וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסטארט-אפ של מייסד ICQ נקלע לקשיים - ועשוי להיסגר

מאת פז ויסמן

13.2.2009 / 7:13

סופרנה סיסטמס של עודד ואריק ורדי, בניו של משקיע האינטרנט יוסי ורדי, פיטרה 20 מתוך 25 עובדיה לאחר שהמפיץ שלה בארה"ב פשט את הרגל. "בזמן משבר, הבית החכם הוא לא הלחם והחמאה של הצרכן"



>> הצונאמי הכלכלי אינו פוסח על חברות מבטיחות עם יזמים מנוסים. ל-TheMarker נודע כי הסטארט-אפ סופרנה סיסטמס (Superna Systems), של עודד ואריק ורדי - בניו של משקיע האינטרנט הגדול בישראל יוסי ורדי - נקלע לקשיים. זאת לאחר שהמפיצה שלו בארה"ב, ענקית האלקטרוניקה Circuit City, פשטה את הרגל. בעקבות קריסתה של החברה, שעסקה במכירה של מערכות לבית החכם, נאלצה סופרנה לצמצם את מצבת כוח האדם שלה ל-5 עובדים, לעומת כ-25 עובדים שהעסיקה בימי השיא שלה.



סופרנה סיסטימס, העוסקת בפיתוח מערכות לבית חכם, הוקמה ב-2003 על ידי האחים אריק ועודד ורדי. אריק ורדי היה ממייסדי מיראביליס, שהמציאה את תוכנת המסרים המיידים ICQ ונמכרה ב-98' לאמריקה אונליין ב-407 מיליון דולר. עודד ורדי משמש מנהל פעילות בסופרנה. האב יוסי ורדי, המשקיע בעשרות חברות אינטרנט ישראליות ונהנה מאקזיטים רבים, השקיע גם הוא בסופרנה - כאנג'ל. לפי נתוני Online-IVC, בסופרנה הושקעו עד כה 3.5 מיליון דולר.

המערכת שפיתחה סופרנה אמורה היתה לשמש את מרכז הבית החכם בשנים הבאות, ולאפשר לכל אחד ממכשירי האלקטרוניקה בבית - DVD, טלוויזיה, תריסים חשמליים, מנורות, מחשב, מערכת סטריאו ובעתיד גם מכונת כביסה ומקרר - להתחבר למרכזייה אחת, שממנה יתופעל הבית באופן כמעט אוטומטי. מערכת מסוג זה הותקנה ב"בית הקסמים" של ביל גייטס, בהשקעה של עשרות מיליוני דולרים.



סופרנה התכוונה להציע פתרון כולל וזול באופן יחסי, שלא הוצע על ידי ענקיות אלקטרוניקה כמו פיליפס, סוני, סמסונג ואינטל. המוצר שפיתחה הוא קופסת שליטה וגישור לבית, הנקראת קונטרול בוקס, שאליה מתחברים כל מוצרי האלקטרוניקה המרכזיים בבית באמצעות חוטים או באמצעות רשת אל-חוטית. המערכת נשלטת בידי מסך שליטה מרכזי או באמצעות הטלוויזיה. המחיר נע בין 1,200 דולר ליחידה בסיסית בסלון ל-10,000 דולר לבית חכם שלם.



"המשבר הכלכלי לא פסח עלינו", אמר עודד ורדי ל-TheMarker. "בתקופה שבה מפטרים המוני אנשים, בית חכם אינו הלחם והחמאה של הצרכנים". לדבריו, הסיבה להצטמצמות החברה היא קריסתה של Circuit City, שנכנסה באוקטובר להליך הגנה מפני נושים (11 Chapter) ומאז נסגרה לחלוטין. ואולם לטענתו התעוררו בעיות גם עם אינטגרטורים שעמם פעלה החברה, ולכן החליטה להפסיק לעבוד אתם.



"אפשר לומר שבינתיים ירדנו לבונקר עד יעבור זעם ועד שהמצב הכלכלי ישתפר", הוסיף. "חבל שלא הצלחנו לקחת עמנו לבונקר את העובדים הנפלאים שלנו".



לדברי ורדי, ההאטה במכירות הורגשה עוד לפני שקרסה החברה המפיצה בארה"ב. "אנשים נהפכו לבררנים יותר ויותר, וכבר ב-2008 היה קשה לבצע מכירות, אך קיווינו ששיתוף הפעולה עם לקוח כמו Ciruit City יביא אותנו לאיזון", אמר. "בשלב זה נראה כי מרחב הפעולה העומד בפני סופרנה סיסטמס אינו רחב. החברה יכולה לחפש מפיצים ולקוחות אסטרטגיים חדשים, או שהיא יכולה להצטמצם ולעבוד כמעין חברת פרויקטים עד שהמצב הכלכלי ישתפר. האפשרויות הפחות טובות הן למכור את הקניין הרוחני של החברה למשקיעים חיצוניים, או להיסגר".



סופרנה סיסטמס אינה החברה היחידה של יוצאי מיראביליס שנקלעה לקשיים. גם נוקה טי.וי (Knocka TV), שהוקמה ב-2006 והיתה אחת החברות המבטיחות בתחום ערוצי טלוויזיה באינטרנט, נסגרה בתחילת 2008 לאחר שגייסה 3.6 מיליון דולר, ולאחר שהעובדים פנו לבית המשפט בבקשה לפירוק החברה. נוקה טי.וי נוסדה על ידי ספי ויגיסר, ממייסדי ICQ, וניר ארליך. אליהם הצטרפו אריק ורדי ויאיר גולדפינגר כמשקיעים בחברה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully