וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אור בקצה המסדרון

מאת צפריר רינת

13.2.2009 / 8:11

למאבק הירוק על שמורות הטבע והיערות נוספה חזית חדשה: המסדרונות האקולוגיים, אותם שטחים פתוחים המקשרים בין אזורים מוגנים, שזוכים להכרה גוברת כאזורים שיש להגביל את הבנייה בהם. יותר ויותר ועדות וחוות דעת נותנות למושג מקום מרכזי



>> כאשר ביקשו באחרונה תושבי המושב בית עובד, הנמצא ממערב לנס ציונה, לקבל אישור לתוכנית להרחבת יישובם, הם נתקלו בתגובה בלתי שגרתית. גורמי התכנון דרשו כי התוכנית תיקח בחשבון את שימורו של "מסדרון אקולוגי", שנועד לקשר בין גן לאומי לשטח פתוח המיועד למטרות נופש הנמצאים באזור. בקרוב אמורה הוועדה לתכנון ובנייה של מחוז מרכז להכריע אם די ברוחב המסדרון שהציע המושב, או שיש לקבל את טענת הגופים הסביבתיים כי יש להרחיבו ולצמצם את הבנייה המתוכננת.



שימור מסדרונות אקולוגיים נהפך בהדרגה לחלק מרכזי מהפעילות לשמירת טבע בישראל, ויש לכך השלכות על תוכניות בנייה רבות. מאחורי היוזמה עומדת רשות הטבע והגנים, שהגיעה למסקנה שההגנה על שמורות טבע, יערות וגנים לאומיים אינה מספיקה - ויש להבטיח גם את שלמותם של שטחים שיקשרו בין אזורים מוגנים לשטחים פתוחים מסוגים שונים. ההגנה על שטחים אלה נועדה להבטיח תנועה והפצה של חיות בר וצמחים, ולא יהיה להם מעמד של שמורת טבע, אבל ייקבעו בהם הגבלות מסוימות על בנייה.

אנשי חטיבת המדע ברשות הטבע והגנים, ד"ר יהושע שקדי ואלי שדות, הגדירו ארבעה צירים שכיוונם צפון-דרום כמסדרונות אקולוגיים. שניים מהם עוברים באזור ההר, והשניים האחרים בבקעת הירדן ומישור החוף. ואולם, עם הזמן החלו גורמי התכנון להתייחס למגוון של אזורי מעבר פתוחים בין שטחים בנויים כאל מסדרונות, בנוסף לאותם מסדרונות שנקבעו.



התפשטות מודיעין מתעכבת



לגורמי התכנון לקח זמן להפנים את הרעיון החדש, אך לדברי מנחם זלוצקי, ראש האגף לשימור שטחים פתוחים במשרד להגנת הסביבה, הוא הולך ומתבסס ברשויות. אחד הביטויים הראשונים לשינוי התפישה היה סימון מסדרונות אקולוגיים בתוכניות כ"מרקמים מוטי שימור". מדובר באזורים שהוגדרו בתוכנית המתאר הארצית לפיתוח ושימור, תמ"א 35, כאזורים שבהם יש לתת עדיפות לשימור טבע ונוף. כך הוגדרו מסדרונות כאלה בתוכנית למרקם מוטה שימור של אזור בקעת הנדיב.



הרעיון החדש החל לתפוש אחיזה גם בתוכניות ברמה המחוזית והמקומית. העיר מודיעין היתה אמורה להתרחב במידה ניכרת לכיוון דרום-מזרח, אל תוך שטחים פתוחים המשקיפים אל עמק איילון, אולם גורמי תכנון ושמירת טבע ציינו שהתפשטות העיר תגרום לכך שהמסדרון האקולוגי באזור ייחסם כמעט לחלוטין. בינתיים לא אישרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה את תוכניות ההתרחבות, בין השאר בגלל החשיבות שהיא רואה בקיום המסדרון.



"אנחנו ורשות הטבע והגנים מתכוונים לבדוק שימור מסדרון אקולוגי בין הרי הגלבוע לאזור רמות יששכר הצמוד להם", מציין זלוצקי דוגמה נוספת. "המטרה היא לגבש תוכנית שבה ייקבע במפורט מה מותר ומה אסור לעשות בשטח כזה".



יישוב אחר בשם הרי עדן, שאמור לקום בעמק האלה, תוכנן על שטח שסומן במפות כמסדרון אקולוגי בעל חשיבות ארצית, וכבר הצטמצם עקב הקמת גדר ההפרדה. בעקבות זאת החליטה הוועדה לתכנון ובנייה של מחוז ירושלים ששטח הבנייה ביישוב יוקטן, כדי להשאיר משני צדיו רצועות ברוחב כמה מאות מטרים שישמרו על תפקוד המסדרון.



במקרה של בית עובד, מדובר בתוכנית הרחבה של המושב, הכוללת בניית 126 יחידות דיור על שטח של 107 דונם. הבנייה מתוכננת על מסדרון החיוני לשימור עולם החי והצומח של גבעות הכורכר בנס ציונה, שעל שימורן ניהלו הגופים הסביבתיים מאבק ממושך. בחברה להגנת הטבע והמשרד להגנת הסביבה טוענים כי שטח המסדרון שהציע המושב קטן מדי, וחלק גדול ממנו מכוסה בכביש וצמוד לבתים. הוועדה לתכנון ובנייה לא קיבלה עד עתה את עמדתם, והם מתכוונים להיאבק נגד החלטתה בהמשך הדיונים על אישור התוכנית.



בחוות דעת על תוכנית ההרחבה שהכין המשרד להגנת הסביבה הוא התייחס לעובדה שמדובר במסדרון קטן, ולכאורה בעל חשיבות נקודתית בלבד: "המסדרונות הארציים שהגדירה רשות הטבע והגנים אינם מבטלים את המסדרונות והקישורים ברמה האזורית והמקומית בין מוקדי שטחים פתוחים", נכתב בחוות הדעת. "התוכנית מתעלמת משטחי טבע וחקלאות מדרום לבנייה המתוכננת וממסדרונות אזוריים במרחב".



כל תוכנית תחייב בדיקה



לפני כמה חודשים אושרה תוכנית מתאר חדשה למחוז ירושלים, ובה סומן שטח ממערב לירושלים שהוגדר כמסדרון אקולוגי. בתוכנית נקבע שכל תוכנית המציעה להרחיב את הבנייה בשטח המיועד למסדרון תחייב בדיקה, שבה יתברר עד כמה היא משפיעה על הרוחב שלו ועל רציפות המעבר בו.



מושג המסדרון האקולוגי מקבל מקום בולט גם בחוות דעת מקצועיות שמזמינים משרדי ממשלה. כך במקרה של עבודה מקיפה על תכנון אזורי נחלים בישראל, שהמתכנן מוטי קפלן הכין לפני ארבע שנים עבור המשרד להגנת הסביבה.



קפלן טען בדו"ח שהכין כי כל נחל באזור החוף מתפקד כמסדרון הכולל את ערוץ הנחל, גדותיו ורצועה ברוחב משתנה. הנחלים הם למעשה התוואי היחידי בנוף שאינו מופר על ידי מחסומים ומכשולים כמו בניינים וכבישים, מאחר שאפיקם צריך להיות פתוח מסיבות של ניקוז.



"ליצירת מסדרונות מעבר יש חשיבות יתרה במישור החוף, שבו מתקיימות שמורות טבע קטנות ומנותקות בצד עיור גדל", כתב קפלן. "כדי להתאים את הנחלים לתפקודים של מסדרונות אקולוגיים יש לנקוט בצעדי שיקום פיסיים, יחד עם מתן הגנה סטטוטורית מתאימה".



חלק מהמסדרונות האקולוגיים נהפכו בפועל למעברים צרים, שנחסמו באופן מוחלט על ידי תשתיות כמו כבישים. במקרים אלה התחליף למסדרון הטבעי הוא הקמת מעברים מלאכותיים: גשרים או מעבר תת-קרקעי. באחרונה החלה הקמתם של שני מעברים עיליים בכביש חוצה ישראל וכביש הסמוך לו, שישמשו "מיני-מסדרון" לחיות בר באותו אזור.



דוגמה מרתקת לגלגולו של רעיון המסדרון ניתן למצוא באזור החוף של נתניה. בדרום העיר יש למינהל מקרקעי ישראל כמה תוכניות בנייה, שיכתרו מכל עבר שטחים פתוחים המיועדים לשימור. לכן, מנסים בחברה להגנת הטבע ובעירייה לקדם תוכנית של הקמת מעבר עילי מעל הכביש. המעבר יכוסה בקרקע וישתלו בו צמחייה טבעית, וכך הוא יהווה מעין רצף המחבר את השטחים הפתוחים.



לדאוג לפיצוי סביבתי



הכישלון הבולט ביותר ביישום תפישת המסדרון האקולוגי היה באזור לכיש, שבו מקדמת הממשלה הקמת יישובים עבור מפוני רצועת עזה. באחרונה אושרה הקמתו של יישוב חדש בשם מרשם, על אף טענות מצד מומחים רבים כי היישוב יפגע ברצף של אחד המסדרונות האקולוגיים החשובים ביותר שהגדירה רשות הטבע והגנים. באחרונה הגישה החברה להגנת הטבע עתירה נגד ההחלטה לאשר את הקמת היישוב.



בעתירה נכתב, בין השאר, "חבל לכיש הוא חלק ממערך המסדרונות האקולוגיים הארצי שפיתחה רשות הטבע והגנים, שנועד ליצור רצף של שטחים פתוחים לאורכה של ישראל על מנת לשמור על המגוון הביולוגי. המסדרונות האקולוגיים קיבלו ביטוי ותוקף ברעיונות של המרקמים מוטי השימור והשדרה הירוקה בתמ"א 35".



רבים מהמאבקים על שימורים של מסדרונות אקולוגיים יהיו ככל הנראה בשיפולים המערביים של הרי השומרון, בצד הישראלי של הקו הירוק - אזור שזכה לכינוי "ציר הגבעות".



"צריך להבטיח את קיומו של המסדרון במקום כי הוא הולך ומצטמצם בגלל בנייה למגורים, הרחבת מחצבות והקמת גדר ההפרדה", ציין אלון רוטשילד, רכז שמירת טבע באזור המרכז מטעם החברה להגנת הטבע. "בנוסף יש לדאוג כי במקומות שבהם נקטע המסדרון על ידי תשתיות, יינתן פיצוי סביבתי באמצעות הקמת גשר או חפירת מעבר תת-קרקעי שישמש למעבר בעלי חיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully