וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלון גלזר: "הפועלים עלול להפסיק לשלם ריבית על שטרי ההון המורכבים - לא מדובר בחשש ליציבות הבנק"

שרון שפורר

3.2.2009 / 14:52

אם הבנק לא ירוויח ברבעון הקרוב כ-560 מיליון שקל - תשלום הריבית יופסק אוטומטית באופן זמני



"בנק הפועלים עלול להימצא תוך פרק זמן קצר במצב בו הוא יפסיק לשלם ריבית על שטרי ההון המורכבים שלו", כותב היום מנהל מחלקת המחקר של לידר שוקי הון אלון גלזר בסקירה שהופצה למשקיעים מוסדיים והגיעה לידי TheMarker. בתגובה נופל מחיר שטר ההון בבורסה ב-1.5% והתשואה עליו עולה ל-5.6%.



"בתקופה בה קיים חשש לירידה חדה ברווחי הבנקים ואף להפסדים, חשוב לבחון ביתר זהירות את מכשירי ההון המורכבים. נכון שאנחנו עדיין רחוקים מהמצב הקשה של בנקים בעולם (שההון העצמי שלהם נשחק באופן דרמטי ברבעונים האחרונים), אולם ברור שכשהחששות להפסדים עולים, יש מקום לבחון מה הפרמטרים המשפיעים על הפסקת תשלומי ריבית והמרה למניות של שטרי ההון המורכבים של הבנקים", כותב גלזר.



מנהלת מחלקת המחקר בלידר שוקי הון מסביר כי ההון הראשוני המורכב (המוכר גם כהון היברידי) וההון המשני העליון בבנקים הינם שטרי הון בעלי מאפיינים של אג"ח, הנחותים בהשוואה לכתבי ההתחייבות הרגילים של הבנקים. הנחיתות באה לידי ביטוי בעת פירוק, אז כתבי ההתחייבות הנדחים קודמים לשטרי ההון המורכבים. לדבריו, קיימים מקרים בהם מופסקים תשלומי הריבית של שטרי ההון המורכבים ומקרים בהם שטרי ההון המורכבים מומרים למניות.



גלזר בחן את כל התנאים בהם שטרי ההון מפסיקים לשלם ריבית ו/או מומרים למניות. מבחינה של תנאים אלה הוא מסיק כי בנק הפועלים עלול להימצא תוך פרק זמן קצר במצב בו הוא יפסיק לשלם ריבית על שטרי ההון המורכבים שלו.



גלזר מסביר כי אם במשך 6 רבעונים רצופים הבנק לא רשם רווח מצטבר - תשלומי הריבית מופסקים. המשמעות הינה שבמידה שחיבור של הרווח ב-6 הרבעונים הינו שלילי, הבנק נאלץ להפסיק לשלם ריבית של שטרי ההון המורכבים. בהון הראשוני המורכב הריבית לא נצברת, בהון המשני העליון הריבית נצברת, ומשולמת כאשר התנאי ה"משהה" נפסק.

בנק הפועלים הוא המנפיק הגדול של שטרי הון: הבנק הנפיק כ- 1.9 מיליארד שקל בהון ראשוני עליון (בשתי סדרות פרטיות) וכ-700 מיליון שקל בהון משני עליון בסדרה סחירה. בנק הפועלים הוא גם זה שנמצא בסכנה הגדולה יותר מבחינת התוצאות, בשל הפסדי הענק בתחילת 2008. המשמעות היא כי כבר ברבעונים הקרובים הבנק עשוי להפסיק לשלם ריבית.



הסקירה של גלזר יצאה הבוקר לשוק - עוד בטרם בנק הפועלים עדכן על תחזית הביצועים שלו לרבעון הרביעי של 2008 - על פי תחזית זו הבנק יפסיד 250 מיליון שקל ב-2008 מה שאומר שבארבעת הרבעונים האחרונים לא הצליח לצבור רווח - אלא צבר הפסד של כ-780 מיליון שקל וביחד עם הרבעון הרביעי של 2007 אז הרוויח 218 מיליון שקל מדובר בהפסד כולל של כ-562 מיליון שקל. וכך, על הבנק יהיה להציג ברבעון השישי - כלומר ברבעון הראשון של 2009 רווח גבוה מ-562 מיליון שקל כדי להציג רווח מצטבר בשישה רבעונים ודי שתשלום הריבית לא יופסק אוטמטית.



גלזר מדגיש כי לא מדובר בחשש למצב הבנק או ליציבותו, אבל הדבר כמובן פוגע במחזיקי שטרי ההון וכנראה גם יגרום לנזק תדמיתי לבנק, ויפגע ביכולת הגיוס שלו באמצעות שטרי הון מורכבים בעתיד. יתכן גם שהדבר יביא להורדת דירוג של שטרי ההון.



הוא מדגיש כי אין ודאות שתשלומי הריבית ייפסקו וכי הוא מאמין כי הבנק יפעל ככל האפשר כדי שלא להגיע למצב של הפסקת התשלומים (דחיית הוצאות למחצית השנייה של 2009), אולם בשל החשש שתוצאות הבנק יהיו חלשות ברבעונים הקרובים, ובשל הסיכונים וגורמי חוסר הוודאות הרבים (ראינו את הבנק מנמיך את תחזיות הרווח מספר פעמים השנה), קיים סיכון לא מבוטל להפסקת תשלומי הריבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully