וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק בישראל: המדדים בבורסה עלו בינואר

נתן שבע

3.2.2009 / 9:13

זאת, בעוד שבכל העולם איבדו המדדים המובילים שיעור ניכר: דאו ג'ונס ירד ב-8.9%, הדאקס איבד 11.2% והקאק הצרפתי השיל 9.6%

בשוקי ההון בעולם לא יכולים להעביר קו מפריד בין שנת 2008 הגרועה לבין תחילתה הגרועה גם כן של 2009. השבעתו של נשיא ארה"ב החדש, ברק אובמה, ורוח החיים שניסה להפיח בשווקים עם תוכנית הסיוע שלו, כמו כן המשך הורדות הריבית בעולם, לא הצליחו למנוע את המשך התרסקותם של השווקים. מתחילת השנה בארה"ב איבד מדד נאסד"ק 6.4% ומדד דאו ג'ונס ירד ב-8.9%.

הירידות הדביקו גם את אירופה. מדד דאקס הגרמני, שהמשקיעים נוהגים להשוות אותו לבורסה הישראלית, איבד 11.2%, מדד פוטסי בלונדון ירד ב-8.1% ומדד קאק בפריס איבד 9.6%. מדד השווקים המתעוררים של MSCI נפל ב-8%. אבל בישראל התמונה שונה. מדד המעו"ף (ת"א 25) טיפס ב-0.3% ומדד ת"א 100 עלה ב-5.3%. הפליא לעשות מדד ת"א 75 שזינק ב-28.2%.

את טבלת המניות הובילו מניות הגז וחיפושי האנרגיה, בעקבות קידוח תמר. ישראמקו קפצה ב-614%, קבוצת דלק זינקה ב-147% ודלק קידוחים הוסיפה 108%, כשהן מובילות את העליות במדד ת"א 100.

מבדיקה שערכה מבט תעודות סל עולה כי חמש מניות הגז - אבנר, דלק קידוחים, ישראמקו, קבוצת דלק ויואל, תרמו לעלייה של 13% במדד ת"א 75, מתוך עלייה כוללת של 28.2% מתחילת השנה. מניות האנרגיה משכו גם את שאר הבורסה לאווירה חיובית, אבל היו גם מניות שפשוט תיקנו בפראות חלק מהירידות שחוו ב-2008. מדד הנדל"ן התאושש אף הוא ועלה ב-22%.

התיקון בא לצד ההתאוששות בשוק איגרות החוב. התשואות באג"ח הגדולות הרי הגיעו לרמה של עשרות אחוזים, כמו באפריקה, דלק נדל"ן וקבוצת דלק. אבל ההודעות על חדלות פירעון נשארו נחלתן של החברות הקטנות. התשואות על האיגרות ירדו בעשרות אחוזים (בין היתר בעקבות מדיניות הרכישה העצמית של החברות), והן סחפו גם את המניות מעלה.

מדד תל בונד 20 עלה ב-1% מתחילת 2009 והוא רחוק רק ב-9% מהשיא שבו ניצב ערב פרוץ המשבר, ביוני 2007. מדד תל בונד 40 טיפס ב-1.3% ובסך הכל טיפס ב-30% מאז אמצע נובמבר 2008 וב-12% מתחילת 2009. מדד תל בונד 60 עלה ב-6%. עם זאת, מחזורי המסחר בינואר המשיכו להיות נמוכים מאוד, כאשר הציבור עדיין מתרחק מהשוק. פעילים בשוק אמרו אתמול כי אם עונת הדו"חות בוול סטריט תמשיך להיות קשה, הרי שהזליגה כלפי מטה שהיתה במדדים בימים האחרונים תגבר.

"אם משווים את מדד ת"א 100, שעלה ב-5.3% מתחילת 2009, למדד 500 S&P שירד ב-8.7%, אבל מנכים ממדד ת"א 100 את ההתחזקות של 5% בדולר, הרי שבמונחים דולריים אין הרבה הבדל בין המדדים", מסביר תמיר פורת, מנכ"ל כלל פיננסים ניהול תיקי השקעות, שמוצא גם סיבות נוספות לפער: "ינואר לווה גם בכמה אירועים נקודתיים, כמו המלחמה בעזה ואווירת הבחירות המתקרבת, שנתנו דחיפה לשוק המניות. בסך הכל העליות האלה הן המשך למגמה שקיימת מאז נובמבר".

"המתאם בין ארה"ב, ישראל והשווקים המתעוררים הוא גבוה למדי, אבל לפעמים יכולה להיות התנתקות בין השווקים לפרקי זמן קצרים, כמו שקרה כעת. בנוסף, המוסדיים הגיעו לשנת 2009 עם אחזקה נמוכה מאוד במניות, כך שאת מרבית הסחורה הם פירקו כבר קודם לכן.

"אני לא חושב שינואר מייצג את מה שצפוי בהמשך, ואין מדובר בסנונית שמבשרת את בוא האביב. עד שלא נראה את שוק הנדל"ן מתנקה ואת המחירים בשוק זה מפסיקים לרדת, כנראה שהשינוי לא יגיע. העליות בשוק האג"ח לוו גם במגמה דומה בארה"ב, שם הגדילו חשיפה לאג"ח, במיוחד לאור התשואות האפסיות בטווחים הקצרים והבינוניים", אומר פורת.

"בעולם כבר מגיעים הדו"חות הכספיים לרבעון הרביעי של 2008, שמראים המשך של ההרעה, כאשר עונת הדו"חות אצלנו עדיין לא החלה", מנסה אייל קליין, אסטרטג ראשי לשווקים הבינלאומיים בבית ההשקעות אי.בי.אי, להסביר את הירידות בשווקים בעולם. "יש אכזבה גדולה מהתוצאות של החברות הגדולות - האנליסטים היו פחות פסימיים ממה שקרה באמת. כך, למשל, בשנה שבה ההשקעות בתשתיות יגדלו לאור תוכנית התמריצים, קאטרפילר חותכת את תחזית הצמיחה למחצית ממה שהשוק חזה וצופה מעבר להפסד ברבעון הראשון.

המשקיעים מסתכלים על הטווח הקצר ומתעלמים גם מחדשות טובות, כמו רכישה גדולה שביצעה פייזר. המשקיעים בחרו להסתכל על המחיר הגבוה שהיא שילמה, על הפיטורים ועל הורדת הדירוג של החברה".

"גם הצרות בתחום הפיננסי לא נגמרו, מה שמוביל את הירידות. מנגד, שוק האג"ח בארה"ב ובעולם, בניגוד למה שקורה בשוק ההנפקות בישראל, מתפקד בסך הכל. בין היתר גייסו בשבוע האחרון וריזון וגולדמן סאקס סכומים של מיליארדי דולרים, וניתן לראות ניצנים ראשונים של גיוסים של בנקים ללא ערבות ממשלתית", אומר קליין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully