וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהל השקעות שהתריע במשך עשור על הונאת מיידוף: "וול סטריט ג'ורנל" פחד לפרסם את הסיפור

נמרוד הלפרן

6.2.2009 / 17:31

הארי מרקופולוס, שנתן את הסקופ לעיתון לפני 3 שנים: היקף ההונאה רק 15 מיליארד דולר



הארי מרקופולוס, מנהל השקעות לשעבר אשר ניסה ללא הואיל להזהיר את הרשויות בארה"ב מפני הונאת ברנרד מיידוף במשך קרוב לעשור, אמר כי העביר מידע על ההונאה לעיתון "וול סטריט ג'ורנל" לפני יותר משלוש שנים, אולם העיתון העדיף שלא לחקור ולפרסם את הפרשה משום שחשש מפני מיידוף.



מרקופולוס, העוסק היום בחקירות הונאה, סיפר במהלך דיון בוועדת השירותים הפיננסים של בית הנבחרים שנערך ביום רביעי, כי העביר את הסקופ העיתונאי על הונאת מיידוף לעיתונאי חוקר של הג'ורנל, ג'ון ווילק, אשר היה מעוניין לחקור את הפרשה, אולם עורכי העיתון מנעו את פרסומה.



"למרבה הצער, ככל שווילק השתוקק לחקור את סיפור מיידוף, נראה שעורכי "וול סטריט ג'ורנל" לא אישרו לו להתחיל לחקור את הפרשה", אמר מרקופולוס. "כפי שתוכלו לראות בתכתובת אי-מייל ענפה שניהלתי עמו במהלך מספר חודשים, היו כמה נקודות זמן שבהן הוא התכונן להזמין כרטיסי טיסה כדי להתחיל לעבוד על הסיפור, אבל תמיד היו מבטלים הרגע האחרון". עם זאת, הודה מרקופולוס כי מעולם לא הצליח לקבוע בוודאות האם העורכים הבכירים של העיתון סירבו לאשר לווילק לחקור את הסיפור.



"למרבה הצער לא העיתון "וול סטריט ג'ורנל" ולא רשות ני"ע בארה"ב (SEC) טרחו אפילו להרים טלפון ולחייג לאחד מקצות החוט שסיפקתי להם", אמר מרקופולוס, אשר התריע בפני רשויות הרגולציה בארה"ב על הונאת מיידוף שוב ושוב בין השנים 2000 ל-2008.



בתגובה לשאלות שהוצגו לו במהלך השימוע בקונגרס ביום רביעי הוסיף מרקופולוס כי הוא מעריך "כי עורכים בכירים בג'ורנל כיבדו וחששו מפני מיידוף, וכי לא היו רוצים לראות את ווילק עולה על מטוס כדי לראיין את מיידוף לגבי הסיפור".



במהלך הדיון העריך מרקופולוס גם כי סך ההפסדים מהונאת מיידוף צפויים להסתכם בסופו של דבר ב-15 עד 25 מיליארד דולר, ולא ב-50 מיליארד דולר כפי שמעריכים כעת.



מיידוף נעצר בדצמבר לאחר שהודה כי ביצע הונאת פונזי בסך 50 מיליארד דולר - מההונאות הגדולות בתולדות וול סטריט. אם יורשע צפוי מיידוף לקבל עונש מירבי של עשר שנות מאסר וקנס של 5 מיליון דולר.



בין אלפי הקורבנות של ההונאה שביצע יו"ר נאסד"ק לשעבר נמצאים המיליארדרים ארנון מילצ'ן ועזרא מרקין, קרן הצדקה של במאי הקולנוע סטיבן שפילברג, אוניברסיטת קולומביה, בעל קבוצת הבייסבול ניו יורק מטס פרד וילפון, השחקן קווין בייקון ורעייתו השחקנית קירה סדג'וויק, השחקן ג'ון מלקוביץ'. שורה של בנקים נפלו קורבן להונאה, בהם בנק ג'ייקוב ספרא, בנקו סנטנדר הספרדי, BNP פאריבה הצרפתי, בנק אוף אמריקה ו-UBS השווייצי.



בין הנפגעים מישראל: אגודת ידידי התזמורת הפילהרמונית בארה"ב, עמותת על"ם, בני משפחת צ'ייס המתגוררים בישראל והפסידו את נכסי הקרן שניהלו ואת כספם האישי, הטכניון ואגודת הידידים האמריקאים שלו, עמותת הורוביץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully