וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פול קרוגמן: "התוכנית הכלכלית של אובמה קטנה מדי; צריכה להיות בהיקף של 1.4 טריליון דולר"

נמרוד הלפרן

6.2.2009 / 21:51

הנשיא אובמה: "עיכוב באישור תוכנית התמריצים הכלכלית יגרור קטסטרופה כלכלית"


הכלכלן האמריקאי וחתן פרס נובל לכלכלה, פול קרוגמן, העריך היום כי היקף תוכנית התמריצים הכלכלית שמקדם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, קטן מדי, וכי התוכנית צריכה להיות בהיקף של עד 1.4 טריליון דולר כדי שתצליח לצמצם במעט את הנזק שנגרם לכלכלה, עקב הנפילה בצריכה הפרטת ובהוצאות של עסקים.

"אנחנו צריכים 1.3 עד 1.4 טריליון דולר כדי לסגור את הפער גם אם תהיה לנו תוכנית מושלמת", אמר קרוגמן במסגרת דיון בכנס שנערך היום בוושינגטון על השפעת תוכנית אובמה על הכלכלה. "הפער עומד על כ-2.5 טריליון דולר. התוכנית תסייע לריכוך הפער, זה שיפור, אבל לא פתרון", הוסיף קרוגמן, חתן פרס נובל לכלכלה בשנת 2008.

"הסכנה הברורה והמיידית היא לא להוציא מספיק כסף", אמר קרוגמן. "התשואה על השקעות גדולה יותר מהורדת מסים. אין שום תיאוריה כלכלית עקבית לפיה עוד הקלות מס יהיו דבר טוב", הוסיף.

מוקדם יותר היום, בעקבות פרסום נתונים עגומים על מצב שוק התעסוקה בארה"ב, הזהיר הנשיא אובמה מפני קטסטרופה כלכלית במקרה של עיכובים באישור תוכנית התמריצים הכלכלית בקונגרס. "אם נגרור רגליים ולא נפעל, המשבר הזה יהפוך לקטסטרופה", אמר אובמה. "הצעת החוק שהוגשה לקונגרס אינה מושלמת, אבל היא הכרחית לחלוטין", הוסיף. הנשיא האמריקאי ציין עוד כי נתוני התעסוקה שפורסמו היום מעניקים תחושה של דחיפות לאישור התוכנית.

שיעור האבטלה בארה"ב זינק בינואר לרמה של 7.6% - הרמה הגבוהה ביותר מאז 1992 - ושוק העבודה האמריקאי איבד 598 אלף משרות - הנפילה החודשית החדה ביותר מאז דצמבר 1974 - מסר היום משרד העבודה האמריקאי. הנתונים היו גרועים מתחזיות הכלכלנים אשר צפו כי שיעור האבטלה יטפס בינואר לרמה של 7.5% לעומת 7.2% בדצמבר, וכי שוק התעסוקה יאבד 540 אלף משרות, לאחר נפילה של 577 אלף משרות בחודש הקודם.

שוק העבודה האמריקאי איבד 3.6 מיליון משרות מאז תחילת המיתון בארה"ב בדצמבר 2007 - הנפילה החדה ביותר במספר המשרות בשוק העבודה האמריקאי מאז סוף מלחמת העולם השנייה. ינואר היה החודש השלישי ברציפות בו נרשמה נפילה של למעלה מחצי מיליון משרות - זו הפעם הראשון בה נרשמת נפילה בשיעור זה במשך שלושה חודשים ברציפות מאז החל המעקב אחר נתונים אלה בשנת 1939.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully