וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירלנד הלאימה גם את שני הבנקים הגדולים; הזרימה להם 7 מיליארד דולר

סוכנויות הידיעות

12.2.2009 / 7:08

הבונוסים והשכר לבכירי הבנקים יקוצצו; הבנקים יתחייבו להגדיל הלוואות


אירלנד חילצה ביום רביעי בלילה את שני הבנקים הגדולים ביותר, ותפסה למעשה שליטה במערכת הפיננסית שלה. הממשלה הזרימה סך 7 מיליארד יורו (9 מיליארד דולר) לבנקים אלייד אייריש בנקס ובנק אוף אירלנד. בכך נהפכה אירלנד למדינה הראשונה באיחוד האירופי שלקחה שליטה דה פקטו בבנקים הגדולים שלה, לאחר שנאלצה להלאים לפני חודש את הבנק השלישי בגודלו, אנגלו אייריש בנק.

המהלך מאותת כי אירופה, בדומה לארה"ב, טרם מצאה את המתכון הנכון לייצב את המערכת הבנקאית הקורסת שלה. בדומה להחלטה שהתקבלה בארה"ב, תכפה ממשלת אירלנד על הבנקים להגביל את שכר הבכירים בבנק.

מאז שהעמיק המשבר הפיננסי בספטמבר, בעקבות קריסתו של בית ההשקעות , נעשו ניסיונות ממשלתיים רבים לייצב את הבנקים, החל במתן ערבונות להזרמת הון ואבטחת אג"ח, רכישות כפויות, פירוקים ויצירת בנקים רעים שנועדו לקנות נכסים רעילים מהבנקים. למרות כל זאת המשיך מצבם להידרדר - הציבור מפיל את מניותיהם בבורסות, והאשראי לא חוזר לזרום.

תנאי ההלאמה באירלנד יכללו את הסעיפים הבאים: הממשלה תזרים 3.5 מיליארד יורו להון העיקרי של שני הבנקים האמורים. בכך יגיע יחס ההון של הבנקים ל-8.5% (אלייד אייריש בנקס) ו-9% לבנק אוף איירלנד. אירלנד אמרה כי לא תשלוט בבנקים, וכי אין צורך נוסף בהזרמת הון.

הממשלה האירית תקבל מניות בכורה עם דיווידנד שנתי קבוע של 8% שישולם במזומן או במניות רגילות. הבנקים יוכלו לרכוש בחזרה את מניות הבכורה תוך חמש שנים באותו שער שבו נמכרו, או ב-125% ממנו מהשנה השישית ואילך.

שר האוצר של אירלנד יוכל למנות רבע מהדירקטורים לשני הבנקים, והממשלה תקבל 25% ממניות ההצבעה הרגילות. שיעור זה יקטן אם הבנקים יוכלו למכור מניות בכורה של עד 1.5 מיליון יורו למשקיעים פרטיים.

שכר הבכירים יוקטן ב-33% לפחות. לא ישולמו בונוסים על ביצועים ולא יהיו העלאות שכר. שכר דירקרטורים שאינם מנהלים בחברה יופחת לפחות ב-25%.

הבנקים יתחייבו להגדיל ההלוואות לעסקים קטנים ובינונים ב-10% לפחות, וב-30% את הלוואות לרוכשי בתים לראשונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully