וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיאטה לחתולי השמנת

נחמיה שטרסלר

6.2.2009 / 7:08

ושלא יעבדו עליכם



>> השיטה הקפיטליסטית אינה נקייה מטעויות. יש שמנצלים לרעה את החופש שהיא נותנת. למשל, אותם מנהלים בשוק ההון האמריקאי, שנטלו בונוסים אדירים של עשרות מיליונים - והכניסו את העולם כולו למשבר קשה.

השבוע אמר מנכ"ל בנק הפועלים, צבי זיו, שהוא אינו מבין על מה כל הרעש והמהומה: "שכר הבנקאים בישראל הוא 'נאן אישיו'... והיוזמה להגביר את הפיקוח על שכר הבכירים היא פתטית". מדובר ביוזמה של המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו.



חבל שזיו אינו מבין. נשיא ארה"ב, ברק אובמה, כן מבין. הוא מטפל עכשיו בעניין באופן אישי ומתכוון להטיל מגבלות על שכר הבכירים בוול-סטריט, היכן שמטפלים ב"כסף של אחרים".



בסיבוב הקודם שבו עניין זה עלה על הפרק קיבל זיו 33.5 מיליון שקל עבור עבודתו בבנק ב-2005, והיו"ר שלמה נחמה קיבל 23.2 מיליון. הלחץ הציבורי שנוצר לאחר שפורסמו סכומי העתק הביא את יו"ר רשות ניירות ערך, משה טרי, להתערב - ולגרום לקיצוץ בבונוסים המאוד מופרזים. על כך כועס זיו עד היום.



כל זה היה עוד לפני המפולת הנוכחית, לפני שידענו על ההשקעות חסרות האחריות של בנק הפועלים (בהנהגת זיו ונחמה) במכשירי מימון מסוכנים שהביאו למחיקת 1.3 מיליארד דולר בשנה החולפת - ומי יודע עוד כמה מיליארדים השנה.



ההפסד של בנק הפועלים ב-2008 והתשואה הנמוכה ב-2009 לא יאפשרו לחלק בונוס לזיו. אבל מה עם הבונוסים משנים קודמות? מה עם עשרות המיליונים שכבר נלקחו הביתה? וכאן טמון הסיפור כולו.



לפי השיטה הקיימת, מנכ"לים של גופים פיננסיים (בנקים, חברות ביטוח ובתי השקעות) מקבלים בונוסים על בסיס שנתי. זה מה שהוביל אותם כאן ובארה"ב לקחת סיכונים אדירים. כי הבונוס שאתה מקבל לא נלקח ממך בשנה רעה - אף שהרווח שנוצר בשנה הטובה לא היה אמיתי: הוא נבע מנטילת סיכונים מטורפים, שהתממשו כעבור שנתיים-שלוש והובילו להפסדים.



לכן צריך לשנות את השיטה. צריך להמשיך לתת בונוסים לפי התשואה על ההון, אבל את החישוב צריך לעשות לפי ממוצע של חמש שנים. למשל, את הבונוס של 2005 יש לשלם לפי התוצאות של 2005-2009, ולא לפי התוצאות של 2005. ואז, אם יש שנתיים טובות ואחריהן שנתיים רעות, המנכ"ל לא יקבל אגורה כבונוס. הוא יקבל שכר בלבד. כך הוא יחשוב פעמיים לפני שייטול סיכונים מופרזים.



במקרה של זיו, אם השיטה המוצעת כאן היתה מיושמת הוא לא היה מקבל גרוש כבונוס בגין התוצאות של 2005 - כי לחישוב היו נכנסות גם השנים הרעות: 2008 ו-2009.



ברור שזיו ושאר מנהלי הבנקים, חברות הביטוח ובתי ההשקעות לא יאהבו את הנוסחה המוצגת כאן. אבל כאשר רדיפת הבצע מסכנת את חסכונות הציבור ואת יציבות המוסדות הפיננסיים צריך לשים גבולות ברורים למי שמנצלים לרעה את החופש שמספקת השיטה הקפיטליסטית.



גם לתת-אלופים מותר



ביום שישי שעבר סיפרתי כאן על תרגיל הרכב של האלופים בצה"ל, שרוצים לנסוע דווקא בטויוטה קאמרי - ולא במכונית שבה נוסעים המנכ"לים בשירות המדינה, כפי שקובעות התקנות.



אבל הסיפור בצה"ל אינו נגמר ב-18 אלופים. יש בצבא גם כמה עשרות תת-אלופים שרוצים עוד. הם זכאים לרכב מקבוצה 4, למשל מזדה 6. הוסכם כי תת-אלופים שלהם משפחות גדולות יהיו זכאים לקבל ואן - שהוא רכב מדרגה גבוהה יותר, ולכן יקר יותר.



אבל עכשיו מתברר שהצבא נדיב על חשבוננו. הוא חילק ואנים גם לתת-אלופים שלהם משפחות עם שניים-שלושה ילדים. כי צה"ל בטוח שהוא עומד מעל הנורמה.



דובר צה"ל מוסר בתגובה שנכון כי תת-אלופים שלהם ארבעה ילדים ויותר זכאים לוואן משפחתי, אך "כמו כן מתאפשרת לקצינים זכאות לרכב מסוג זה בכפוף לאישור ועדת חריגים מסודרת".



הנה - הכל כשר, יש ועדת חריגים, והיא גם "מסודרת".



דין "מויסר" ברחוב החרדי



ביום שלישי כתבתי כאן על דין "מויסר" שהטילו חסידי ויז'ניץ על מי שנחשד כי דיבר עם השלטונות בקשר לאי תשלום מס ומע"מ ברחוב החרדי. היכו אותו, שרפו את ביתו ומכוניתו ואיימו על חייו. הכל בניגוד למצוות התורה.



מתברר ששלטונות המס מפחדים להיכנס לבני ברק או לשכונות חרדיות בירושלים - וחגיגת העלמות המסים נמשכת.



שלשום פורסמה ידיעה מזעזעת, שלפיה גבר בן 40 אנס במשך כמה שנים שני פעוטות ממשפחה חרדית משכונת מאה שערים בירושלים. הגבר הוא דודם של השניים, וההורים מודים שידעו על המעשים ואפילו שמעו את זעקות ילדיהם. הם לא התלוננו במשטרה עקב דין "מויסר", כי הרב אמר ש"אסור להסגיר יהודי לרשויות".



אז בפעם הבאה שחרדים ילהגו באוזניכם על יושר, מצוות, חמלה וקדושה, תדעו כבר מה לענות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully