וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבני ונתניהו, אל תיכנעו לסחטנות

צבי זרחיה

13.2.2009 / 7:13

כלכלת בחירות



>> עוד לפני שהחל הנשיא שמעון פרס בהתייעצויות עם המפלגות על הרכבת הממשלה, המועמדים להצטרפות לקואליציה לוטשים עין לקופה הציבורית, ודרישותיהם כבר מגיעות ליותר מ-3 מיליארד שקל.

יו"ר ש"ס אלי ישי שלף מהמגירות את דרישתו להעלות את קצבאות הילדים ב-1.5 מיליארד שקל, יעקב ליצמן (יהדות התורה) לא יצטרף לקואליציה בלא העברת 300 מיליון שקל לישיבות, סיעות הימין לא יוותרו על מאות מיליוני שקלים לגרעינים התורניים ולשטחים, ואביגדור ליברמן (ישראל ביתנו) לא יהסס להציג "תביעות ממלכתיות" להעברת כספים ליעדים לאומיים כמו עלייה וקליטה, בתי חולים ותשתיות.



אלא שקופת המדינה ריקה, ההוצאות רבות וההכנסות ממסים יורדות. במצב כזה נדרשים יו"ר קדימה ציפי לבני ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו לדחות על הסף את התביעות הכספיות האלה. עליהם להבהיר לראשי המפלגות שהמשק נמצא במצב חירום כלכלי, ואין מקום להרחיב כעת את התקציב, או להקצות את כספים ליעדים סקטוריאליים על חשבון צרכים חשובים יותר.



זאת ועוד, נתניהו ולבני צריכים לדחות אל כל התביעות להגדלת מספר השרים בממשלה. הממשלה הנוכחית מנופחת דיה, ואין צורך במינויים של שרים בלי תיק וסגני שרים מיותרים, ובהקמת משרדי ממשלה חדשים. מהלכים אלה יגררו את הממשלה להוצאות רבות ומיותרות.



העלות הכוללת של הוספת ארבעה שרים בלי תיק לממשלה וארבעה סגני שרים היא 14 מיליון שקל בשנה. לכך יש להוסיף תקציב של עשרות מיליוני שקלים בשנה שידרשו בעלי המשרות האלה כדי לבצע פרויקטים. אם לבני או נתניהו רוצים ממשלה יעילה וחסכונית - הם יכולים לוותר על הג'ובים האלה.



בנוסף, מן הראוי שלבני ונתניהו יפעלו לקיצוץ בתקציב האסטרונומי והשערורייתי המיועד להקמת בית ראש הממשלה החדש - בסך 650 מיליון שקל. ערב הבחירות הבטיח נתניהו כי יתנגד לסכום כזה. לבני נמנעה בהצבעה על העניין בממשלה.



את מעונו ומשרדו החדשים של ראש הממשלה אפשר להקים בעלות נמוכה יותר. לראיה, עלות הקמתו של האגף החדש בכנסת, המשתרע על שטח של 16 אלף מ"ר, היתה 400 מיליון שקל בלבד. ביתו החדש של ראש הממשלה אמור להשתרע על שטח של 12 אלף מ"ר. עלות הקמתו צריכה להיות בהתאם.



הקצאת כספי מדינה רבים לצרכים מיותרים בעידן שבו המשק נכנס לתקופה של האטה ומספר המובטלים גדל, תהיה הפגנה של אטימות ותבטא ניתוק מהעם. היא תשלח מסר שלילי לציבור הבוחרים, המצפה שהממשלה החדשה תהיה שונה מקודמותיה.



לבני ונתניהו רוצים מאוד להיכנס לבניין ראש הממשלה. עליהם לדעת שאם יוותרו בשלב זה וייכנעו לגחמות של המפלגות, הם יתחילו את הקדנציה ברגל שמאל. אם הם לא יפגינו מנהיגות כעת, הם יהיו סחיטים וחלשים, מה שעלול לקצר את תקופת כהונתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully