וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמימות דעים בבנק ישראל

טל לוי

9.2.2009 / 12:09

הפחתת הריבית האחרונה לרמה של 1% התקבלה פה אחד. המטרה: לעודד את הצמיחה ולהגביר ביקושים מקומיים

תמימות דעים בהנהלת בנק ישראל: כל חברי ההנהלה, שהשתתפו בדיוני הריבית, הסכימו, שרצוי להפחית את הריבית לחודש פברואר בשיעור משמעותי.

זאת, בשל העדכון מטה של תחזית הצמיחה והנתונים המצביעים על האטה חדה בפעילות במשק הישראלי ברבעון האחרון של 2008.

4 חברי הנהלה המליצו להוריד את הריבית בשיעור של 0.75% לרמה של 1% - כפי שאכן קרה - וחבר הנהלה אחד המליץ להוריד את הריבית ב-0.5% בלבד.

חבר הנהלה זה סבר, כי ריבית בנק ישראל ממילא נמצאת ברמה נמוכה היסטורית וקיימת חשיבות להדרגתיות בהורדת הריבית. בנוסף, הורדת הריבית במינון גבוה מקרבת את שיעור הריבית לסף התחתון והדבר עלול להקשות על ניהול המדיניות ועל תפקוד המערכת הפיננסית ברמה ריביות כה נמוכה.

עוד אותו חבר הנהלה, כי הורדת ריבית חדה עלולה להביא לשינויים מהירים בשער החליפין באופן שאינו רצוי למשק ועלול לפגוע באמינות המדיניות המוניטרית.

4 חברי ההנהלה האחרים סברו שיש להוריד את הריבית ב-0.75% כדי לעודד את הצמיחה וכי הסיכונים הנובעים מהורדה שכזו אינם רבים.

חברי הנהלה אלה הדגישו הצורך בחיזוק יכולתו של המשק להתמודד עם השלכות המשבר העולמי על המשק, הבאים לידי ביטוי בירידה בביקושים ליצוא הישראלי ובירידה בביקושים המקומיים.

בנק ישראל רומז: יתכן והריבית תרד ל-0%

בנק ישראל מנסה להעריך את רמת האינפלציה לשנת 2009. לפי התרחישים שבדק בנק ישראל, תהיה התייצבות בתוצר ב-2009, המשך ירידת הריבית בעולם, התייצבות מחירי האנרגיה ברמה הנמוכה שאליה ירדו וירידה בסחר העולמי.

על פי התרחיש הבסיסי במודל הרבעוני המניח שער חליפין של 3.8-3.9 שקלים ב-2009, צפויה ריבית בנק ישראל לרדת לרמה של 0% והאינפלציה תרד ב-0.3%. במודל השני, קבע בנק ישראל ריבית של 0% בסוף 2009 ובו מסתכמת האינפלציה ב-0.2% בכל 2009.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully