וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משנים כיוון: ממכירה להשכרה

מאת קווין בראס

6.2.2009 / 9:11

המשבר הכלכלי מאלץ את בעלי דירות הנופש בעולם להשכיר את הבתים



הראלד טריביון

>> לפני שלוש שנים, קארול ופיטר פרסונס החליטו ללכת על זה. תעשיית הנדל"ן פרחה, והזוג רכש בית ישן מחוץ לעיר וינדרמר במחוז לייק הציורי שבלונדון, שבה מתגוררים בני הזוג. היתה זו ההתנסות הראשונה עבורם בשוק הבתים השניים.



התוכנית היתה לשפץ את הקוטג' בן ארבעת החדרים ולמכור אותו בתוך זמן קצר כבית נופש. אך לא כך התגלגלו הדברים.



לאחר שיפוצים נרחבים, בני הזוג העמידו את הבית למכירה באוגוסט 2007, בדיוק כאשר שוק הדיור בבריטניה החל להאט. במחיר של כ-527 אלף דולר, הבית לא זכה להתעניינות ולא להצעות לקנייה.



במקום למכור במהירות, בני הזוג הצטרפו למעגל ההולך וגדל של בעלי בתים שניים שמתחרים על השכרת נכסים אשר, במקרים רבים, הם אינם יכולים למכור וגם לא לעמוד במחיר החזקתם. "בעיקרון, זה משהו שהיינו חייבים לעשות כדי לכסות את המשכנתא", אמר קארול פרסונס. "לא היתה לנו ברירה".



האתרים מתפוצצים מהיצע



מספר בתי הנופש המוצעים להשכרה עולה, והבעלים מחפשים דרכים נוספות לייצר רווחים מהנכסים שברשותם. מהום-אוויי, פורטל השכרת דירות מקוון, נמסר כי נרשם זינוק של 25% במספר נכסים הרשומים בו, ל-320 אלף ב-2008, לעומת 255 אלף ב-2007. מסקר שערכה החברה עולה כי 75% מכלל לקוחות האתר לא ציפו להשכיר את הנכס כאשר רכשו אותו. בנוסף נמסר מהום-אוויי כי לקוחות רבים יותר משתמשים בשירותי חיפוש השכירות באתר.



"בעבר, כ-15% מבעלי הבתים שלנו היו מוכרים את הנכסים שלהם על בסיס שנתי", אמר בראיין שרפלס, מנכ"ל הום-אוויי. "כעת שיעור המכירות ירד במידה רבה".



רבים מהלקוחות החדשים של הום-וויי נמצאים במצב דומה לזה של דברה וביל פיינרמן מקונטיקט, שב-2007 שילמו כמיליון דולר עבור דירה בת שני חדרים בסמוך לנהר הסיין בפאריס. הם החליטו להשכיר את הדירה רק לאחר שהדולר נחלש, מה שהגדיל את הוצאותיהם החודשיות. "בנקודה כלשהי, תשלום המשכנתא היה גבוה ב-15% לעומת רמתו כאשר קנינו את המקום", אמרה דברה פיינרמן.



ב- Holidaylettings.co.uk אתר אינטרנט בריטי שנמצא בבעלות רייטמוב, 43% מבעלי הנכסים אומרים כי הם משכירים את הנכס על מנת לשלם את המשכנתא, המסים ועלויות ההחזקה, כך עולה מסקר לקוחות שערכה החברה. ב-2007 עמד שיעור זה על 30%. אותו הסקר גילה כי שליש מלקוחות האתר לקחו משכנתאות שמכסות 75% או יותר משווי הנכס שלהם.



"אנחנו רואים מספר גבוה יותר של אנשים שרכשו בתים שניים כחלק מסגנון חיים וכעת הם משכירים אותם", אמרה קייט סטינקומב, דוברת האתר, שאמרה כי מספר נכסי ההשכרה באתר זינק ל-30 אלף החודש לעומת 10,000 בינואר 2007.



באוקטובר שעבר, פיור אינטרנשיונל, חברת הנדל"ן הלונדונית, הקימה חברת בת חדשה, פיור דסטיניישנס, שנועדה לסייע למוכרים פוטנציאליים להשכיר את בתי הנופש שלהם. זאת התבררה כהחלטה נכונה", אמר מתיו פוקס, מייסד-שותף בחברה. "אנחנו מקבלים המון אנשים, שהגיעו למסקנה כי 'יש לי כאן משהו שכדאי לתת לו לעבוד עבורי'".



הקבלנים פונים גם הם לשוק ההשכרות. מכל הבחינות, פריחת הבנייה העולמית של חמש השנים האחרונות הביאה לשפע של בתי נופש למכירה. בספרד לבדה, כ-800 אלף יחידות דיור שנבנו בשנים האחרונות עומדות ריקות, לפי הערכות בתעשייה.



לפני שלוש שנים, חברת אמפלה, של רוברט דרנן, החלה לבנות את פודרה אמפלה, פרויקט של 11 בתים ו-וילות בטוסקנה. מקורות המימון של החברה עדיין יציבים, והיא צפויה להשלים את הפרויקט, למרות ההאטה בשוק הבתים השניים, אמר דרנן.



כעת, הוא החליט לרהט את היחידות, שמחירן נע בין 400 אלף יורו ל-800 אלף יורו, ולהציע אותן להשכרה ב-500 יורו עד 3,500 יורו לשבוע, בהתאם לעונה. "לא הצלחנו למכור, זה עד כדי כך פשוט", אמר דרנן. "אין לנו מה להפסיד מהשכרה".



20 וילות להשכרה בכפר אחד



בתי נופש רבים נכנסים לשוק, ומומחים בתעשייה אומרים כי נרשמה עלייה ניכרת בתחרות ביעדי נופש פופולריים רבים.



ג'ין-דייויד בורדנרו גר בניו יורק ומשכיר את הבית ששייך למשפחתו בפלסן, כפר קטן בפרובנס. "פעם היו שתי וילות להשכרה בקיץ בכפר שלי, כעת יש 20", הוא אמר.



חלק מהמנהלים בתעשייה חוששים שהשוק לא יוכל לעמוד בשפע הבתים להשכרה, בייחוד אם המצב הכלכלי הקשה יפגע בתקציבי הנסיעות. מחירי השכירות רשמו עד עתה ירידה בשווקים רבים.



"אנחנו רואים מוכנות גבוהה יותר להפחית את דמי השכירות בהקשר למצב הכלכלי", אמר דרו גראנהם, הבעלים של cobblestay.com, חברה אמריקאית שמתמקדת בדירות להשכרה בפאריס. "הבעלים מבינים שהשוק חלש יותר".



מומחים מעריכים כי מחירי השכירות ייעשו אטרקטיוויים יותר כיוון שהנופשים יחפשו דרכים לחסוך כסף. מחקר שפורסם באחרונה על ידי פוקוסרייט, סוכנות נסיעות, צופה כי השוק המקוון להשכרת דירות נופש בארה"ב יצמח ל-4.6 מיליארד דולר ב-2010 לעומת 2.8 מיליארד דולר בשנה שעברה.



עבור בני הזוג פרסונס בווינדרמר, השכירות סייעה להם להימנע ממשבר פיננסי. הם משכירים את הקוטג' ב-600-1,200 דולר לשבוע, בהתאם לעונה, ואומרים כי יש להם כבר כמה הזמנות ל-2009.



"אם נצליח, הכל יהיה בסדר", אמרה קארול פרסונס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully