וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי ארה"ב: גם מדינות אירופה מתכוונות להגביל את שכר הבכירים בבנקים שקיבלו סיוע ממשלתי

ניו יורק טיימס

7.2.2009 / 18:30

הצעד חסר התקדים של אובמה עודד את ממשלות אירופה לנקוט בצעדים דומים להגבלת השכר במגזר הפיננסים


לאחר שנשיא ארה"ב, ברק אובמה, הורה בשבוע שעבר על הגבלת המנהלים הבכירים בחברות אשר קיבלו סיוע מהממשל ל-500 אלף דולר בשנה – מתכוונות גם מדינות אירופה ללכת בעקבותיו של הממשל האמריקאי ולהגביל את שכר הבכירים.

הצעד חסר התקדים של אובמה - אשר כולל גם איסור על הענקת מצנחי זהב למנהלים והגבלות על שימוש במטוסי החברות וביצוע שיפוצי משרדים ומסיבות חברתיות לכבוד החגים – הגיע לאחר הביקורות הרבות שספגו הבכירים בוול סטריט לאחר שב-2008 שילמו בונוסים בשווי כולל של 18.4 מיליארד דולר, על אף חילוצן של מספר חברות על ידי הממשלה. באירופה מיהרו לברך על המהלך.

"הנציבות האירופית מברכת הגבלה מסוג זה על שכר הבכירים והבונוסים", אמר דובר הנציבות האירופית, ג'ונתן טוד, לסוכנות הידיעות רויטרס. טוד הוסיף כי הגבלה על שכר הבכירים בחברות שקיבלו סיוע ממשלתי עשויה לעודד אותן להחזיר את ההלוואות שקיבלו מהממשלות יותר במהירות. מאז הקיץ האחרון אישרה הנציבות האירופית תוכניות סיוע ממשלתי בסך מיליארדי דולרים לחברות ולבנקים.

עם זאת, הנציבות האירופית איננה מתכוונת לחוקק חקיקה אחידה בנושא, ולכן הסוגיה תלויה בשיקולן של המדינות הנפרדות. נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, כבר ניצל ראיון טלוויזיוני ביום חמישי כדי למחות נגד השכר והבונוסים המוגזמים שהוענקו לסוחרים בבנקים צרפתים כמו סוסייטה ז'נרל ו-BNP פאריבה, ואמר כי "מזועזע ממערכת השכר בבנקים. יש לאסור דברים כאלה".

ממשלת צרפת כבר הכריזה בחודש שעבר כי בנקים שהשתתפו בתוכנית הסיוע הממשלתית בסך 21 מיליארד יורו (27.3 מיליארד דולר) למגזר הפיננסי לא יורשו להעניק בונוסים לעובדיהם. תוכנית סיוע למגזר הרכב הצרפתי, שטרם אושרה, צפויה לכלול הגבלות דומות.

ממשלת גרמניה מתכננת גם היא לאסור הענקת בונוסים בבנקים שקיבלו סיוע ממשלתי, וקבעה מגבלת שכר של 500 אלף יורו (641 אלף דולר) לבכירים במוסדות שחולצו על ידי הממשלה. בשווייץ הציעה הממשלה להטיל מגבלות על הבונוסים במגזר הבנקאות, אך טרם הושגה הסכמה בנושא באופן רשמי. UBS, שכבר קיבל סיוע חירום מהממשלה השווייצית, כבר הודיע כי לא יעניק בונוסים לבכיריו ב-2008 ויפחית את הבונוסים לשאר העובדים בעשרות אחוזים.

במדינות אחרות ממהרות הנהלות הבנקים לנקוט בצעדים להגבלת השכר והבונוסים, לפני שהממשלות יכפו עליהן לעשות כן. בנורווגיה הבטיחו ראשי המערכת הבנקאית להקפיא את שכרם, בעוד שבהולנד נקטה הממשלה בצעדים להגבלת מצנחי הזהב – מענקי הפרישה המוגדלים לבכירים העוזבים חברות פיננסיות.

בבריטניה הפך רויאל בנק אוף סקוטלנד למוקד הדיון הציבורי בנושאי שכר, לאחר שהולאם חלקית על ידי הממשלה בחודש אוקטובר. כאשר דיווח RBS בחודש שעבר על ההפסד הגדול ביותר שרשמה אי פעם חברה בריטית, העריכו אנליסטים כי הבנק מתכוון להעניק בונוסים שנתיים לעובדים. אולם ראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, מיהר להתערב והודיע כי הבכירים העוזבים את הבנק לא יקבלו מענקי פרישה, חברי הדירקטוריון לא יקבלו בונוסים ובעלי המניות לא יקבלו דיווידנדים בשל מצבו הקשה של הבנק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully