וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: ההאטה בפעילות הכלכלית התגברה בספטמבר עד דצמבר; הלחצים האינפלציוניים נחלשו מאוד

טל לוי

11.2.2009 / 12:33

הפגיעה בעושרו של הציבור והתגברות חוסר הביטחון התעסוקתי מאטים את העלייה בצריכה הפרטית



"בחודשים ספטמבר עד דצמבר 2008 התגברה ההאטה בפעילות הכלכלית ונחלשו מאוד הלחצים האינפלציוניים". כך כותבים בבנק ישראל במסמך המסקר את ההתפתחויות הכלכליות בחודשים האחרונים.



הדו"ח מצייר תמונת מצב קשה למדי בישראל, הכוללת האטה כמעט בכל התחומים. כך למשל הפגיעה בעושרו של הציבור, התגברות חוסר הביטחון התעסוקתי והשחיקה בשכר הריאלי פגעו באמון הצרכנים והביאו להאטת קצב גידולה של הצריכה הפרטית. צריכה פרטית זו היא אחתד האינדיקטורים למצב המשק. ואכן, בבנק מציינים כי סימני ההאטה ניכרים גם בשוק העבודה בבלימת התרחבות התעסוקה במגזר העסקי ועלייה משמעותית של מספר דורשי העבודה (במיוחד אקדמאיים), ושל מספר התביעות לדמי אבטלה. בתחום המסחר, כותבים בבנק כי התכווצות ממדי הסחר העולמי הביאה להקטנת יצוא הסחורות מישראל, לראשונה מזה תקופה ממושכת.



הנסיגה בפעילות הכלכלית התבטאה בירידה ניכרת בתקבולי המסים, ומכאן שבשנת 2009 צפוי הגירעון התקציבי להתרחב מאוד. חלחול המשבר הפיננסי למשק המקומי הביא לירידת ערכם של הנכסים הפיננסיים ולגידול הפדיונות מקופות הגמל ומקרנות ההשתלמות. הירידה החדה במחירי האנרגיה סייעה לירידה של האינפלציה והציפיות לה.



"בשוקי ההון בעולם התאפיינה התקופה הנסקרת בהחרפתו של המשבר הפיננסי", כותבים בבנק ישראל. "עם זאת, הממשלות של המדינות המפותחות והבנקים המרכזיים בעולם החליטו בתקופה הנסקרת על הנהגת תוכניות פיננסיות ופיסקאליות במטרה לבלום את העמקת המשבר. גם בישראל אישרה הכנסת את תוכנית האצה של הממשלה. בניסיון למתן את השפעתן על הפעילות במשק, הוריד בנק ישראל את הריבית מרמה של 4.25% בספטמבר עד ל-1% בפברואר 2009". החדשות הטובות הן שהשפעתו של מבצע "עופרת יצוקה" ברצועת עזה על הפעילות הכלכלית היתה כנראה מוגבלת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully