וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלות עובד בבנקים זינקה ב-46 אלף שקל בחמש שנים; הערכות: עלתה גם ב-2008

מאת שרון שפורר

3.2.2009 / 7:15

המפקח על הבנקים ידרוש מהבנקים בחינה מחודשת של תגמול העובדים; משקל הוצאות השכר בבנקים בישראל - מהגבוהים בעולם





>> המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, מתכוון להוציא לבנקים בתוך כמה שבועות מכתב שבו הוא מבקש מהם לבחון מחדש את סוגיות התגמול לעובדים. בפיקוח על הבנקים חוששים כי תגמול הנגזר מביצועי הבנקים יוביל ללקיחת סיכון גדולה יותר על ידי עובדיו.

במרבית הבנקים מקבלים העובדים בסוף השנה בונוסים הנגזרים מהביצועים. שכר המנכ"לים והבכירים במרבית הבנקים מורכב משכר בסיס, מבונוס הנגזר מיעדי תשואה על ההון וממרכיב של אופציות המושפע מביצועי המניות.



בשנים האחרונות זינקו הוצאות השכר וההוצאות הנלוות בגין העובדים בבנקים. ב-2003 היתה עלות השכר הכוללת של 38,427 העובדים בחמשת הבנקים הגדולים 10.8 מיליארד שקל, ובממוצע כ-282 אלף שקל בשנה למשרה. ב-2007, השנה האחרונה שלגביה יש נתונים רשמיים, הועסקו בחמשת הבנקים הגדולים 44,281 עובדים שקיבלו שכר כולל של 14.5 מיליארד שקל, או 328 אלף שקל בממוצע. אמנם ב-2007 נרשמה ירידה בעלות השכר לעובד מ-353 אלף שקל בשנה ל-328 אלף שקל - אך עדיין זהו זינוק של 16% לעומת 2003.



הפיטורים בדרך



בתשעת החודשים הראשונים של 2008 הסתכמו ההוצאות לשכר וההוצאות הנלוות בבנקים בכ-11.1 מיליארד שקל, העשוי ללמד בחישוב גס על קצב שנתי של 14.8 מיליארד שקל להוצאות - גידול לעומת 2007. עם זאת, אין מספרים מדויקים על מצבת כח האדם בבנקים לשנה זו.



חלק גדול מההוצאות לשכר והוצאות נלוות נרשם לזכות המנהלים הבכירים בענף. כך, בבנקים הגדולים, עלות השכר של המנהלים הבכירים - שהבנקים חייבים לפרט בדו"חות - מגיעה לעשרות מיליוני שקלים. בבנק הפועלים, שבו הגיעה הגיעה העלות ב-2007 ל-30 מיליון שקל, היה חלקם של המנכ"ל צבי זיו והיו"ר דני דנקנר בעלות זו קרוב ל-16 מיליון שקל. בבנק דיסקונט הגיעה עלות השכר לחמשת המנהלים הבכירים ל-50 מיליון שקל, מזה עלות השכר של היו"ר שלמה זהר והמנכ"ל גיורא עופר הגיעה ביחד לכ-35 מיליון שקל. בבנק לאומי עלות השכר של היו"ר איתן רף והמנכ"לית גליה מאור היתה 8.4 מיליון שקל ו-5.3 מיליון שקל בהתאמה - כמעט חצי מעלות השכר הכוללת מקבלי המשכורות הגבוהות בבנק שהסתכמה ב-29 מיליון שקל.



עלות ההעסקה הממוצעת לחודש של עובד בבנקים ב-2007 היתה 27 אלף שקל. על פי דוח בנק ישראל עלות זו גבוהה ב-30% מאשר עלות העסקה בשאר המשק. משקל הוצאות השכר בבנקים הישראלים מול הערך המוסף של העובדים (הנגזר מהרווח מפעולות רגילות לפני מס בתוספת הוצאות על משכורת, הוצאות אחזקה ופחת של בניינים והוצאות כלליות) הוא מהגבוהים בעולם, על פי השוואה שבוצעה על ידי הפיקוח על הבנקים נכון ל-2006.



ברבעון הרביעי של 2008 עשויות הוצאות השכר וההוצאות הנלוות בגין עובדי הבנקים לעלות בחדות. זאת על רקע הערכות בשוק כי הבנקים יבצעו ניקוי אורוות ברבעון זה - כלומר, יעדיפו לזקוף ככל שיוכלו הוצאות בגין הרבעון שיחתום שנה אבודה. הוצאות כאלה יכולות להיות הוצאות בגין פיטורי עובדים, הוצאות בגין תוכניות התייעלות אחרות והוצאות לתוכניות פרישה בנקים. עד כה ידוע כי בנק הפועלים מתכנן להציע לעובדיו תוכנית פרישה נוספת בעלות שיכולה להגיע למאות מיליוני שקלים.



כמה מהבנקים כבר הודיעו על תוכניות שונות של קיצוצים או התייעלות. כך למשל, מנהלי בנק הפועלים צבי זיו ודני דנקנר קיצצו שכרם ב-10%; חברי הדירקטוריון וההנהלה הבכירים קיצצו שכרם ב-7.5% ועובדים בכירים נוספים קיצצו שכרם ב-5%. בבנק לאומי נודע כי עובדי הבנק יוותרו על 2.5% מתוספת השכר האוטומטית של 5% המגיעה להם בכל שנה על פי ההסכם הקיבוצי, וזאת בעוד לפי שעה מנהלי הבנק הבכירים לא הודיעו על כל קיצוץ. כך גם לא הודיעו בנקים אחרים על קיצוצים עד כה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully