וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוסר היציבות בשלטון משפיע על החברות

פנינה גיא

11.2.2009 / 6:47

צווארון לבן



>> בוקר לאחר יום הבחירות אנו מתעוררים לסדר יום חדש. אין להתעלם מההשפעה הניכרת של השינויים הפוליטיים שלהם אנו עדים במרוצת השנים האחרונות על עולם העסקים בכלל ועל התנהלותן של חברות בפרט.

לשינויים פוליטיים יש היבטים החורגים מההיבט המדינתי. שחקנים מהותיים בשוק מנסים לבנות אסטרטגיות ולמקסם אינטרסים בתנאים של חוסר יציבות שלטונית. התוצאה של האי ודאות היא בלימתם של מהלכים קרדינליים לחברה ולציבור המשקיעים.



במשפט מוכר עיקרון רציפותם של הליכים שלטוניים. כלומר, שינוי השלטון אינו אמור להביא לשינוי ההליכים שבהם החל השלטון הקודם. האם עיקרון זה מיושם במציאות?



שר במשרד מסוים מעביר הנחיות לביצוע פעולה שלטונית. הנחיות אלה קשורות לפעילותן של חברות הקשורות לפרויקט הרלוונטי. החברות נערכות, לפעמים תוך הוצאת משאבים רבים. אך לעתים, עד הגיען של החברות לכלל יישום ההחלטות, בעקבות הבחירות ושינוי התמונה הפוליטית מגיע שר אחר עם אג'נדה חדשה השונה מזו של קודמו - שמייתרת את היערכות החברות ומחייבת דרך יישום שונה.



לדוגמה, חברה ציבורית הכפופה למשרד התחבורה ביצעה עסקה שמחייבת את הסכמתו של שר התחבורה לשם שלמותה. נניח כי העסקה הועלתה על השולחן בתחילת יוני 2004, כאשר שר התחבורה היה אביגדור ליברמן. מועד השלמת העסקה תוכנן ל-2007. אלא שליברמן סיים את כהונתו, ועד למועד השלמת העסקה כיהנו בינתיים שני שרי תחבורה - מאיר שטרית ואחריו שאול מופז. לשרים אלה יש מדיניות שונה בתכליתה מזו של קודמם.



מצב בעייתי נוסף בהתנהלות חברות - שגורם לעתים לשיתוק של ממש - הוא התפטרותו של שר, או הימצאותו בהליכי חקירה המונעים ממנו למלא את מכלול תפקידיו ומחייבים את ראש הממשלה לכהן באופן זמני כממלא מקומו. ברור כי ראש הממשלה אינו פנוי לטפל בהחלטות שהתקבלו על ידי השר. התוצאה במישור הפרטני היא פגיעה בחברות שתלויות בהחלטות השר, ובמישור המקרו-כלכלי נפגע הציבור המצפה לשירות או לפעילות השלטונית שעוכבו.



דוגמה מהעת האחרונה לפגיעה ביציבות המשק בעקבות חילופי השלטון היא הקשיים בגיבוש מענה להצלת האג"ח הקונצרניות, ובאמצעות כך הגנה על תוכניות הפנסיה וקופות הגמל של הציבור בישראל. שאלה זו נותרת באוויר עד כניסתו של שר האוצר הבא לתפקידו, ועד שיחליט כיצד יכלכל את צעדיו בעניין זה.



התלות של תאגידים במשרדי הממשלה היא מחסום עסקי מהותי בימי משבר. דווקא בימי מצוקה, שבהם חברות זקוקות למעורבות שלטונית, חילופי השלטון מביאים לכך ששר חדש זקוק לזמן ללמוד את ירושת קודמו, ולעתים מחליט לשנות את ההחלטות מהקצה אל הקצה. דווקא בימים אלה חשוב במיוחד להקפיד כי נהלים, הנחיות, ומדיניות שהחליט לגביהם השר היוצא, ושתאגידים כבר החלו לפעול לפיהם, יישארו בעינם גם לאחר כניסתו לתפקיד של שר אחר.



-



הכותבת היא שותפה בכירה ומנהלת מחלקת ני"ע, שוק ההון ועבירות צווארון לבן במשרד עוה"ד גדעון פישר ושות'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully