וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין בסכנה של בריחת הון; חברות סיניות רוכשות בארה"ב נדל"ן ואג"ח זבל

אינטרנשיונל הרלד טריביון

3.2.2009 / 10:20

הבהלה לנכסים אמריקאים הולידה תופעות כמו סיור סיני במכירות בתים מעוקלים בארה"ב



הכסף בסין מתחיל לנוע בכיוון חדש - החוצה. סך זרימת ההון מסין והלאה ברבעון הרביעי הסתכמה ב-240 מיליארד דולר - נתון הכולל את החזרת הכספים של חברות סיניות הפועלות בשווקים זרים.



סינים רבים נוהרים להמיר את היואנים שברשותם לנכסים אחרים, עד כדי כך שחברת תיווך מקוון שאירגנה סיור במכירות פומביות של בתים מעוקלים בארה"ב, קיבלה כל כך הרבה פניות שנאלצה לדחות 400 לקוחות.



בשנחאי, חברות סיניות עתירות מזומנים רוכשות אג"ח בתשואה גבוהה (אג"ח זבל) שהנפיקו חברות אמריקאיות בקשיים, בתקופה שבה משקיעים מערביים מתרחקים מאג"ח של חברות סולידיות. בכל רחבי העולם חברות סיניות מחזירות לסין פחות ופחות ממיליארדי הדולרים שהן מרוויחות מייצוא, ומפקידות אותן בבנקים זרים וחשבונות השקעה.



בהונג קונג, סינים עשירים מהיבשת מופיעים בחנויות תכשיטים במספרים גדלים והולכים וקונים יהלומים גדולים. "הם מחפשים טבעות יהלום של חמישה קראט ועגילי יהלומים של ששה קראט - שלושה לכל אוזן", אמרה יולנדה לאם, מנהלת השיווק של רשת חנויות התכשיטים קינג בהונג קונג.



מגמות אלה חוברות יחד לייצג שינוי אדיר ומהותי בעולם הפיננסים. האזרחים הסיניים מוציאים יותר ויותר מכספם אל מחוץ לסין, אולם במקביל גם משקיעים זרים מושכים את השקעותיהם מסין וגורמים להאטה בקצב זרימת ההשקעות לסין. "יש הכרה בכך שסין מאטה בוודאות, אז למה להשקיע שם", אמר הנרי לי, מנהל קרנות בהונג קונג. אם מהלכי תמרוץ הכלכלה של ממשלת סין יצליחו, הכלכלה עשויה להתאושש בהמשך השנה ולשוב למשוך אליה כסף בקנה המידה הגדול שנראה בשנים האחרונות.



חשש נוסף המעיב על סין, מלבד בריחת ההון, היא הכרזתה של הממשלה ביום שני כי 20 מיליון עובדים סיניים שהם מהגרי עבודה פנימיים איבדו את עבודתם. סכנה נוספת שמייצגת בריחת ההון מסין היא שלא יהיה לממשלה מספיק הון כדי לרכוש אג"ח של ממשלת ארה"ב. בשנים האחרונות מימנה סין בפועל את החובות של ממשלת ארה"ב וגירעון הסחר שלה באמצעות רכישות ענקיות של אג"ח ממשלתיות. הרכישות נעשו כדי לדכא את שער היואן ולהעניק יתרון תחרותי ליצוא הסיני. סין שילמה עבור הדולרים בהדפסת יותר יואנים והשקיעה שני שליש מיתרות המט"ח שלה באג"ח של ממשלת ארה"ב.



סה"כ צברה סין יתרות של יותר מטריליון דולר - יותר מיפאן, סעודיה ורוסיה ביחד. אם תפסיק סין לרכוש אג"ח ממשלתיות, ארה"ב תתקשה לממן את גירעונותיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully