וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלל פיננסים: דיסקונט ייאלץ להאט את קצב הצמיחה בתחום האשראי ב-2009

שרון שפורר

4.2.2009 / 12:01

יובל בן זאב: הבנק ינצל הדו"חות הקרובים להנמכת יעדים שהציב לפני שנתיים; בכל זאת ממליץ ב"תשואת יתר"



"בנק דיסקונט ייאלץ להאט את קצב הצמיחה בתחום האשראי ולוותר על הזדמנויות בשוק האשראי, הניתנות כיום במרווחים גבוהים מבעבר ועם בטוחות טובות יותר. הנהנים העיקריים מהמגמה יהיו פועלים ולאומי באשראי העסקי ומזרחי במשכנתאות", כך כותב היום יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר של כלל פיננסים, בסקירה שפרסם על הבנק.



את התחזית הזו מסביר בן זאב בכך שדיסקונט סובל מיחס הלימות הון הנמוך במערכת, של 10.6%, נכון לסוף הרבעון השלישי. יחס זה צפוי לרדת, להערכתו, בסוף הרבעון הרביעי ל-10.2%. יחס הלימות הון הוא היחס בין ההון שעל הבנק לרתק - והוא אינו יכול לעשות בו שימוש לצורך מתן אשראי (מה שנעשה בדרך כלל במכפיל של 10 על ההון) - לבין נכסי הסיכון הנגזרים מהאשראי שהוא מעמיד.



לנוכח הדרישה של הפיקוח על הבנקים להגיע ליחס הלימות הון של 12% בסוף 2009 (דרישה שאינה פורמלית), מעריך בן זאב כי דיסקונט יגייס במהלך 2009 כ-2-2.5 מיליארד שקל בשנה הקרובה, וכי סביר שהבנק ייאלץ לעשות שימוש בתוכנית הערבויות של דיסקונט, תוך שהוא ישלם מרווחים גבוהים.



יחס הלימות ההון הראשוני של הבנק - שהוא היחס של ההון העצמי "האמיתי" והון ראשוני מורכב (וללא כתבי ההתחייבות המוגדרים כהון משני) עומד בדיסקונט על 6.75% בסוף הרבעון השלישי, וצפוי לרדת ל-6.6% בסוף הרבעון הרביעי.



לדעתו של בן זאב, המחסור בהון הראשוני המקורי של דיסקונט צפוי לפגוע בפוטנציאל הצמיחה של נכסי הסיכון של הבנק, כך שייאלץ לצמצם את האשראי. פוטנציאל הצמיחה בבנק ב-2009 עומד בשל כך להערכתו על 5%-6%. כדי להמשיך לעמוד ביעד שדיסקונט קבע לעצמו בגובה של 6.5% מינימום של יחס הלימון הון ראשוני - הבנק יגייס לדעתו כ-400 מיליון שקל בהון ראשוני מורכב בשנה הקרובה.



חלופה לגיוסים בכדי לפתור את מצוקת ההון הראשוני של דיסקונט יכולה לבוא, לדעת בן זאב, בדמות הנפקת זכויות, אולם יישומו תלוי בזמינות המקורות הכספיים העומדים לקבוצת ברונפמן-שראן בעלת השליטה בבנק.



בכל מקרה, להערכתו של בן זאב, דיסקונט - שהציב לפני כשנתיים יעד תשואה על ההון של 13% החל מ-2010 - ינצל את פרסום הדוחות השנתיים לעדכון כלפי מטה של היעדים.



למרות האתגרים העומדים בפני דיסקונט, בכלל פיננסים סבורים כי במכפיל הון של 0.35, בו נסחר דיסקונט היום, הסיכוי גובר על הסיכון, ולכן ממשיכים להמליץ עליו ב"תשואת יתר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully