וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיכאל שראל: בנק ישראל יעשה הכל כדי להימנע מדפלציה; כלל פיננסים: הריבית תגיע ל-0.5%

יעל פולק

12.2.2009 / 13:12

בנק הפועלים: כרגע יש אינדיקציות לדיפלציה בשוק הדיור; אנשים לא קונים כי הם מחכים לירידות מחירים



"נגיד בנק ישראל הוריד את הריבית לשפל של כל הזמנים ויכול להמשיך בזה. הנגיד צפוי להוסיף ולהוריד את הריבית גם לרמה של מתחת ל-1%. בנק ישראל יתחיל לרכוש חוב, שזה בשפה עממית יותר הדפסת כסף - מה שאסור לממשלה לעשות. ההשלכה תהיה שהריבית על הפקדונות תרד לרמות אפסיות, וזה ידחוף את הציבור לעבור לנכסים אחרים. הדבר צפוי לאושש את שוק האג"ח הקונצרני ויעודד את הצריכה", כך אמר הבוקר דורון ויסברוד, מנהל המחלקה הכלכלית בבנק הפועלים.



בבנק הפועלים צופים ירידה של 0.4% במדד המחירים לצרכן בחודש ינואר שיפורסם ביום ראשון הקרוב, ומדגישים ירידה משמעותית של 6.5% בסעיף ההלבשה וההנעלה (בעקבות מכירות סוף העונה) וירידה של 1.5% בסעיף התחבורה (כתוצאה מהורדת מחירי הדלק). דווקא בסעיף הפירות והירקות צופים בפועלים עלייה של 2.5%.



"זהו החודש הרביעי ברציפות בו תרשם ירידה במדד ואנו צופים ירידות קלות גם בחודשיים הבאים. ראינו חריגה גדולה מיעד האינפלציה, וכעת אנחנו מתכנסים במהירות לתוך תחום יעד האינפלציה וצפויים לפרוץ אותו כלפי מטה. 2009 צפויה להסתיים ב-0.5% מתחת ליעד האיפלציה".



"החששות הנוכחיות אינן מאינפלציה, אלא דווקא מדיפלציה. הדיפלציה נחשבת לתופעה כלכלית לא בריאה ולא רצויה. אנשים מחכים ודוחים את הביקושים. כרגע ניתן לראות אינדיקציות כאלו בשוק הדירות. אנשים לא קונים כי הם מחכים שהמחירים ירדו עוד וזה מוביל לצמצום הפעילות הכלכלית".



"בעולם, אנחנו רואים את הממשלות השונות מנסות להלחם בכוח בצמצום הפעילות הכלכלית ולעודד את הביקושים בכוח. לעת עתה, בישראל הבעיה הזו עדיין אינה נרחבת. גם מבחינת התעסוקה ישראל נמצאת במקום טוב יותר לעומת רוב ארצות המערב - האבטלה ברמה של פחות מ-6%. אמנם יש בעיתונים ידיעות על פיטורים, אבל בתחום הזה למרבה השמחה אנחנו מפגרים אחרי העולם המערבי".



מיכאל שראל, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל, מעריך כי מדד המחירים לצרכן צפוי לרדת ב-0.4% בינואר, וכי בתום 2009 תמצא האינפלציה ברמה של 1.8%. "בתקופה האחרונה יש קושי רב לחזות את המדד החודשי בגלל סעיף הדיור. מחירי השכירות כבר לא צמודים לדולר אלא נקובים בשקלים ויש תנודתיות גדולה מאוד כי עוד לא נמצא שיווי המשקל הנכון במעבר מהדולר לשקל (חלה שחיקה בעקבות החלשות הדולר, ובעלי הדירות העלו במהירות את המחירים כדי לפצות את עצמם, ועכשיו התהליך מגיע לאיזון). במבט לשנה הקרובה אנחנו לא מעריכים שתהיה דפלציה- בנק ישראל יעשה הכל על מנת למנוע דפלציה".



שראל מתייחס למצב בו יתפתחו תנאי דיפלציה: "הבנק יגיב בהתאם למצב, ימשיך בהפחתת הריבית וירכוש מט"ח מעבר ליעד שקבע לעצמו. באפשרותו לקנות נכסים ולהגדיל את כמות הכסף. בנק ישראל שוקל גם לקנות איגרות חוב ממשלתיות. הגדלת כמות הכסף צפויה למנוע כניסה למצב של דפלציה". שראל מסכם כי "לא נגיע למצב של דיפלציה- או שזה יקרה בעצמו או שבנק ישראל יסייע להימנע מאפשרות שכזו".



לעומת ההערכות לירידה של 0.4% במדד המחירים לצרכן, בכלל פיננסים צופים ירידה של 0.7% במדד ינואר. "בעקבות ההאטה במשק שמתחילה להיות מורגשת יותר, בדמות פיטורים וירידה בצריכה, נראה את האינפלציה יורדת ומגיעה מתחת ליעד התחתון ברבעון השלישי של 2009. להערכתנו, בסוף 2009 האינפלציה תשוב אל גבול היעד התחתון ותתייצב ברמה של 1%", אמר הבוקר כלכלן המאקרו של כלל פיננסים, אורי גרינפלד. "מבחינת הדיור, להערכתנו העלייה בשיעורי האבטלה תבוא לידי ביטוי בירידת מחירי השכירות, בעיקר באזור המרכז".



גרינפלד העריך כי בשבועות הקרובים יפרסם בנק ישראל מסמך בו יפרוס את צעדיו הבאים: "הכלי הקונוונציולי הוא הפחתת ריבית, אבל זה פחות משפיע בתקופה של מחנק אשראי. הבנקים דורשים פרמיית סיכון גבוהה, והבנק צריך להפעיל את הכלים הלא קונבנציונליים שבידיו. הבנק ינסה להפתיע את השוק ברעיונות יצירתיים, ויכול להיות שייקחו דוגמא מארה"ב, שם הפד קנה נכסים. הדבר מעודד את הבנקים להוריד את הריבית שהם דורשים להלוואות, בשעה שהם מכסים את עצמם על ידי קנייה ומכירה של אג"ח. הנתון המשמעותי לגבי הבנקים הוא פער הריביות".



"הפד לא התערב באג"ח הממשלתי, ולבנק ישראל יש בעיה עקרונית בהתערבות בשוק האג"ח הממשלתי כי זה בדיוק כמו להדפיס כסף. ההגבלה היחידה שקיימת על הבנק מבחינת ההתערבות באג"ח הממשלתי היא שהוא חייב לקנות בשוק, מה שייצור ביקושים ועליית מחירים, כך שלמעשה זהו מנגנון שמגביל את עצמו".



גרינפלד מעריך כי ריבית בנק ישראל צפויה להגיע לרמה של 0.5% באמצעות הורדה אחת או שתי הורדות ריבית: "הכל תלוי מאוד בהתפתחויות. בפעם האחרונה, הורדת הריבית פורסמה יום לאחר הפחתת תחזיות הצמיחה. כל תחזית שקשורה בצמיחה או באבטלה משנה את ההחלטות בצורה מהירה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully