וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שאלת בטלנותם של הפליטים הסודאנים

מירב ארלוזורוב

3.2.2009 / 7:15



>> האם הפליטים הסודאנים, הגודשים את ישראל באלפיהם, הם בטלנים? רגע לפני שאתם מאשימים אותנו בגזענות על עצם העלאת השאלה, נטען להגנתנו כי השאלה הזו נדונה בכובד ראש בידי ממשלת ישראל עצמה.

למעשה, אפילו ניתן לקבל על השאלה הזו תשובה רשמית מדובר משרד החקלאות: "לפני כשנה וחצי נעשה ניסיון להעסיק סודאנים בחקלאות", השיב דובר המשרד לפניית TheMarker. "הניסיון נכשל. העובדים הסודאנים נטשו את המשקים תוך פחות משבוע. למותר לציין כי נזק גדול נגרם לחקלאים שנעזבו. המשרד לא רואה טעם לפעול בדרך זו, אחרי שכבר הוכח שהיא נכשלה".



נו, אז עכשיו כבר הבנתם: הפליטים הסודאנים הם בטלנים. לכל הפחות, הם בטלנים מספיק כדי לא לרצות לעבוד בעבודה הפיסית הקשה בחקלאות. מכיוון שכך, החקלאים לא רוצים יותר להעסיק סודאנים. הם רוצים עובדים זרים משובחים מהם. למשל, תאילנדים.



זאת הסיבה שהמגזר החקלאי בישראל מעסיק כבר 26 אלף עובדים זרים באופן קבוע, ובימים אלה הוא נלחם על חידוש המכסה מחדש גם ל-2009. לא רק, אלא שמשרד החקלאות דורש כי חידוש המכסה יכלול אישרור של העובדים הזרים שכבר עובדים בשדות כיום - כלומר התאילנדים. ההצעה כי במהלך 2009 יעזבו את ישראל תאילנדים שהאשרה שלהם פגה, והם יוחלפו בעובדים זרים לא חוקיים שמתגוררים בישראל - פליטים סודאנים למשל - נדחתה בבוז על ידי משרד החקלאות.



הסודאנים לא מספיק טובים. גם לא שאר העובדים הזרים שחיים בישראל כמהגרים לא חוקיים - בשעה שתאילנדים חדשים נכנסים לישראל בכל שנה (ומחליפים תאילנדים שהאשרה שלהם פגה) - וזאת עשויה היתה להיות ההזדמנות של המדינה להכשיר את נוכחותם כאן. אבל לא, משרד החקלאות מסרב.



זה לא הדבר היחיד שמשרד החקלאות מסרב לו. באוקטובר הביא המשרד לאישור הממשלה הצעה לדחות את המועד שבו יצטרכו החקלאים להוכיח כי הם מעסיקים עובדים ישראלים בשדותיהם. זה היה לאחר שבאפריל 2007 קיבלו החקלאים היתר להעסיק עוד 2,500 עובדים זרים - מעבר למכסה הקבועה של 26 אלף - ובתנאי שכנגד כל עובד זר כזה הם יעסיקו גם עובד ישראלי.



עד יוני 2008 אמורים היו החקלאים להעסיק את 2,500 הישראלים שהתחייבו להם. יוני 2008 חלף עבר לו, ובאוקטובר נזכר משרד החקלאות לבקש כי מועד הבדיקה יידחה שוב - לסוף 2009. ניתן להניח כי הבקשה לדחות את מועד הבדיקה נובעת מכך שהחקלאים כנראה לא עמדו בהתחייבותם להעסיק עובדים ישראלים.



אז הסודאנים לא מספיק טובים. בינתיים, גם עובדים ישראלים לא מספיק טובים. מדינת ישראל, שבה מספר המובטלים עומד לגדול השנה ב-50 אלף (לפי הערכות בנק ישראל), מקיימת באותו זמן מדיניות של "שמים פתוחים" להמשך יבוא עובדים זרים רשמיים לחקלאות - במקביל, כמובן, לזרם הלא חוקי של מהגרים שמסתנן לישראל דרך מצרים.



הוועדה לעיצוב מדיניות בנושא עובדים לא ישראלים, שפירסמה את הדו"ח שלה בספטמבר 2007, קבעה כי מספר העובדים הזרים בישראל הוא בשיעור כפול מהמקובל בשאר מדינות המערב. "בענף החקלאות", כתבה הוועדה, "מספר אשרות העבודה המוענקות לעובדים זרים עולה בהרבה על מספרן המוחלט בסך המועסקים בענף במדינות מערביות שבהן המגזר החקלאי מפותח". עוד קבעה הוועדה, כי המספר הרב של עובדים זרים בחקלאות הוא אחת הסיבות לכך שהחקלאות הישראלית מפגרת טכנולוגית, ולא נכנסה לטכנולוגיות מחליפות כוח אדם כמקובל במערב.



בהתאם, הוועדה המליצה להקטין את מספר העובדים הזרים בחקלאות ל-5,000 בלבד וזאת רק באזורי ספר רחוקים, ולהחליפם בעובדים ישראלים באמצעות ייקור שכר העבודה בחקלאות (בעידוד המדינה), ייקור עלות העסקתם של העובדים הזרים והשוואתה לזו של הישראלים, ועידוד הכנסת טכנולוגיות חדשניות לחקלאות.



בינתיים, כל מה שיצא מהמלצות הוועדה זה פיילוט אחד של עידוד העסקת עובדים ישראלים בשכר מסובסד, פליטים סודאנים שאף אחד אינו עושה מאמץ אמיתי לשלב אותם בחקלאות (לרבות לא הפעלת אמצעי אכיפה שימנעו מהם מלעבוד בעבודות לא חוקיות אחרות באזור המרכז), ולחץ מתמשך של משרד החקלאות להמשיך ולייבא לו את מכסת העובדים התאילנדים שלו - על חשבון עובדים זרים לא חוקיים, ועל חשבון המובטלים הישראלים שמספרם גדל מרגע לרגע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully