וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהזדמנות: עיתון בליש"ט

מאת אשר שכטר

3.2.2009 / 7:15

מניית ניו יורק טיימס צנחה ב-70% ב-12 החודשים האחרונים, הטריביון קרסה וה"איוונינג סטנדרד" הבריטי נמכר בליש"ט בלבד לאוליגרך רוסי. העיתונות המודפסת, שספגה מכה כואבת מהאינטרנט, נאבקת על חייה במשבר הכלכלי





>> תעשיית המדיה כולה ספגה מכה קשה ב-2008, אך ההערכות הן כי החזקים מבין אולפני הקולנוע, ערוצי הטלוויזיה, חברות הכבלים והלוויין ישרדו את המשבר, גם אם ייפגעו ממנו קשות. מנגד, העיתונים, אפילו החזקים והגדולים שבהם, נאבקים ב-2009 על חייהם.

העיתונות המודפסת, שהתמודדה גם כך עם בריחת הקוראים לאינטרנט - ועמם גם המפרסמים - נאלצה ב-2008 להתמודד גם עם המשבר בשוק הדיור, ההאטה העולמית והמשבר בשווקים, שהובילו לקריסתם של מפרסמים כבדים כמו חברות המשכנתאות ויצרניות הרכב. טריביון, מו"לית ה"לוס אנג'לס טיימס", קרסה בדצמבר לאחר שנקלעה להפסדים כבדים בעקבות הירידה בהכנסות מפרסום, וכרעה תחת חובות של 13 מיליארד דולר.



עיתונים אחרים, כמו "מיניאפוליס סטאר טריביון" קרסו גם הם, ואחרים, כמו מו"לית המגזינים טיים, קיצצו משרות. טיים, מו"לית המגזינים הגדולה בעולם, קיצצה 6% מכוח האדם של החברה. מו"לית העיתונות גאנט פיטרה 10% מכוח האדם שלה - כ-3,000 עובדים - לאחר שכבר פיטרה כ-3,500 עובדים ב-2007.



גאנט, המוציאה לאור את העיתון "USA טודיי", דיווחה על נפילה של 36% ברווחיה ברבעון הרביעי של 2008, ונאלצה לרשום מחיקה של 5.2 מיליארד דולר בגין הירידה בערך עיתוניה. המשבר הפיננסי, מסרה החברה, החריף את הנפילה בהכנסות מפרסום מודעות, בעקבות נטייה גוברת מצד הקוראים להתעדכן בחדשות באינטרנט. מו"ליות אחרות דיווחו כי הפרסום באתרי האינטרנט שלהן אמנם עלה ב-2008, אך תעריפי הפרסום באינטרנט עדיין אינם מספיק גבוהים כדי לפצות על הנפילה בהכנסות.



מטה החברה למכירה



לניו יורק טיימס, מו"לית העיתון הנושא את שמה, היתה שנה גרועה במיוחד ב-2008. ב-12 החודשים האחרונים צנחה מניית החברה ב-70%. החברה דיווחה על נפילה של 48% ברווחיה ברבעון הרביעי של 2008, בעקבות נפילה של קרוב ל-18% בהכנסות מפרסום, ונאלצה להתחיל למכור נכסים, בהם נתח גדול ממטה החברה במנהטן והנתח שלה בחברת האחזקות ניו אינגלנד ספורטס ונצ'רס, בעלת קבוצת הבייסבול בוסטון רד סוקס ואיצטדיון הקבוצה פנוויי פארק.



שבוע לפני כן קיבלה המו"לית חבל הצלה מהמיליאררד המקסיקני קרלוס סלים, שהסכים להלוות לחברה 250 מיליון דולר כדי לסייע לה לעמוד בתשלום חוב בסך 400 מיליון דולר שמועד פרעונו במאי. נכון לסוף הרבעון הרביעי, ניו יורק טיימס החזיקה בקופת מזומנים בסך 57 מיליון דולר ובחובות בסך 1.1 מיליארד דולר.



הזמנים הקשים אילצו את מו"ליות העיתונים להכריז על ארגון מחדש ועל פיטורי עובדים. העיתון "פייננשל טיימס" נאלץ להודיע בינואר על קיצוץ של 5% מכוח העבודה, (כ-80 עובדים) כחלק מארגון מחדש שנועד להרחיב את הסיקור באינטרנט על חשבון מהדורת הדפוס - זאת לאחר שפיטר באוקטובר 60 עובדים והקפיא את שכרם של העובדים המרוויחים יותר מ-50 אלף דולר בשנה.



בחודש שעבר הודיע "גלוב אנד מייל" הקנדי על פיטורים של 10% מעובדיו. מו"לית ה"וול סטריט ג'ורנל" דאו ג'ונס, הנמצאת בבעלות ניוז קורפ של רופרט מרדוק, הודיעה על הקפאת שכר עובדיה, כדי להימנע ככל האפשר מפיטורים. "ניו יורק טיימס" אפילו נאלץ להתחיל למכור שטח פרסום למודעות צבע בעמוד הראשי של העיתון, בראשונה בתולדותיו.



ההמחשה הטובה ביותר למצבה של העיתונות היא ברכישתו של העיתון הבריטי "איוונינג סטנדרד" על ידי האוליגרך הרוסי אלכסנדר לבדב תמורת סכום סמלי של ליש"ט בלבד וספיגת חובותיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully