וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא קיבלת תלוש? קח 16 אלף שקל

עו"ד טומי מנור

10.2.2009 / 14:57

תיקון חדש לחוק הגנת השכר קובע סנקציות חמורות על אי מסירת תלוש בזמן ולפי הכללים. המלצות מעשיות לעובד ולמעביד

בתחילת החודש נכנס לתוקף תיקון לחוק הגנת השכר, המטיל חובות חדשות על מעסיקים. התיקון נוגע לרישום ופירוט שעות העבודה של העובדים וזכויותיהם הסוציאליות.

התיקון מרחיב באופן משמעותי את הפרטים שעל המעביד לציין בפנקס השכר. החוק קבע שאי מסירת תלוש שכר במועד, או מסירת תלוש שכר שאינו עומד בתנאים שנקבעו, מהווה עבירה פלילית, שדינה קנס של כ-16,825 שקל.

בנוסף, רשאי בית הדין לעבודה לפסוק לעובד פיצויים בסך שלא יעלה על 5,000 שקל, במקרה בו המעסיק הפר ביודעין את חובתו למסור תלוש שכר במועד או שמסר תלוש שלא לפי החוק.

כמו כן, התיקון לחוק נוגע לחובת ניהול רישום של שעות עבודתו של העובד והעברת נטל ההוכחה למעביד בתביעה לתשלום שכר עבודה, גמול שעות נוספות וגמול עבודה במנוחה.

חובת ההוכחה חלה עד ל-15 שעות נוספות בשבוע, ו-60 שעות נוספות בחודש. התיקון האמור משנה באופן מהותי את המצב המשפטי הקיים, מאחר ועד לתיקון לחוק נטל ההוכחה בגין תביעה לשעות נוספות חל על העובד, ובמידה ולא היו ברשותו רישומי נוכחות ולא עלה בידו להוכיח מתכונת עבודה מחזורית קבועה – תביעתו לתשלום שעות נוספות היתה נדחית.

עוד נקבע בהקשר זה, כי על מעביד לנהל רישום שוטף בדבר שעות העבודה והמנוחה של העובד שיכלול רישום שעות עבודה בפועל. אם הרישום לא בוצע באמצעים מכניים (שעון נוכחות), דיגיטליים או אלקטרוניים, ייחתם הרישום מדי יום בידי העובד ויאושר בחתימת אחראי שהמעביד מינה לכך, אלא אם כן יקבע בתקנות, דרך אחרת לביצוע הרישום.

חובת רישום השעות חלה גם על עובדי הנהלה, שעד היום במקומות עבודה רבים לא נהגו להחתים כרטיסי נוכחות הואיל וחוק שעות עבודה ומנוחה לא חל עליהם והיא מסוייגת רק לגבי עובדים שלא ניתן לפקח על שעות עבודתם, דהיינו עובדים שאין בקרה על שעות עבודתם בפועל.

המלצות מעשיות

המלצות למעביד:

1. ודאו שהגורם שמכין את תלושי השכר מודע לתיקון, ושתלושי השכר לחודש הנוכחי יכללו את כל הפרטים הקבועים בחוק.

2. נהלו רישום מדויק של שעות העבודה של כל העובדים, ובכלל כך גם לגבי עובדים אשר משולמת להם תוספת גלובלית בגין שעות נוספות. כדאי ולשמור את הרישומים למשך 7 שנים (היא תקופת ההתיישנות בתביעה לשעות נוספות).

3. ודאו כי במידה ונעשים ניכויים משכרו של העובד, הם עומדים בתנאים הקבועים בחוק הגנת השכר. למעסיק המצוי בקשיים כלכליים מומלץ שלא לנסות להשתמש בכספים המנוכים משכר העובדים (כגון מס הכנסה, ביטוח לאומי, הפרשות לקופת גמל וכד') לצורך התזרים, מאחר והסנקציות בגין כך הן חמורות ביותר. זאת, בנוסף לסנקציות הקיימות בחקיקת המס בגין אי העברת ניכויים.

כמו כן, מומלץ לבחון האם התוספת גלובלית המשולמת לעובדים בגין שעות נוספות אכן תואמת את כמות השעות הנוספות המבוצעות בפועל, ובמידה ואין הדבר כך- יש לערוך חלוקה מחדש של השכר, כך שהתוספת הגלובלית תכסה את החבות בגין שעות נוספות.

המלצה עיקרית לעובד:

דאו שאכן קיבלת תלושי שכר, הכוללים את כל הפרטים הקבועים בחוק, וכי במידה ושביצעתם שעות נוספות, אכן משולם לכם תגמול עבור כך.

עו"ד טומי מנור הוא מומחה לדיני עבודה - שותף במשרד עוה"ד הרמן מקוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully