וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מודי'ס: המצב הפיננסי של הממשל האמריקאי הולך ומידרדר; דירוג האשראי עדיין יציב

נמרוד הלפרן

5.2.2009 / 22:49

לא ברור כיצד תשפיע התערבות הממשל בשוקי הפיננסים וחבילות הסיוע הכלכלי



דירוג האשראי המושלם של ארה"ב - AAA - עודנו יציב, אולם לא ברור עד כמה ישפיעו התערבויות הממשל האמריקאי בשוקי הפיננסים וחבילות התמריצים הכלכליים על הידרדרות המצב הפיננסי של ארה"ב. כך העריכה היום חברת דירוג האשראי מודי'ס.



הסיכויים לפירעון אג"ח ממשלתיות האמריקאיות שהונפקו לציבור הם הוודאיים ביותר, העריך אנליסט האשראי הראשי של מודי'ס, סטיבן הס, בדו"ח מחקר שפירסם היום. היקף האג"ח הממשלתיות האמריקאיות שבידי הציבור הגיע ל-5.8 טריליון דולר נכון לסוף שנת 2008, ציינה מודי'ס.



היחס בין חובות הממשל בארה"ב לבין התוצר המקומי הגולמי (GDP), והיחס בין החוב ותשלומי הריבית עליו לבין הכנסות הממשל הפדרלי, צפויים לעלות לרמות גבוהות עבור מדינה בעלת דירוג אשראי של AAA, ציינה מודי'ס. "בין אם בשנת 2010 או אחריה, קרוב לוודאי שהריביות יעלו מרמתם הנמוכה הנוכחית, והאפשרויות הכספיות של הממשל לעמוד בחובות תדרדר", העריכו אנליסטים של מודי'ס.



עוד ציינו כי קשה להעריך את השפעתן של רכישת מניות בכורה של ענקיות המשכנתאות פרדי מאק ופאני מיי, וכן רכישות שבוצעו במסגרת תוכנית החירום הכלכלית בסך 700 מיליארד דולר (TARP) או הזרמות הון אחרות לבנקים. "לא ברור מה תהיה ההשפעה הסופית של רכישות אלה על החוב הממשלתי", כתב האנליסטים של מודי'ס. "הממשל עשוי לרשום בעקבותיהם רווח או הפסד. עם זאת, נתוני יסוד מבניים, יציבות פוליטית ותחזיות חיוביות בינתיים להתאוששות אחרי המשבר הכלכלי תומכות בתחזית אשראי יציבה לדירוג AAA של ארה"ב", הוסיפו האנליסטים.



הדו"ח של מודי'ס בא על רקע התרחבות היקף התחייבויות הסיוע של הממשל האמריקאי למגזר הפיננסים בעקבות המשבר הנוכחי ליותר מ-8 טריליון דולר.



החוב הלאומי של ארה"ב הסתכם נכון לתחילת פברואר ב-10.6 טריליון דולר. עם זאת, כאשר מוסיפים על כך התחייבויות של הממשל שטרם נמצא עבורן מימון לתוכנית הביטוח הלאומי של ארה"ב (7 טריליון דולר) ולתוכניות ביטוח הבריאות מדיקייר (26 טריליון דולר) ומדיקייד (8 טריליון דולר), ולתוכניות פנסיה וחבויות דומות (טריליון דולר), מתנפח החוב של ארה"ב ל-53 טריליון דולר - או חוב של חצי מיליון דולר לכל משק בית בארה"ב.



הכלכלן האמריקאי פיטר שיף, אשר צפה את המשבר הנוכחי בשוק הדיור בארה"ב, הזהיר לפני כחודשיים כי הדפסה מוגברת של כסף על ידי הממשל האמריקאי עלולה להוביל להתפרצות היפר-אינפלציה בארה"ב. "אני נמצאים בבעיה כי לווינו והוצאנו יותר מדי כסף, ובכל פעם שהממשל מנסה להמריץ את הכלכלה הבעיה מחריפה, משום שהדבר היחיד שהתמריצים עושים הוא להגדיל את החוב שלנו", אמר שיף בדצמבר בראיון לרשת הטלוויזיה באינטרנט The Real News.



הנשיא הנבחר של ארה"ב, ברק אובמה, העריך בתחילת ינואר כי הממשל בארה"ב צפוי לעמוד בקרוב בפני גירעון תקציבי שנתי של טריליון דולר, וכי גירעונות בהיקף זה צפויים גם בשנים הבאות בעקבות הוצאות מוגברות כדי לתמוך בהתאוששות הכלכלה.



משרד התקציב של הקונגרס (CBO) העריך בחודש שעבר כי הגירעון בתקציב הפדרלי צפוי לנסוק בשנת התקציב הנוכחית לשיא של 1.2 טריליון דולר או 8% מהתוצר המקומי הגולמי של ארה"ב. המשרד צופה כי הגירעון בשנת התקציב 2010, אשר תתחיל באוקטובר 2009, עתיד להסתכם ביותר מ-700 מיליארד דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully