וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גושן נגד שכר הבנקאים

אתי אפללו

3.2.2009 / 16:18

יו"ר רשות ני"ע זהר גושן מאותת לבנקאים שמוטב להם לוותר על הבונוסים השנה. גושן אמר עוד כי "חלק מהחברות צריכות לפשוט רגל"

"יהיו סטנדרטים מינימליים לגיוס אג"ח, הון עצמי, ממשל תאגידי, עילות לפירעון מיידי, התניות על חלוקת דיווידנדים ועוד". זהו אחד מהצעדים אותם יוזם יו"ר רשות ני"ע, פרופ' זהר גושן.

גושן כינס מסיבת עיתונאים על מנת לסקור את יעדי הרשות לשנת 2009. "צריך לעשות שינוי תפיסתי בשוק איגרות החוב. זהו שוק אשראי, לא שוק של ני"ע", אמר.

בנוסף ליעדי הרשות, התייחס גושן גם לצעדים של בנק ישראל לפיהם יקנה אג"ח קונצרניות: "בכוונת בנק ישראל לקנות מדדים ולא לבחור אג"ח ספציפיות", ציין. כשהתבקש לחוות דעתו על הצעד השיב גושן:

"יש שלושה מאפיינים משולבים למשבר - מחזור החוב, הנזילות, והאשראי החדש שדורש השוק. קרנות המנוף אמורות לתת מענה להיבט מחזור החוב. השוק, שמצפה לקרנות הללו, לא מראה זאת בהיקפי המסחר באג"ח, ובעיית הנזילות באג"ח נשארה. על כן, דרוש הצעד של בנק ישראל על מנת לפתור את בעיית הסחירות".

באשר לשאלת האשראי החדש ציין גושן כי צוותי חשיבה של הרשות לני"ע, בנק ישראל ומשרד האוצר בודקים אופציות שונות לעודד את השוק לתת אשראי חדש. גושן אישר שאחת האופציות שנשקלות היא העמדת ערבויות לגופים מוסדיים, שתשמש לגיוסי כסף למתן אשראי, כפי שנעשה עם הבנקים.

כאשר נשאל האם לדעתו ערבויות של 6 מיליארד שקל לבנקים מספיקה לדעתו, השיב גושן: "אם הבנקים ישתמשו בכך בתבונה וישלבו גיוס רגיל וגיוס שמובטח בערבויות הם יכולים להגיע לגיוס של עד 20 מיליארד שקל".

לגבי הסדרי חוב ותספורות שונות, ציין גושן כי "חלק מהחברות צריכות לפשוט את הרגל. חלק מהחברות צריכות עוד קצת חמצן. כאשר מדובר בחברה טובה, לכולם יש אינטרס בכך שהיא תשרוד - לבנקים, למחזיקי האג"ח, ולבעלי השליטה בחברה. מנגנונים שבהם רק בעלי האג"ח מוותרים הם לא ראויים, כולם צרכים לוותר. בחלק מהחברות היום בעל השליטה הוא פיקציה, החברה שייכת למעשה לבעלי האג"ח".

גושן התייחס לחברות שנמצאות בשליטת חברות אחזקה. לגבי השאלה אם יש למשוך מחברות אלו דיווידנד על מנת שחברות האחזקה יוכלו לפרוע את ההלוואה הבנקאית שנטלו, ציין גושן כי "אף חברה שלא עומדת במבחני חלוקת דיווידנד לא תחלק דיוידנד, ולא משנה מה צרכי חברת האם שלה".

עוד התייחס גושן לשכר והגבלות שכר, וביחוד לכוונתו של המפקח על הבנקים להתערב בבונוסים של בכירי הבנקים: "בנקים הם לא חברות היי-טק. הם אמורים להתנהל בצורה סולידית. לכן חשוב שלא יידחפו לסיכונים מיותרים ובעלי סיכון", אמר גושן וציין כי הרשות התערבה בעבר בשכר בכירים בבנקים. לגבי הבונוסים שחילקו חברי דירקטוריון הבורסה לבכירים, גושן ציין כי הרשות דרשה הסברים גם מהבורסה בנוגע להעלאות השכר האחרונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully