וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטיפול בכלכלת ארה"ב מאיים על אג'נדת אובמה

ריצ'רד סטיוונסון

13.2.2009 / 7:13

הכוכבים של ניו יורק טיימס



>> הקונגרס אישר שלשום את חבילת התמריצים בסך 789 מיליארד דולר. היה זה ניצחון מהיר ומתוק לנשיא החדש, ברק אובמה, ואולי גם ניצחון היסטורי. השאלה העיקרית היא אם החבילה תהיה אות הפתיחה לסדר יום כלכלי מקומי שאפתני, או שמא תהיה סימן להורדת הציפיות לשינוי.

הדרך שבה הושג ההישג החקיקתי הגדול הזה מצביעה על האתגרים העצומים העומדים בפני ארה"ב, ועל האקלים הפוליטי השונה. מנגד, חבילה כלכלית זו אינה תוצאה של מאבק אידאולוגי גדול, כמו זכויות האזרח של לינדון ג'ונסון או קיצוצי המסים של רונלד רייגן, אלא תגובה שהורכבה בחיפזון למצב חירום. הנושאים הפנימיים שבהם אובמה ניצח לכאורה - ביטוח בריאות, חינוך, שינוי אקלימי ואיזון מחדש של חלוקת העושר - לא זכו ליותר מהבטחה לבאות.



כדי להרכיב תוכנית שתאושר על ידי שני בתי הקונגרס, ניצח אובמה בדרך שלא לה קיווה. כישלונו להשיג תמיכה מיותר מקומץ רפובליקאים מוכיחה כי הקריאה לשינוי בשיטות השלטון דוכאה בתוך כמה שבועות על ידי הכוחות המפלגתיים וההבדלים העמוקים בין ימין לשמאל. הקונגרס לא נתן מענה למה שאובמה טוען שהוא משבר השווה בעוצמתו לשפל הגדול. בחודשים הקרובים תיבחן האפקטיוויות של חבילת התמריצים, ואובמה עלול להידרש לבקש מהקונגרס הרבה יותר כסף כדי לרפא את השברים במערכת הפיננסית.



אובמה נמצא בגרסת המאה ה-21 ל-100 הימים הראשונים בתפקיד של פרנקלין רוזוולט. הוא השתמש בהון הפוליטי שלו כדי לזכות באישור החבילה. הוא הפגין תסכול מכך שחבילת החירום הכלכלית "אינה מה שהעליתי בדעתי שיפתח את כהונתי כנשיא". ולמרות הקשיים התקציביים, אובמה אותת כי יוזמות אחרות שלו לא ייפלו בצד הדרך וימשיכו להיות דחופות כתמיד.



במלותיו שלו, הצעת החוק של הקונגרס אינה מושלמת ועלולה לא לפעול. מעמדו הפוליטי, אמר אובמה, עלול לקרוס אם הבוחרים לא יראו תוצאות בתוך שנתיים. זהו שינוי חד ומחושב מההבטחות הגדולות, המרומזות והמפורשות, שהביאו אותו לבית הלבן. משקיפים אומרים כי לעם האמריקאי יש הסבלנות הנדרשת כדי שאובמה יוציא אותו מהמשבר. ואולם אובמה עדיין לא הכין את האזרחים לוויתורים הקשים שיידרשו בהמשך, והוא יצטרך להעמיד את המטרות שלו בהקשר של המשבר הכלכלי.



אובמה לא מתעלם מהאתגרים. הוא הציג, למשל, את הגידול בעלויות הבריאות לא רק כנושא חברתי, אלא ככזה שמשפיע על בריאות וחיוניות התעשייה האמריקאית. ניקוי הסביבה וגמילת הכלכלה האמריקאית מתלותה בנפט הן הזדמנויות ליצור משרות חדשות ומכניסות. חינוך הוא השקעה בכושר התחרותיות של הכלכלה לטווח הארוך.



אולם גם הצגת הדברים בצורה זו עשויה להיתקל בכוחות מתנגדים, בשל גידול מהיר בחוב הלאומי, זעם פופוליסטי, מיעוט רפובליקאי מתעצם והולך ומחלוקת פנימית בקרב הדמוקרטים לגבי סדרי עדיפויות. כדי לעמוד בהבטחותיו, יצטרך אובמה להתאמץ לא פחות משהתאמץ כדי להעביר את חבילת התמריצים הכלכליים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully