וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי יהיה שר האוצר הבא

מוטי בסוק

11.2.2009 / 6:47

המועמד המוביל של לבני לשר אוצר הוא רוני בר-און, שכבר צבר ניסיון בתפקיד, אך גם שאול מופז ודליה איציק רואים עצמם מועמדים * נתניהו עשוי להעדיף למלא את התפקיד בעצמו בחודשים הראשונים כדי לפקח אישית על ההתמודדות עם המשבר הכלכלי * כך יתנהל המשא ומתן הקואליציוני



>> המשימה הראשונה, או אחת המשימות הראשונות, של הממשלה החדשה שתקום בקרוב - בין אם בנימין נתניהו יעמוד בראשה ובין אם ציפי לבני תרכיב אותה - תהיה העברת תקציב 2009 בכנסת בהקדם וטיפול שורש במשבר הכלכלי העמוק.

הממשלה החדשה תהיה חייבת להעביר את תקציב 2009 בתוך 45 יום מהקמתה. אם לא, הממשלה תיפול וייערכו בחירות חדשות. אם נתניהו יקים את הממשלה החדשה, קרוב לוודאי שהוא ישמש גם בתפקיד שר האוצר בחודשים הראשונים לקיומה. כך הוא ינווט את עיצוב המדיניות הכלכלית של ממשלתו ממרום שני התפקידים, ראש הממשלה ושר האוצר.



עד כמה שהדבר נראה משונה, לנתניהו אין מועמד מתאים במפלגתו לתפקיד שר האוצר. שרי האוצר לשעבר, סילבן שלום ודן מרידור, אינם מועמדים לתפקיד - לא בעיני נתניהו וגם לא בעיני עצמם. נתניהו היה שמח מאוד אם הנגיד, סטנלי פישר, היה מסכים להיות שר אוצר.



נתניהו, אם ניצח אתמול בבחירות, ייפגש עם הנגיד בארבע עיניים כבר בימים הקרובים כדי להציע לו את תפקיד שר האוצר. קרוב לוודאי שפישר יסרב. נתניהו, שהביא את פישר לישראל לתפקיד הנגיד לפני ארבע שנים, יתעניין בשיחה בתוכניותיו של פישר לאחר סיום הקדנציה הראשונה שלו באפריל 2010. נתניהו מעוניין שפישר ימשיך לקדנציה שנייה כנגיד. קרוב לוודאי שפישר לא ייתן לנתניהו תשובה חד-משמעית.



מופז נגד בר-און



אם ציפי לבני תרכיב את הממשלה הבאה, אחת ההחלטות הראשונות שתצטרך לקבל היא מי יהיה שר האוצר שלה. בניגוד לנתניהו, ללבני מספר רב של מועמדים לתפקיד בין בכירי מפלגתה. המועמד המוביל הוא שר האוצר המכהן, רוני בר-און, שהוכיח את עצמו בתקופה הקצרה, והמורכבת מאוד, שבה שימש בתפקיד. אחד היתרונות של בר-און - הוא כבר עשה את הסטאז' שלו באוצר, וכל מועמד אחר של לבני "יתגלח" על חשבון הציבור. בר-און נחשב גם למקורב ללבני.



שני אישים אחרים בקדימה שירצו כנראה בתפקיד שר האוצר הם שר התחבורה, שאול מופז, ויו"ר הכנסת דליה איציק. היתרון של שניהם: הם הקדימו את בר-און בפריימריז בקדימה. ואולם מופז לא הצליח כשר תחבורה, ואיציק תעדיף, אם הדבר יהיה אפשרי, את תפקיד יו"ר הכנסת. היועץ הכלכלי של לבני בחודשים האחרונים הוא ישראל מקוב, מבכירי המשק ויו"ר טבע לשעבר.



שיתוף הפעולה בין נתניהו לליברמן



מאז קום המדינה מונה תמיד שר האוצר ממפלגתו של ראש הממשלה, בשל החשיבות הרבה של התפקיד. זאת להוציא מקרה אחד, בזמן ממשלת האחדות ליכוד-עבודה בסוף שנות ה-80, שהסתיים בפיצוץ אדיר - כאשר רה"מ שמעון פרס (עבודה) פיטר את שר האוצר המנוח, יצחק מודעי (ליכוד). עם זאת, בהעדר מועמד מתאים בליכוד לתפקיד שר האוצר הועלתה האפשרות, בחוג הסובב את נתניהו, להפקיד את התיק בידי אביגדור ליברמן. האפשרות הזו עדיין רלוונטית ותלויה ביחסי הכוחות בין המפלגות.



נתניהו וליברמן שיתפו פעולה כשנתניהו, במחצית השנייה של שנות ה-90, היה ראש הממשלה, וליברמן היה מנכ"ל משרדו. קיימת גם אפשרות כי נתניהו, לאחר כמה חודשים בתפקיד שר האוצר, ימנה לתפקיד בכיר מעולם הכלכלה שאינו אישיות פוליטית. במקרה כזה המועמד המוביל הוא אהרן פוגל, יו"ר חברת הביטוח מגדל ויו"ר נס, וגם יו"ר הוועדה המייעצת של בנק ישראל. מי שמינה את פוגל לתפקיד האחרון היה נתניהו, כשהיה שר האוצר.



עם היתרונות המובהקים של פוגל, בעבר מנכ"ל האוצר וראש אגף התקציבים, נמנות היכרותו עם המערכת הכלכלית, עם כל הנפשות הפועלות באוצר ועם סודות המשרד. מועמדים חיצוניים אחרים המוזכרים לתפקיד שר האוצר מטעם נתניהו הם הנגיד לשעבר, יעקב פרנקל, ויו"ר בנק הפועלים לשעבר, שלמה נחמה.



איפה מחביאים את זליכה



שניים שנמצאים ליד האוזן הכלכלית של נתניהו בחודשים האחרונים הם אורי יוגב, שהיה ראש אגף תקציבים כשנתניהו היה שר האוצר (אז מונה על ידי סילבן שלום), וירון זליכה, מי שנתניהו מינה לתפקיד חשב כללי. יוגב הוביל חלק מהרפורמות החשובות במשק בעידן נתניהו. ואולם יוגב אינו מעוניין, לפחות בשלב זה, לחזור למגזר הציבורי. אם נתניהו ייבחר לראש ממשלה, קרוב לוודאי שיוגב ייעץ לו בנושאים כלכליים, וגם בנושאים פרסונליים כמקורב שמחוץ למערכת.



עם זליכה הסיפור שונה. זליכה, המקורב מאוד גם לליברמן, עזב את האוצר בניגוד לרצונו, כשהוא מסוכסך באופן קשה עם חלק מבכירי המשרד בעבר ובהווה. חלק מהם בכירים כיום במגזר העסקי, והם מחכים לו בפינה. מינויו לתפקיד בעל השפעה בממשל נתניהו עשוי לעורר הרבה מאוד שדים רדומים.



כרגע מוזכר זליכה כמועמד לתפקיד מנכ"ל משרד רה"מ, מנכ"ל האוצר (אף שטען באחרונה כי מדובר בתפקיד מיותר) או ראש המועצה הכלכלית-חברתית במשרד רה"מ. זליכה שירת כבר בלשכת רה"מ, כשנתניהו היה רה"מ, בתפקיד עוזר למנכ"ל משה ליאון. בסביבה הקרובה לנתניהו יש גורמים בעלי משקל, הפועלים להרחיק את זליכה מכל תפקיד שתהיה בו השקה כלשהי לאוצר.



אגב, מנכ"ל האוצר לשעבר (וגם משרד הרווחה), שמואל סלבין - שהתמודד בבחירות הפנימיות האחרונות בליכוד ונכשל - הוא אחד המועמדים המובילים לתפקיד מנכ"ל משרד רה"מ. אם סלבין, בעבר יועץ כלכלי לרה"מ יצחק שמיר וכיום איש פיננסים שניהל קרנות גידור ופנסיה, ימונה לתפקיד מנכ"ל משרד רה"מ, שיתוף הפעולה בין משרדי רה"מ והאוצר אמור להיות פורה.



כל בכירי האוצר - ירום אריאב, רם בלינקוב, ידין ענתבי ושוקי אורן - הם מינויים מקצועיים ולא פוליטיים, וכולם נחשבים למקצוענים מהשורה הראשונה. ככל הנראה, כולם מעוניינים להמשיך לשרת את המדינה גם בשנים הקרובות. טוב יעשו מי שיעמדו בראש הממשלה ובראשות האוצר, עם הקמת הממשלה החדשה, אם יותירו אותם בתפקידיהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully