וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלל פיננסים: לא משנה מי יעמוד בראשות הממשלה - אין הבדל גדול בראיה הכלכלית בין מפלגות המרכז

טל לוי

11.2.2009 / 11:15

בוול סטריט מתחילים להתייאש משיטת ה"נזרום" של התכניות הכלכליות ומצפים לשמוע על תכנית קונקרטית



"לשאלה מי יעמוד בראשות הממשלה החדשה אין, כפי הנראה, חשיבות יתרה מבחינת המשק שכן אין הבדל גדול בראיה הכלכלית בין מפלגות המרכז. מה שכן, ממשלה ימנית עם גורמים הנתפסים כקיצוניים בתוכה עלולה ליצור חששות בקרב המשקיעים המקומיים והזרים ולפגוע בתפיסה של ישראל כמשק יציב". כך כותב הבוקר כלכלן המאקרו של בית ההשקעות כלל פיננסים, אורי גרינפלד.



גרינפלד כותב כי בפני הממשלה החדשה עומדות שתי בעיות עיקריות: הראשונה היא השפעות המשבר על המשק הישראלי, שיורגשו ביתר שאת ברבעונים הקרובים. עם כניסת המשק למיתון (ממנו לא ניתן לחמוק), יופעלו לחצים על הממשלה לתמוך, על ידי הרחבות תקציביות, בצמיחת המשק. מנגד, הגירעון צפוי להיות גבוה מאוד גם ללא התערבות נוספת של הממשלה והחשש מהגדלת החוב לא יאפשר הרחבות מסיוויות, כפי שבוצעו בארה"ב ואירופה.



הבעיה השניה היא שוק האשראי החוץ-בנקאי המשותק: ללא יכולת גיוס אשראי לפירמות לא תתכן צמיחה בת-קיימא במשק. החזרת שוק האג"ח הקונצרני לפעילות מהווה אתגר עיקרי לממשלה החדשה, אם באמצעות קרנות המנוף או על ידי תוכניות אחרות.



גרינפלד מעריך כי בארה"ב, האכזבה הזמנית מתוכנית החילוץ של הנשיא אובמה נובעת בראש ובראשונה מכך שכמו בתוכניות הקודמות, חסרים בה פרטים רבים והיא איננה מפורטת במידה מספקת. "כנראה שבוול סטריט מתחילים להתייאש משיטת ה"נזרום" של התוכניות הכלכליות ומצפים מהממשל להציג תוכנית שמפרטת בדיוק כיצד יחלץ את המערכת הפיננסית ואת המשק מהמשבר. עם זאת, חשוב להבין כי לממשל קשה להציג תוכנית כזו כיוון שהמשבר הנוכחי מסובך יותר ומסוכן יותר מכל משבר אחר שחווה המשק האמריקאי בעבר. לכן, למעשה אין לממשל יכולת להסתמך על משברים קודמים על מנת לבחור את התגובה הרצויה", הסביר גרינפלד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully