החיצוני - משפרים את מצב המשק בישראל בהשוואה לכלכלות אחרות.



עוד ציינה פלוג כי מערכת בנקאות שמרנית, יחס הון גבוה יחסית, שיעור נמוך של חובות בעייתיים בעת הכניסה למשבר, מסייעים לעמידות המשק. לטענת פלוג, מאפיינים אלה חשובים לניתוח השפעות המשבר הגלובלי על המשק הישראלי, כפי שמשתקפים בתחזית הצמיחה שבנק ישראל פירסם בשבוע שעבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully