וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האכזבה הפילה את וול סטריט

יעל פולק

10.2.2009 / 23:30

תוכניות החירום של הממשל שלחו את המדדים המובילים לירידות חדות: נאסד"ק איבד 4.2%, דאו ג'ונס צנח ב-4.6%. מחיר הנפט ירד ב-5%

אכזבה רבה נרשמה הערב בוול סטריט מתוכניות הממשל האמריקאי כפי שהוצגו היום. המדדים המובילים רשמו ירידות שערים חדות על רקע חוסר שביעות רצונם של המשקיעים מתוכנית התמריצים שמוביל ברק אובמה. בסיום המסחר נחלש נאסד"ק ב-4.2%, דאו ג’ונס איבד 4.6% ו-S&P500 נפל ב-4.9%.

המשקיעים שברחו משוקי המניות עברו לאג"ח הממשלתיות. בשוק הסולידי נרשם הזינוק היומי החד ביותר זה שלושה חודשים, על רקע הערכות כי לא יהיה די בתוכנית הממשל בארה"ב לחילוץ מערכת הבנקים כדי לבלום את המשבר הפיננסי. התשואה על האג"ח הממשלתיות האמריקאיות ל-10 שנים נפלה ב-0.18%, הנפילה היומית החדה ביותר מאז ה-16 בדצמבר, לרמה של 2.85%.

מחיר הנפט הגולמי נפל ביותר מ-5%. החוזים על הנפט הגולמי למסירה במארס נסגרו במחיר של 37.55 דולר לחבית, נפילה של 5.1%, בבורסת הסחורות של ניו יורק. במקביל, נרשמה עלייה במחירי הזהב. החוזים על הזהב למסירה בפברואר נסגרו במחיר של 913.7 דולר לאונקייה, עלייה של 2.4% או 21.3 דולרים, בבורסת הסחורות של ניו יורק.

בגזרת המקרו פורסמו הערב נתוני המלאי הסיטוני לדצמבר. המלאים ירדו ב-1.4% - ירידה גבוהה מציפיות האנליסטים, שמתווספת להיחלשות של 0.6% בנובמבר.

שר האוצר של ארה"ב, טימותי גייתנר, הציג היום תוכניות ממשלתיות להתמודדות עם משבר האשראי ולטיפול בנכסים בעייתיים המכבידים על מאזני הבנקים בארה"ב, בהיקף של 1.5 טריליון דולר, שעשויות להתרחב בהמשך לסכום של עד 2 טריליון דולר. מימון התוכניות יתבצע בין השאר באמצעות הבנק הפדרלי ועל ידי המחצית שטרם נוצלה מכספי תוכנית סיוע החירום למגזר הפיננסי בסך 700 מיליארד דולר (TARP), שאישר הקונגרס בשנה שעברה.

במקביל, אישר היום הסנאט האמריקאי את תוכנית התמריצים הכלכלית של הנשיא ברק אובמה, בסך 838 מיליארד דולר, שנועדה להציל ולייצר עד 4 מיליון מקומות עבודה בארה"ב.

בעקבות אישור התוכנית על ידי הסנאט, צפויים כעת מגעים ליישוב הפערים בין הגירסה של התוכנית, שאושרה על ידי הסנאט לבין הגירסה שאושרה עוד קודם לכן על ידי בית הנבחרים, שהיתה בהיקף של 819 מיליארד דולר. הגירסה של התוכנית שאושרה בסנאט כוללת יותר הקלות מס, בהיקף של כ-110 מיליארד דולר, מאשר גירסת בית הנבחרים.

"תוכנית התמריצים אינה מושלמת", אמר אובמה בנאום בן 8 דקות לפני שענה לשאלות כתבים, והוסיף: "אין תוכנית מושלמת. אני לא יכול להגיד לכם בביטחון מוחלט שהכל בתוכנית הזאת יעבוד ממש כמו שאנו מצפים, אבל אני יכול להגיד בביטחון מוחלט שחוסר פעולה יעמיק את המשבר".

מניות הבנקים הובילו את הירידות

את הירידות בניו יורק הוביל מגזר הפיננסים, כאשר המניות הבולטות בירידות הן של וולס פארגו, ג’יי פי מורגן (-9.75% , 24.62), בנק אוף אמריקה וסיטיבנק (-15.1% , 3.35).

פאני מיי ופרדי מאק, ענקיות המשכנתאות, שהולאמו על ידי ממשלת ארה"ב, עלולות להזדקק לסיוע כספי של עוד 200 מיליארד דולר אם ימשיך שוק הדיור להידרדר. כך העריך מנהל רשות הדיור הפדרלית (FHFA) ג'יימס לוקהארט.

פאני מיי ופרדי מאק הן חברות המשכנתאות הגדולות בארה"ב, ולהן תיק משכנתאות וערבונות בשווי 5.2 טריליון דולר, מתוך שוק המשכנתאות בשווי 12 טריליון דולר בארה"ב. הממשל התחייב להשקיע 100 מיליארד דולר בכל אחת מהחברות אם יהיה צורך בכך. עד כה פרדי מאק קיבלה סיוע בשווי 13.8 מיליארד דולר והודיעה כי תזדקק לעוד 35 מיליארד דולר עד לסוף החודש. פאני מיי קיבלה סיוע של 16 מיליארד דולר.

ג’נרל מוטורס (-4.59% , 2.7) (GM), יצרנית המכוניות הגדולה בארה"ב, תקצץ 10,000 משרות בחברה ברחבי העולם ותוריד את שכרם של העובדים המשרדיים בחברה בכ-10% כדי להפחית בהוצאותיה. החברה מתכננת את הצעדים כדי להבטיח שתוכל להמשיך לקבל את ההלוואות הממשלתיות הנחוצות לה להמשך פעילותה.

בנק UBS, הבנק הגדול בשווייץ, דיווח על הפסד של 8.1 מיליארד פרנק שווייצי (6.9 מיליארד דולר), לאחר שביצע מחיקות הקשורות להפסדים בשל מחנק האשראי. ההפסד מגיע לעומת הפסד של 13 מיליארד פרנק ברבעון המקביל ב-2007. עבור 2008 כולה רשם בנק UBS הפסד של 19.7 מיליארד פרנק שווייצי. כמו כן, הודיע UBS כי יקצץ עוד 1,600 משרות מחטיבת בנקאות ההשקעות, בנוסף לקיצוץ שעליו הודיע לפני פרסום תוצאותיו הרבעוניות.

נובל אנרג’י (-3.89% , 3.46) הודיעה היום בצהרים, כי נפח הגז בקידוח "תמר 1" מגיע ל-145 מיליארד מ"ק - 60% מעל התחזיות. הבוקר פורסם ב-TheMarker כי מבחני ההפקה בקידוח "תמר 1" הסתיימו אתמול בהצלחה, ולפי הערכות, ממצאי המבחנים באתר הקידוח הוכיחו את קיומו של גז בר הפקה בהיקפים מסחריים. נובל אנרג'י מחזיקה ב-36% מהזכויות בקידוח ומניית החברה מתחזקת במהלך המסחר בוול סטריט.

טבע (0.21% , 42.5) מתכננת לסגור מפעל בפלורידה ולפטר 300 מעובדי המפעל עד סוף 2010. בתוך כך, החברה הגישה בקשה לאשר את השיווק של גירסה גנרית לתרופה Fosrenol שפותחה על ידי חברת Shire, שנמכרה בארה"ב לפי קצב שנתי של 100 מיליון דולר.

מטאלניק (-1.58% , 0.12), ספקית הפתרונות לתקשורת בפס רחב, נחלשה אתמול ב-25% לאחר שדיווחה כי הצליחה אמנם להכפיל את ההכנסות ברבעון הרביעי ל-3 מיליון דולר, בהשוואה להכנסות של 1.4 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, אך בשורה התחתונה ממשיכה החברה להפסיד. עם סיום הרבעון רשמה מטאלינק הפסד נקי של 1.5 מיליון דולר, או 6 סנט למניה - נמוך משמעותית מהפסד של 8.5 מיליון דולר שרשמה ברבעון במקביל ב-2007, אך לא מעודד עבור החברה - שמשוועת למזומנים.

אינטל, יצרנית השבבים למחשבים הגדולה בעולם, הודיעה היום על כוונתה להשקיע 7 מיליארד דולר בהקמת מתקני ייצור חדשים בארה"ב במהלך השנתיים הקרובות. ההשקעה נועדה להגדיל את היקף הייצור של מעבדים המבוססים על טכנולוגיית 32 ננומטר, במתקנים של החברה במדינות אורגון, אריזונה וניו מקסיקו.

דלתא 3 (16.67% , 0.14), הפועלת בתחום הטלפוניה באינטרנט (VoIP) ומתמחה במכירת שירותי שיחות על גבי האינטרנט (רשתות IP) דרך מפיצים, ממשיכה לרשום גם היום עליות חדות. המנייה טיפסה מה-28 בינואר בכ-268%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully