וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלנים: שוק הנדל"ן הקמעוני יתאושש במחצית השנייה של 2009

מאת מיכאל רוכוורגר

11.2.2009 / 6:47

לפי נתוני חברת הנדל"ן הבינלאומית ג'ונס לאנג לה סל, סכום עסקות הנדל"ן הקמעוני באירופה ירד ב-56% ב-2008 - ל-12.4 מיליארד יורו; העסקה הגדולה ביותר ברבעון הרביעי בוצעה על ידי טופלנד



>> היקף העסקות בתחום הנדל"ן הקמעוני באירופה הסתכם ב-1.5 מיליארד יורו ברבעון הרביעי של 2008 - ירידה של כ-50% לעומת הרבעון השלישי, כך כותבים כלכלני חברת הנדל"ן הבינלאומית ג'ונס לאנג לה סל (Jones Lang LaSalle) בסקירה לגבי שוק הנדל"ן האירופי. מהסקירה עולה כי ב-2008 כולה היה סכום עסקות הנדל"ן הקמעוני באירופה 12.4 מיליארד יורו - ירידה של 56% לעומת 2007, אך שיעור דומה לזה שב-2005.



כלכלני ג'ונס לאנג לה סל מצטטים את ג'רמי אדי (Jeremy Eddy), מנהל בחברת European Retail Capital Markets, שטוען: "המשקיעים אימצו אסטרטגיה של 'להמתין ולראות מה קורה', בשל עלויות מימון גבוהות ו/ או חוסר נגישות להשגת המימון, לצד ציפיות שהמחירים של הנכסים ימשיכו לרדת עוד".

ב-European Retail Capital Markets צופים כי היקף הפעילות הנמוך בתחום הנדל"ן הקמעוני לא ישתנה במחצית הראשונה של 2009, אך סבורים כי הנכסים נהפכים לאטרקטיוויים יותר, כך שבמחצית השנייה של השנה נתחיל לראות הרבה יותר עסקות בנדל"ן הקמעוני, כשבשלב הראשון יירכשו הנכסים האיכותיים על ידי המשקיעים הנזילים שעדיין יושבים על הגדר.



עוד הם צופים כי נראה בעיקר עסקות בתחום מרכזי קניות במדינות הגדולות במערב אירופה, הנהנים בתקופות שפל מיציבות יחסית בהכנסות.



למרות ההרעה בסביבה הכלכלית ועליות במחיר הכסף, לפי ג'ונס לאנג לה סל ברבעון הרביעי של 2008 הושלמו 40 עסקות בתחום הנדל"ן הקמעוני, מתוכן שלוש עסקות בהיקף של יותר מ-100 מיליון יורו.



את העסקה הגדולה ביותר באירופה בתחום הנדל"ן הקמעוני, ביצעה חברת טופלנד הפרטית, שבשליטת הישראלים לשעבר האחים סול ואדי זכאי. טופלנד רכשה בנובמבר 2008 15 נכסים מניבים בספרד מידי הרשת הקמעונית הספרדית ארוסקי, תמורת 361 מיליון יורו. הנכסים שנרכשו, במסגרת עסקת Sale and Leaseback (כלומר מוכר הנכס שוכר אותו חזרה מן הקונה לאחר השלמת העסקה), משתרעים על פני שטח כולל של 139,500 מ"ר, בחבל הבסקים. עסקה זו שיקפה תשואה של 6%, וטופלנד צפויה לרכוש נכסים נוספים של ארוסקי.



בג'ונס לאנג לה סל מציינים כי בגרמניה נרשם ב-2008 היקף העסקות הגבוה ביותר בתחום הנדל"ן הקמעוני - 2.5 מיליארד יורו; אחריה מדורגת ספרד (1.4 מיליארד יורו), פינלנד (1.3 מיליארד יורו) ורוסיה (784 מיליון יורו).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully