וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יולי תמיר מאשימה: האוצר מביע אי אמון במנהיגות של מערכת ההשכלה הגבוהה ומנסה להכפיף אותה אליו

ליאור דטל

3.2.2009 / 10:41

שרת החינוך: לא ניתן להוריד את שכר הלימוד באוניברסיטאות



"משרד האוצר מביע אי אמון במנהיגות של מערכת ההשכלה הגבוהה ומנסה בכל דרך שהיא לגרום לכך שההשכלה הגבוהה בישראל תהיה כפופה ישירות למשרד האוצר", כך אמרה שרת החינוך פרופ' יולי תמיר בדיון בנושא ההשכלה הגבוהה שנערך בכנס הרצליה במרכז הבינתחומי בהרצליה.



תמיר ציינה את חשיבות ועדת שוחט ש"זומנה אחרי הרבה שנים של משבר חמור בהשכלה הגבוהה ואני מקווה שהוא יחזור לשולחן הממשלה בעתיד ויהווה מתווה לפעולה".



תמיר אמרה כי לדעתה לא ניתן להוריד את שכר הלימוד, וכי הציעה בעבר את המודל האוסטרלי. לפיו שכר הלימוד נמוך במיוחד במהלך הלימודים באוניברסיטאות והסטודנטים מחזירים אותו באמצעות מס הכנסה בעתיד כאשר הם מגיעים לרף הכנסה מסויים.



תמיר אמרה גם כי המחאה הציבורית על ועדת שוחט פגעה ביישום מסקנותיה. "לצערי, העובדה שהדיון על שכר הלימוד של הסטודנטים נעשה במסגרת ועדת שוחט גרם לכך שמסקנותיה לא יושמו". למרות זאת, תמיר אמרה כי היה ניתן להעביר חלק ממסקנות הוועדה ולהעביר 2.4 מיליארד שקל למערכת ההשכלה הגבוהה, ללא העברת 600 מיליון שקל נוספים שהיו אמורים להגיע כתוצאה מהגדלת שכר הלימוד אך משרד האוצר לא הסכים לכך. "רק במעורבות אישית של ראש הממשלה יכולנו להעביר את הסכום שהעברנו ואפשר את תחילת השנה. ההשכלה הגבוהה בישראל נצאת בת ערובה של האוצר לא רק בנושא הזה ובמהלך השנים רבות הצלחנו להסיר החלטות רבות במסגרת חוק ההסדים כמו למנות ועדת ביקורת לאוניברסיטאות ומינוי חשב מלווה".



"אחד מהיעדים הוא להכניס רגל לתקצוב של מערכת ההשכלה הגבוהה מתוך תחושה שפקידי האוצר ינהלו אותה בצורה טובה יותר ממה שהא מתנהלת היום. נדמה לי שלאנשים כאן יש יעד משותף לבלום את הדבר הזה, גם אם יש כשלים בניהול ההשכלה הגבוהה צריך להמשיך את הבלימה ואסור לתת לאוצר להשתלט על המערכת ולהתערב בחופש האקדמי".



תמיר הוסיפה כי מערכת ההשכלה הגבוהה הציבורית נשחקת בתחרות עם המכללות הפרטיות וביקרה את שיטת "הואוצ'רים", לפיה כל סטודנט יקבל סכום מהמדינה כדי ללמוד היכן שהוא יחליט מכיוון שלדעתה משמעות הדבר הוא "מעבר כסף למערכת השכלה פרטית והמשך היחלשותה של הציבורית"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully