וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חזקיהו מחמיר עם ההלוואות לטייקונים

מאת שרון שפורר

3.2.2009 / 10:10

המפקח על הבנקים דורש מהם לבצע הערכות שווי חדשות לבטוחות של בעלי שליטה בחברות. אריסון, לבייב, גאידמק עשויים להיפגע

רוני חזקיהו, המפקח על הבנקים, מעמיד בפני הבנקים דרישה חדשה ומחמירה יותר ביחס להלוואות שנתנו לבעלי שליטה בחברות.

חזקיהו דורש מהבנקים לבצע הערכות שווי מחודשות לכל הבטוחות של חברות שהבנקים העמידו לבעליהן אשראי למימון רכישת השליטה, ולדווח לו על כך.

אשראי לרכישת אמצעי שליטה אין משמעו בהכרח כי מקבל ההלוואה השתמש לרכישת השליטה באשראי בנקאי, אלא ייתכן גם שמדובר באשראי שהועמד לו לרכישת מניות או איגרות חוב.

חזקיהו שלח בסוף ינואר טיוטת חוזר לבנקים, ולפיה הם נדרשים לבצע הערכות שווי מחודשות ובלתי תלויות בנוסף לבדיקות שוטפות בעניין. אם הערכות השווי יהיו נמוכות מרישום הבטוחות בספרים, הדרישה עשויה להביא לכמה תוצאות: שינוי בסיווג החוב בדו"חות הבנקים, שכחוב בעייתי נדרשת בגינו הפרשה לחובות מסופקים.

שנית, זה גם יכול להביא לדרישה של הבנקים לפירעון מיידי של החוב. שלישית, דרישה זו יכולה לגרום לחיזוק בטוחות בידי בעלי השליטה. טיוטת החוזר נוגעת לכל האשראי שניתן בשנים האחרונות של מימון בנקאי לרכישת אמצעי שליטה.

דוגמאות לעסקות מסוג זה שהתבצעו בשנים האחרונות אפשר למצוא אצל לב לבייב, שרכש 80% מהנפקת המניות של אפריקה בהיקף של מיליארד שקל ב-2008 באמצעות מימון של שלושה בנקים (לאומי שווייץ, UBS ודויטשה בנק); ובוימלגרין קפיטל של שעיה בוימלגרין, שקיבלה אשראי של 165 מיליון דולר ממזרחי טפחות לרכישת אזורים.

אזורים נרכשה לפי שווי של מיליארד שקל וכיום היא שווה 280 מיליון שקל - כך ששווי הבטוחות של הבנק צנח. בדומה, צנחו שווי הבטוחות של כל עסקות המימון. דוגמה נוספת: שלמה אייזנברג קיבל אשראי ממזרחי טפחות לרכישת אוסיף מארקדי גאידמק לאחר שגם גאידמק קיבל אשראי לרכישת אוסיף מאותו הבנק.

גם העסקה של מרקסטון לרכישת קרנות הנאמנות מבנק הפועלים באמצעות מימון מבנק לאומי של כ-400 מיליון שקל עשויה להיחשב כמימון לרכישת אמצעי שליטה וגם השווי שלה צנח. גם המימון שקיבלה יורק לרכישת פסגות הוא רכישת אמצעי שליטה במימון בנקאי. גם שרי אריסון נעזרה במימון בנקאי כשרכשה מניות בבנק פועלים, בתעשיות מלח ובשיכון ובינוי.

המחקר האחרון שפורסם בידי בנק ישראל בעניין מימון בנקאי לרכישת אמצעי שליטה בחברות היה ב-2003 על בסיס נתוני 2002. על פי המחקר, שיעור החובות הבעייתיים שנגעו לאשראי זה היה גבוה כמעט פי שניים משיעור החובות הבעייתיים בתיק האשראי כולו והגיע לשיעור של כ-16%.

הדרישה הזו מצטרפת לדרישה של הפיקוח על הבנקים עוד לפני הצגת הדו"חות לרבעון השלישי של 2008 כי הבנקים ידווחו לו כיצד הם מסווגים התחייבויות והאם וכמה הם מפרישים בגין הלווים הגדולים, ובהם לב לבייב, יצחק תשובה, אליעזר פישמן ונוחי דנקנר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully