וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צוות לבדיקת מערך הייעוץ המשפטי הכריע: החלטת היועץ המשפטי של המשרד מחייבת את השר ואת המשרד

נורית רוט

4.2.2009 / 16:28

עוד ממסקנות הצוות: אין להכפיף את היועצים המשפטיים של המשרדים ליועץ המשפטי לממשלה



יש לשמר את מעמדו הקיים של היועץ המשפטי במשרדי הממשלה השונים. זוהי המסקנה של הצוות הבינמשרדי לבחינת מערך הייעוץ המשפטי למשרדי הממשלה, אשר הגיש השבוע את מסקנותיו בפני הממשלה. הצוות הוקם על-ידי היועץ המשפטי לממשלה ומנכ"ל משרד ראש הממשלה, מתוך רצון לבחון את מכלול תפקודו של מערך הייעוץ המשפטי למשרדי הממשלה.



לפי מסקנות הצוות, תפקידו של היועץ הוא בין השאר הבהרת הגבולות החוקיים לפעולת משרדי הממשלה וחוות דעתו מחייבת את המשרד, ואינה רק בגדר עצה. ואולם, יש לצפות מהיועץ המשפטי למשרד שלא להסתפק בשלילת הצעות המשרד, אלא עליו לפעול ככל שניתן למציאת פתרונות משפטיים שיאפשרו את ביצוע מדיניות המשרד. כך קובע הדו"ח שחיבר הצוות. לצד הרצון לחזק את מעמדו של היועץ המשפטי, המליץ הצוות על קציבת כהונת היועץ המשפטי למשרד לתקופה אחת של שבע שנים.



עוד קובע הדו"ח כי אין מקום לשינוי המבנה הקיים של מערך הייעוץ המשפטי למשרדי הממשלה, באופן שהיועצים המשפטיים כפופים מקצועית ליועץ המשפטי לממשלה ומנהלית למנכ"ל המשרד. שינוי מבנה זה, לפי הצוות, עלול לפגוע בעצמאות המקצועית של היועץ המשפטי למשרד. לפי מסקנות הצוות, היועץ המשפטי של משרד ממשלתי הוא חלק אורגני מהנהלת המשרד, ולא שייך מינהלית וארגונית למשרד המשפטים.



הצוות המליץ להטיל על היועץ המשפטי למשרד חובה אתית לפנות למנכ"ל המשרד ולשר בכל מקרה בו מתעוררת מחלוקת מהותית בנושאים רגישים או בשאלות של סבירות פעולות, ולהציע להם לפנות ליועץ המשפטי לממשלה ולבקש את הכרעתו. כל עוד לא קבע היועץ המשפטי לממשלה אחרת, קובע הדו"ח כי חוות דעתו של היועץ המשפטי למשרד מחייבת את השר והמנכ"ל.



מהבחינה הניהולית המליץ הצוות על שינוי מבנה ניהול הלשכות המשפטיות, כך שלא היועץ המשפטי למשרד לבדו יהיה אחראי אישית לכל עורכי הדין העובדים בלשכה המשפטית, אלא יקבע מבנה ניהולי מורכב מחולק לפי תחומים, שבראשו עומד היועץ המשפטי. זאת, על מנת למנוע צוואר בקבוק אצל היועץ המשפטי, כפי שקורה כיום.



הצוות לא פסל אפשרות שהיועץ המשפטי למשרד ייעזר בייעוץ משפטי חיצוני, מסיבות של צורך במומחיות מיוחדת של משפטן מחוץ לשירות או של עומס עבודה במשרד. לפיכך הציע הצוות כי במרבית המקרים לא יידרש עוד אישורה של הוועדה המרכזית בראשות מנכ"ל משרד המשפטים בטרם העסקת יועץ חיצוני, אלא שההחלטה תהיה של היועץ המשפטי למשרד, אשר יידע בכך את מנכ"ל משרד המשפטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully