וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוכנית המתאר של תע"ש רמת השרון תופקד רק לאחר בדיקת הזיהומים שבה

רז סמולסקי

5.2.2009 / 15:37

המשמעות: עיכובים של מספר שנים בהפקדת התוכנית לעתודות הקרקע הגדולות ביותר במרכז המדינה



לפני הפקדת תוכנית המתאר לתע"ש רמת השרון, יש לבצע בדיקות מקיפות לגבי זיהומי הקרקעות במתחם, כך פסקה שופטת בית המשפט לעניינים מינהליים בתל אביב, שרה גדות. "ההחלטה להפקיד את תוכנית מתחם תע"ש, לוקה בחוסר סבירות נוכח העדרה של תשתית עובדתית מהימנה, ראויה ומספקת בנושא זיהום המים והקרקע ולפיכך דינה להתבטל", כתבה השופטת בהחלטתה. משמעות הדבר היא עיכובים של מספר שנים בהפקדת התוכנית לעתודות הקרקע הגדולות ביותר במרכז המדינה.

מדובר בתוכנית בהיקפים הגדולים ביותר במרכז המדינה. שטח המתחם הוא 7,460 דונם והקרקע מיועדת לבנייה של 22,700 דירות, משרדים, שטחים פתוחים ועוד. ככל הנראה, ההחלטה של בית המשפט תעכב את בניית המתחם במספר שנים נוספות, שבהן תצטרך המדינה לבדוק את זיהומי ולתקן את התוכנית בהתאם לממצאי הבדיקות.



שני ארגונים ירוקים, אחל"ה (איכות חיים לתושבי השרון) ואדם טבע ודין הגישו עתירה מנהלית לבית המשפט לענייניים מנהליים בתל אביב כדי למנוע את ההפקדה של תוכנית הבנייה של מתחם תע"ש. העתירה הוגשה באמצעות עו"ד ענת בירן, ממשרד יגנס, טויסטר, בירן ושות'. העתירה הוגשה נגד הוועדה המחוזית המשותפת לתכנון ובנייה, לשכת התכנון מחוז אביב, מנהל מקרקעי ישראל והעיריות הרצלייה, רמת השרון והוד השרון והמועצה האזורית דרום השרון.



התוכנית בקשה לפצל את המתחם הענק לשמונה אזורי תכנון משניים, שכל אחד יתוכנן בעתיד בנפרד ובמסגרת כל תוכנית כזו, יהיו מטלות של טיהור ופינוי של הזיהומים הקיימים.

הארגונים הירוקים הגדירו את התוכנית כמסוכנת לציבור וכ"תוכנית רשלנית, המתיימרת לייעד קרקעות לשימושים מוגדרים מראש, כשאין בידי המתכננים מידע מוסמך ומלא לגבי הסיכונים וסיכוי הטיהור של הקרקע ומי התהום באותם שטחים".

בנוסף הם טענו כי פיצול הקרקע, תכנון ובנייה של כל חטיבת קרקע בנפרד יכול ליצור סיכון, שזיהום מקרקע לא מטוהרת יחלחל לקרקע שכבר טוהרה גם לאחר, שזו כבר נמכרה ואוכלסה בתושבים.

העיריות וגורמי התכנון, שביקשו לא לעכב את הפקדת התוכנית טענו להגנתם כי התוכנית מתבססת על סקרים היסטוריים, וכי לא תהיה בנייה בשטח עד שייבחן האם קיים זיהום והוא יטופל.

השופטת גדות קיבלה את הטענות של הארגונים הירוקים וגינתה את ההחלטה לייעד את הקרקע לשימושים קבועים מראש לפני בדיקתה כ"מצויה מחוץ לטווח הסבירות". היא דחתה גם את הטענה של מוסדות התכנון כי פיצול הקרקע נדרש כדי לפרוס את מימון הבדיקות ולהקל על עומס המעבדות בישראל שלטענתם "יסתמו" נוכח הנטל.



גדות קיבלה את הטענה של הגופים הירוקים שאמרה כי לא יתכן, שהמדינה, אשר יצרה את הזיהום במו ידיה במשך שנים רבות, תתנער מחובתה לטפל בו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully