וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הריקוד של טוויטר ופייסבוק

נתן ליפסון

11.2.2009 / 6:47

סייר אינטרנט



>> מי שחשב, כמוני, שטוויטר הוא המלה האחרונה בבלוגינג, טעה. טוויטר יצר קטגוריה חדשה בעולם הבלוגינג - מיקרו בלוגינג. ומדוע? מכיוון שבעוד שבבלוגים הכותב יכול לכתוב כמה מלים שהוא רוצה, בטוויטר המסרים מוגבלים ל-140 תווים. אבל המלה האחרונה, מגלה הבלוגר השוודי האנס קולין, שייכת לאתר שוודי חדש - Nanoblogg.se - שמאפשר כתיבת מלה אחת בלבד. אחת - ולא יותר מזה.

טוויטר הצליח מאוד לצד בלוגים רגילים מאותה סיבה שהודעות SMS הצליחו מאוד לצד אי-מיילים - לפעמים מסר קצר הוא שירות טוב, גם לכותב וגם לקורא. אבל מכיוון שממילא ניתן לשלוח הודעות SMS של מלה אחת וניתן לכתוב גם טוויטים של מלה אחת, ההסתברות שהשירות החדש של Nanoblogg.se יצליח או יעלה על זה של טוויטר היא נמוכה. ואולם קריאת התיגר עדיין מעניינת: בעולם שבו כמות המידע גדלה בטור הנדסי, עד כמה אנחנו רוצים לקצר את המסרים שלנו ועד כמה אנחנו רוצים לקרוא מסרים קצרים יותר ויותר?



מה שעוד יקשה על Nanoblogg.se הוא שטוויטר כבר נמצא על מסלול מדהים של הצלחה: לפי נתוני חברת מדידת הטראפיק hitwise, בשנה האחרונה לבדה, הטראפיק לטוויטר גדל פי עשרה ואפילו הצליח להגיע לרמות הטראפיק של digg, אתר שיתוף הלינקים הפופולרי והוותיק.



הפשטות המדהימה של המוצר הזה - גם בהיבט השימושי וגם בהיבט הטכנולוגי - הזמינה כמובן כל מיני חיקויים. אחד מהם - Jaiku, הוא לא רק ותיק מאוד, אלא גם נרכש באוקטובר 2007 על ידי גוגל. אבל למרות הגב הרחב, Jaiku לא כל כך מצליח. גם פייסבוק ניסתה להיכנס לתוך הנחלה של טוויטר. בסוף 2008 כנראה שפייסבוק אפילו ניסתה לרכוש את טוויטר. אמנם עסקה בסוף לא היתה, אבל בכל זאת טוויטר נמצאת במהלכים לגיוס הון לפי שווי של 250 מיליון דולר.



כישלון השיחות לרכישת טוויטר היו כנראה הטריגר ל-plan B של פייסבוק. לפני כשלוש שנים הכניסה פייסבוק שירות חדש: facebook status updates, שהוא מין טוויטר בתוך הרשת של פייסבוק. אבל למה להשאיר אותו רק בתוך המערכת? אם הוא אומץ על ידי החברים - ויש הרבה חברי פייסבוק שאכן אימצו אותו - מדוע לא לתת להם להוציא אותו מחוץ לפייסבוק, שהיא רשת סגורה?



ואכן, זה היה ל-plan B: לפני חמישה ימים הודיעה פייסבוק שהיא תאפשר הצעה של עדכוני הסטטוס של החברים שלה גם מחוץ לרשת. האם הצעד הזה מאיים על טוויטר? יש מי שחושבים שזה צעד משמעותי, אבל יש גם מי שחושבים שלא.



יש לפחות דבר אחד שבו פייסבוק וטוויטר דומות. עד כה, פייסבוק התרכזה בעיקר בהגדלת מספר המשתמשים ובכיבוש נתחי שוק על חשבון המתחרה הגדולה והוותיקה יותר, מייספייס. מייספייס מצדה כבר מזמן עסוקה בעיקר בניצול העסקי של הרשת שהקימה. זו הסיבה לכך שלמרות שיש לה מחצית ממספר הגולשים של פייסבוק, קצב ההכנסות השנתי שלה גדול פי שלושה - כמיליארד דולר לעומת כ-300 מיליון דולר.



אבל פייסבוק החליטה שהגיע הזמן לשנות את המיקוד והיא שוקדת על דרכים להגדלת הכנסותיה. גם טוויטר היתה עסוקה עד כה בעיקר ביצירת מאסה גדולה של משתמשים - ובהצלחה גדולה. ואולם עכשיו הגיע הזמן שתלמד משהו מפייסבוק ותתחיל לעבוד על הצד העסקי.



-



הבלוג של נתן ליפסון:



media.cafe.themarker.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully