וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסולם - ידידו הטוב ביותר של ראש הממשלה הבא

ורד דר

11.2.2009 / 6:47

אם הבית



>> שלום לך, גבירתי/אדוני ראש הממשלה. נעים להכיר, אני אם הבית של המשרד. בוא/י, אראה לך את החדר שלך. הנה, פה על השולחן כבר הכנו מסגרות בשביל התמונות של האש/ה והילדים. תכף יגיע איש המחשוב וייתן לך שם משתמש וסיסמה. ופה הכנתי לך את כלי העבודה החשוב ביותר לשבועות הראשונים של עבודתך: הסולם.

חתיכת היסטוריה יש על הסולם הזה. כן, זה אותו סולם שבו השתמש מנחם בגין כשירד מעץ "אף שעל", עליו עלה לפני הבחירות. גם יצחק רבין השתמש בו בשביל לרדת מעץ ה"לא יהיה משא ומתן עם אש"ף". אריאל שרון, גם הוא נמנה עם אותה שורה מאוד ארוכה ומכובדת של ראשי ממשלה שנאלצו לרדת מעץ ההבטחות הטרום בחירות שלהם. מה שכן, אחרי שהשתמש בו, חיזקנו את השלבים. בכל זאת, צנום הוא לא היה. את/ה שואל/ת על עץ ה"יהיה כיף לחיות פה"? באמת משעשע. לא, זה לא נחשב. גם לא עץ ה"שלום בטוח" וגם לא עץ ה"ראש ממשלה של כולם", אם אנחנו כבר בשוונג.



את/ה בטח לא מופתע/ת מקיומו של הסולם וממרכזיותו בכלי העבודה שלך. את/ה הרי כבר פוליטיקאי/ת לא מעט שנים. ואולם הפעם הרשתי לעצמי להכין אותו לשליפה מהירה. לבגין ולרבין ולשרון לקח כמה שנים עד שהוציאו את הסולם מהארון. לך לעומת זאת - אם לשפוט לפי ההבטחות ששמעתי מפיך ובשמך רק לפני ימים ספורים - יהיה צורך בסולם מיד לאחר שתמנה/י שר/ת אוצר ויחלו הדיונים על תקציב המדינה ועל התוכנית לרידוד ולקיצור המיתון. "תוכנית להאצת הצמיחה" את/ה קורא לזה? חזק! אני מאוד מעריכה אנשים עם חוש הומור. איפה בדיוק הצמיחה אותה מאיצים? המיתון הוא עובדה, גבירתי/אדוני ראש הממשלה. אין שום דבר שתוכל/י לעשות כדי למנוע את רוע הגזירה ב-2009. עם כל הכבוד, בשלב הזה אין גם שום דבר שנשיא ארה"ב יכול לעשות כדי למנוע מיתון במדינתו השנה, אז שאנחנו נוכל? קצת נסחפנו, לא?



ובדיוק בגלל זה הוצאתי כבר את הסולם - בגלל ההיסחפות. האמת, הלוואי שזאת היתה הבעיה. כי הרי כולנו כבר רגילים שערב בחירות נסחפים המתמודדים עם הבטחות על "האצה" ועל "פריחה" ועל "כיף" ועל "פנאן", אבל ההבטחות שלך ושל שני המתמודדים האחרים, פשוט היו לא בכיוון. אני מבינה ששלושתכם הייתם עסוקים עם סיפור עזה - באמת לא פשוט. אבל בכל זאת.



איך אפשר להבטיח הרחבה תקציבית משמעותית, כשגם בלי זה הגירעון בתקציב המדינה הולך להיות מפלצתי? לא שההצהרה על הפחתה גורפת בשיעורי המס טובה יותר. וגם ההצעה השלישית שהושמעה: להעלות את השכר בסקטור הציבורי - על אף שלי אישית דווקא מתאימה - ממש לא מתאימה למצב של תקציב המדינה.



הרי עוד לפני שתציע/י היכן להקצות את השקל הראשון של הרחבה תקציבית, יש לך כבר סעיפים תקציביים שמתרחבים מעצמם - חלק גדול מסעיפי התמיכות הולכים לגדול משמעותית: בראשם תשלומי דמי אבטלה והבטחת הכנסה. בצד ההכנסות זה חמור הרבה יותר - עוד לפני שחשבת היכן להפחית את השקל הראשון במס, יש לך קריסה של תקבולי המדינה ממסים. יצא לכם לראות את הנתונים לפני שהתחלתם לפזר הצהרות? ככה זה: כשיש האטה כלכלית, יש קיפאון בהכנסות ממסים. כשיש מיתון כלכלי - ועוד כזה שמקורו במגזר הפיננסי - יש קריסה מוחלטת בהכנסות ממס.



עוד לפני שעשית את הצעד הראשון, יש לך גירעון ענק. אי אפשר להתעלם מההשפעה של מימוש ההבטחות הללו על עלות גיוס ההון במשק. אני כבר בכלל לא מדברת על איך נראה עם הגירעון הענק הזה בעיני חברות הדירוג. את/ה מוטרד/ת מהשופטים בהאג? השופטים של שוקי ההון בעולם קשוחים יותר וסלחניים הרבה פחות. הם גם לא עורכים קודם שימוע.



ואם כבר דיברנו על מיתון, אני עוד זוכרת את המיתון של 2001-2003. הנסיבות היו שונות לחלוטין: אז היתה אינתיפדה - כיום עוד לא ברור איפה חזית הדאגות שלנו. אז היתה האטה עולמית - כיום יש מיתון עולמי. אז היתה קריסה של ענף ההיי-טק בעולם - כיום יש חשש מקריסת מערכת הבנקאות והמוסדות הפיננסיים בארה"ב ובאירופה. בקיצור, שונה. אבל בעיקר מה שאני זוכרת מאותה תקופה, זה איך טעויות מדיניות חמורות של בנק ישראל ושל הממשלה החריפו את המיתון והאריכו אותו. עדיף לא לעשות כלום, ובלבד לא לגרום נזקים כמו אז.



בגלל זה הכנתי לך את הסולם. שב/י עם אנשי האוצר, הקשב/י לראשי בנק ישראל. זה לא סתם מיתון - זה משבר עולמי שבסיסו במגזר הפיננסי, והוא בא לידי ביטוי במחנק אשראי משתק בישראל, לא פחות משהוא משתק במדינות אחרות. לכן אל תשכח לצרף גם את אנשי רשות ני"ע לדיונים. אל תרגיש/י חובה להיות היפר-אקטיווי עם התקציב. יותר משצריך פה תוכניות הרחבה פיסקליות, צריך פה תוכניות יצירתיות להקלת מחנק האשראי ולשמירה על יציבות המערכת הפיננסית.



עשה/י את הדבר הנכון: וותר/י על הגאווה, קח/י את הסולם, רד/י בו מאותן הצהרות כלכליות בומבסטיות שהוצגו רק לפני כמה ימים, הפשל/י שרוולים והתחל/י לעבוד.



-



הכותבת היא כלכלנית ואסטרטגית ראשית בפסגות בית השקעות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully