וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלל פיננסים: צפי להפסדי מלאי כבדים לפז ובז"ן עקב הצניחה במחירי הנפט ברבעון הרביעי

הדס גליקו

2.2.2009 / 16:14

לפז, בניגוד לבז"ן, שני מגזרים שצפויים להרוויח והם קמעונאות ומסחר ותעשיות



הפסדי מלאי גבוהים במיוחד של פז ובז"ן, שנגרמו כתוצאה מירידת מחירי הנפט, יפגעו מהותית בתוצאות הרבעון הרביעי ובתוצאות שנת 2008 כולה, כך מעריכה היום אנליסטית כלל פיננסים, גל רייטר. עם זאת מעריכה, לפז, בניגוד לבז"ן, שני מגזרים שצפויים להרוויח והם קמעונאות ומסחר ותעשיות. המלצת בית ההשקעות נותרה בעינה על 'תשואת שוק' גם לפז וגם לבז"ן.



לדברי רייטר "עם פרסום תוצאות רבעון השלישי ב-2008, פירסמו בז"ן ופז את הפסדי המלאי שנגרמו להן כתוצאה מהירידה הדרמטית במחירי הנפט הגולמי מתחילת הרבעון הרביעי. מאז ירד מחיר הנפט בכ-10% נוספים, כלומר ההפסדים התעצמו".



בבית ההשקעות מעריכים שברבעון הרביעי ובשנת 2008 כולה תירשם ירידה ברווח הנקי של פז, ומעבר להפסד של עשרות מיליוני דולרים לבז"ן. בבית ההשקעות ממשיכים להעדיף את פז, בשל פיזור הסיכון בתוצאות ותמחור בפרמיה לא מוצדקת לבז"ן יחסית למתחרות באירופה.



בדו"ח הכספי לרבעון השלישי ב-2008, פירסמה בז"ן, כי למועד אישור הדוחות ב-24 לנובמבר, נגרמו לה הפסדי מלאי בסך של 106 מיליון דולר בפעילות הזיקוק (לא כולל כאו"ל (50%), שם נרשם הפסד מלאי של כ-16 מיליון דולר. להערכת רייטר, הירידה הנוספת במחיר הזהב השחור תביא לרישום הפסדי מלאי נוספים, שעלולים להסתכם בעשרות מיליוני דולרים.



ברבעון הרביעי ב-2008 מעריכה רייטר כי, בז"ן תרשום הפסד נקי כתוצאה מהפסדי מלאי גבוהים במיוחד, ועלולה אף לרשום הפסד תפעולי במגזרי הזיקוק והפטרוכימיה. בבית ההשקעות מעדיפים לא לנקוט במספר מדויק בשל הקושי להעריך את הרווח מהגנות, אם היה כזה. במועד אישור הדו"חות הרווח עמד על 32 מיליון דולר וקיזז במידה מועטה את ההשפעה השלילית.



להערכת רייטר גם פז צפויה להיפגע, אם כי כמות המלאי הלא מוגן עמדה להערכת כלל פיננסים על 100-150 אלף טון. בדו"ח הכספי לרבעון השלישי ב-2008 פירסמה פז כי, למועד אישור הדו"חות ב-23 לנובמבר נגרמו לה הפסדי מלאי בסך של 68 מיליון שקל נטו לאחר מס, כלומר כ-90 מיליון שקל ברוטו.



כמות המלאי הלא מוגן עמדה בתאריך אישור הדוחות על כ-120 אלף טון, כשברקע החלטת דירקטוריון להגדיל באופן הדרגתי את המלאי הלא מוגן להיקף של 250 אלף טון אך לא יותר מ-150 מיליון דולר. להערכת רייטר גם במקרה של פז צפוי גידול בהפסד המלאי, בסדר גודל של עשרות מיליוני שקלים.



לדברי רייטר "גם תוצאותיה של פז יפגעו כתוצאה מהפסדי המלאי במגזר הזיקוק וישפיעו לרעה על תוצאות הרבעון. עם זאת, לפז, בניגוד לבז"ן, שני מגזרים שצפויים להרוויח והם קמעונאות ומסחר ותעשיות".



בבית ההשקעות מאמינים כי חשוב להסתכל על התוצאות בנטרול השפעת המלאי וההגנות, שכן בסופו של דבר מנותחת הפעילות השוטפת של בית הזיקוק ויעילותו.בסופו של דבר התוחלת של רווחי מלאי/הפסדי מלאי צריכה להיות שווה לאפס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully