וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קסם פירסמה נתונים שגויים על מדדים ושערי מטבע

מאת שמואל שוסטר

11.2.2009 / 6:47

נתוני השווי ההוגן שפורסמו באתר האינטרנט של החברה היו נמוכים מהנתונים האמיתיים שעליהם מתבססות תעודות הסל



>> משקיעים שהורידו ביום ראשון את טבלת חישוב המחיר ההוגן לתעודות הסל של קסם מאתר האינטרנט של בית ההשקעות אקסלנס, עשויים לגלות כי הנתונים שהתייחסו לתעודות הסל של אירופה אינם נכונים - לפחות לא לאותו היום. מבדיקת TheMarker עולה כי שערי המסחר והמטבעות המשמשים לקביעת השווי ההוגן לתעודות הסל היו גבוהים מהשערים בהם נסחרו בפועל, לפי פרסום החברה למשקיעים באתר האינטרנט של קסם.



כך, למשל, נתוני קסם הצביעו כי מדד OMX30, שעליו מבוססת תעודת הסל קסם סקנדינוויה, סיים את המסחר ברמה של 639 נקודות, בעוד שבפועל ננעל המסחר בכ-5% יותר - ברמה של 670 נקודות. בתעודת הסל קסם פוטסי 100, העוקבת אחר מדד פוטסי 100 הבריטי, נרשם כי שער סגירת המטבע היה 5.66 שקלים לליש"ט, בעוד שבסוף השבוע ננעל המסחר במטבע בשער של יותר מ-5.9 שקלים לליש"ט.

למעשה, בכל הנתונים שהופיעו בתעודות הסל העוקבות אחר מדדים באירופה צוינו שערים שונים מהשערים שנרשמו עם סיום המסחר ביום שישי. עם זאת, בדיווח של קסם לבורסה בתל אביב הופיעו הנתונים הנכונים של שערי המדדים והמטבעות, והטעות אירעה בנתונים שנמסרו למשקיעים באתר האינטרנט של החברה בלבד.



שערי המטבע והמדד הם הרכיבים העיקריים (יחד עם דמי הניהול והדיווידנדים) בקביעת השווי ההוגן של הנייר, קרי השווי שבו ממליצה החברה לסחור. נתונים נמוכים, כפי שפירסמה קסם, עשויים להביא משקיעים למכור את ניירות הערך שברשותם במחירים נמוכים משוויים הריאלי. בפועל, לאור מעורבותן של חברות תעודות הסל במסחר, ייתכן שפקודת מכירה בשער נמוך במיוחד היתה נעצרת.



בשיחות עם משקיעים הועלתה הטענה כי זו אינה הפעם הראשונה שבה מופיעות טעויות בנתונים שמוסרת החברה למשקיעים. לטענת אחד המשקיעים, הוא פנה כמה פעמים לחברה ודיווח להם על טעויות, אך לדבריו לא נעשה דבר עם פנייתו.



אבנר חדד, מנכ"ל משותף בקסם תעודות סל, הודה כי נפלה טעות בפרסומי החברה. לדבריו, מקור הטעות בתקלה באספקת המידע העולמי, המתקבלת מחברה חיצונית, שהביאה לפרסום נתונים ישנים במקום נתוני המסחר העדכניים של יום שישי. חדד אמר כי הציטוטים בחדר המסחר היו על פי הנתונים המעודכנים, וכך עסקות שנעשו במשך היום נערכו על פי השווי ההוגן הנכון לתעודות הסל. עוד מסר חדד כי בעקבות גילוי התקלה הונהג נוהל חדש שיהדק את הפיקוח על פרסום הנתונים למשקיעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully