וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאומי: גם בעיצומו של המשבר - הבנקים ממשיכים להרחיב קווי אשראי

יעל פולק

12.2.2009 / 13:26

"זוהי תוצאה של הירידה החדה בקצב התרחבות האשראי החוץ בנקאי"


"גם בעיצומו של המשבר הבנקים ממשיכים להגדיל את האשראי - לסקטור העסקי וגם למשקי הבית", כך כותבים היום כלכלני . "על פי נתוני בנק ישראל, ב-2008 התרחב האשראי הבנקאי בכ-8%, כאשר האשראי לסקטור העסקי גדל ב-7.8% והאשראי למשקי הבית התרחב ב-8.7%". בלאומי מדגישים כי הגידול באשראי הבנקאי, בהיקף של כ-51 מיליארד שקל בשנה שחלפה, התפלג באופן שווה בין שתי המחציות של השנה (קצב הגידול במחצית הראשונה היה 4.2% ובשנייה 3.8%).

"בשנים האחרונות ניכרה מגמה של עלייה מתונה בקצב התרחבות האשראי הבנקאי, עד לקצב שנתי של 8% במחצית השנייה של 2008. תקופה בה נרשמה האטה משמעותית בפעילות הכלכלית במשק". בלאומי מסבירים כי "זוהי תוצאה של הירידה החדה בקצב התרחבות האשראי החוץ בנקאי, אשר התרחב בשנים האחרונות בקצב דו ספרתי (בין 30%-20% בשנה), ואילו ברביעים האחרונים הוא מצוי במגמת ירידה".

בלאומי מסבירים כי הסיבה לכך היא צמצום משמעותי בהיקף ההנפקות של אג"ח על רקע המשבר בשוק ההון והחשש מחדלות פרעון של לווים שונים ושערוך של איגרות חוב (המהוות את עיקר האשראי החוץ בנקאי) אשר הונפקו בעבר ושוויון פחת באופן משמעותי.

לפני כחודש התייחס נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, לאופן בו נותנים הבנקים אשראי בתקופת המשבר הנוכחי. "חיוני שהבנקים ידעו למצוא את האיזון הנכון בין מדיניות האשראי שלהם, שצריכה להיות זהירה בעת הזאת, לבין צרכי המימון של המשק, ובמיוחד של הסקטור העסקי, שהם חוליה חשובה ביותר ליכולת של המשק להמשיך ולצמוח. טבעי הוא כי בתקופה של משבר ואי ודאות, כמו בתקופה הזו, ינקטו הבנקים משנה זהירות במדיניות האשראי שלהם. ולא רק זה: המפקח על הבנקים ואני מעודדים את הבנקים להיות זהירים יותר ולא לקחת סיכונים מיותרים. אבל גם זאת, במידה הנכונה" אמר פישר.

לדבריו, אחד התפקידים שבנק ישראל רואה לנגד עיניו הוא לסייע להשיג את האיזון הנכון. "לשם כך", אמר פישר, "נעקוב, בין היתר, אחר כמות האשראי במשק. מבחינתנו, אין סתירה בין אחריותנו לתמוך בחזרת המשק לצמיחה מהירה ומתמשכת לבין אחריותנו לתמוך ביציבות ובאיתנות של המערכת הפיננסית בכלל, ושל מערכת הבנקאות בפרט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully