וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוזרים לשפיות

מאת רז סמולסקי

13.2.2009 / 8:11

לידיעת שוכרי הדירות בתל אביב: אתם כבר לא חלשים, מדוכאים ונתונים לחסדיהם של בעלי הדירות. בשוק של היום אתם יכולים להוריד את דמי השכירות גם בלי כישרון יוצא דופן בניהול משא ומתן



>> עידן כהן, בן 30, מרוצה. "כשהתחלתי לחפש דירה להשכרה בתל אביב, התחושה לא היתה נעימה כי זה לא תהליך כיפי, במיוחד לא בשוק שנחשב לשוק של בעלי דירות. אחרי יום אחד נוכחתי לדעת שדברים השתנו. זה תענוג לחפש דירה - פתאום אתה מלך, אתה מוצא דירות, שום דבר לא בורח לך, אין מכרזים ולא צריך להילחם באף אחד". ואכן, עדויות שהולכות ומתרבות מראות כי שוק הדירות להשכרה בתל אביב נמצא בשלבי מהפך, משוק של בעלי דירות לשוק של שוכרים.



כהן מפרט: "בדקתי כמעט 15 דירות, ובכל אחת היה איזה אלמנט שבו בעל הדירה מנסה להתאמץ בשבילך. בדקתי דירת שני חדרים משופצת עם מעלית בשדרות נורדאו שפורסמה במחיר של 4,000 שקל. כשהגעתי, בעל הדירה אמר לי שהוא מוכן לסגור גם במחיר של 3,900, אבל אמרתי לו בכנות שהדירה לא מתאימה לי כי היא קטנה מדי. לפני שעזבתי הוא הוריד את המחיר ל-3,800, ואחרי כמה שעות הוא התקשר אלי עם הצעה חדשה - 3,700 שקל". רק לפני חודשים ספורים, סיפור כזה היה בבחינת מדע בדיוני.

כהן אינו היחיד שמרגיש בשינויים. שוכרי דירות נוספים, מתווכים ובעלי דירות מעידים כי שוק ההשכרה משתנה לטובת השוכרים. הנה למשל אלעד שולמן, עורך דין בן 30 שמחפש דירה לזוג: "אין את הלחץ הזה, שמראים את הדירה רק בשעה ספציפית. אין את ההתנפלות שהיתה פעם. ראיתי כ-10 דירות בשבועיים האחרונים ובכל דירה היה אתנו זוג אחד או שניים, לא יותר". התוצר הבלתי נמנע של ההתעניינות הדלילה הוא ירידת מחירים. שולמן מדווח די בשמחה על בעלי דירות, שכבר בשיחה הטלפונית מביעים נכונות ללכת לקראת השוכר.



"באופן כללי אין שום לחץ", מספר כהן. "בודדות הדירות שאתה מתקשר אליהן ואומרים לך שהדירה כבר הושכרה, גם אם היא בלוח כבר יומיים או שלושה. כשמגיעים לראות דירות רואים שהרבה מהן עומדות ריקות, או שבעל הדירה מספר שהוא מפרסם אותה כבר שבועיים".



כהן מתאר דירה ברחוב יהושע בן נון, שהזוג ששכר אותה ביקש לעזוב באמצע החוזה - ובמשך שבועיים הם לא מצאו דייר חלופי. בצעד נואש הם אפילו היו מוכנים להשכיר אותה ב-4,200 שקל, אף שהם משלמים עליה כ-4,700 שקל, ולספוג את ההפרשים.



סיפורים על הורדות מחירים יש לכהן בשפע. למשל דירת 3 חדרים ברחוב פרופ' שור, שבעלת הדירה הסכימה להוריד 200 שקל מדמי השכירות שלה - ובעל דירה אחר, שהסכים לרדת מ-4,700 ל-4,500 שקל עבור דירת שלושה חדרים ברחוב רופין, ואפילו הסכים לשפץ את השירותים והמקלחת כדי "לסגור" עם כהן.



שולמן הצליח לנהל משא ומתן על דירת שלושה חדרים בבלוך ולהוריד את המחיר מ-4,800 ל-4,500 שקל. בשדרות חן הוא מצא דירת שני חדרים שבעליה הסכימו להסתפק בשכירות של 4,200 שקל, אף שהסכום שביקשו בתחילה היה 4,500 שקל.



עכשיו תור השוכרים



שוכרי הדירות מסתירים רק בקושי את השמחה לאיד מול מצבם של בעלי הדירות, לאחר שבשנתיים האחרונות גאו מחירי השכירות והשוכרים חשו זלזול, ניצול ואפילו השפלה. אלה הרגיזו את השוכרים, ואף שימשו לצרכים פוליטיים במערכת הבחירות האחרונה לראשות העיר תל אביב. ציבור הבוחרים מחה, אבל המשיך לשלם את דמי השכירות העולים. מי שלא יכול היה לשלם עזב את העיר.



בעלי הדירות, שזכו מהשוכרים לכינויי גנאי שבין חזירות לחמדנות, ניצלו את תקופת הגאות של השוק כדי למצות את המקסימום מהנכסים. בשוק של ביקוש והיצע, אם יש שוכר שמוכן לשלם, יש משכיר שמוכן לגבות. השוכרים בכו ושילמו, שילמו ובכו.



אבל בחודשים האחרונים השוכרים בוכים פחות, וגם משלמים פחות. מאזן הכוחות השתנה לטובתם. לא בגלל פוליטיקאים כמו דב חנין או מפלגות הצעירים, לא בזכות חקיקה או יוזמות של דיור מוזל ופיקוח מחירים, אלא בגלל שהציבור הגיע לקצה גבול היכולת - והוא הצביע ברגליים נגד ההשתוללות בדמי השכירות.



גם המשבר הכלכלי, כמובן, תרם את חלקו. הפיטורים, צמצומי השכר וחוסר הוודאות לגבי המצב האישי של כל שוכר גורמים לירידות בביקושים. המצב המדורדר מוכיח שבאין כסף, גם ההנחה השחוקה כי "אנשים צריכים מקום לגור" מאבדת מהתוקף שלה. כשהמצב הכלכלי האישי מתחיל להיות בעייתי, אנשים מוצאים פתרונות חסכוניים - גם במחיר של אי נוחות ואי נעימות.



המתווך הוותיק חיים קאופמן, מקאופמן נכסים באבן גבירול, רואה ניצנים ראשונים למשבר. "חבר'ה צעירים, רווקים, ששכרו דירות קטנות או עם שותפים ופוטרו מהעבודה, חזרו לבית של ההורים למרות אי הנעימות. לא אחד ולא שניים דיברו אתי על כך שהם חוזרים לגור עם ההורים. אני שומע על כך מדי יום או יומיים דרך לקוחות שמגיעים אלי למשרד".



מצד שני, קאופמן מוסיף: "יש כאלה שגרו לבד ורוצים עכשיו לגור עם שותפים. זה קורה אצל אנשים שמרגישים אי יציבות במקום העבודה, או כאלה שכבר פיטרו אותם".



לגבי מחירי השכירות, קאופמן מדווח על ירידות בעיקר בדירות גדולות. לדבריו, מחירי השכירות בפנטהאוזים ירדו ב-15%-20%. בדירות 5 חדרים יש ירידות זהות, וב-4 חדרים ירדו המחירים ב-5%-7%. בדירות קטנות של שני חדרים, לדבריו, נשמרת יציבות המחירים והירידות היו שוליות.



רועי הרוש, יועץ נדל"ן באנגלו סכסון תל אביב, מציין סיבה נוספת: הקיפאון בשוק המכירות. "בעלי דירות החליטו לא למכור אותן כי השוק נמצא בירידה, והעדיפו להשכיר אותן על פני מכירה במחיר נמוך", הוא אומר. כך גדל היצע הדירות להשכרה, מה שמביא להורדת הלחץ על השוכרים.



מתי נוח לך?



גם קאופמן מעיד על הגמישות שמפגינים בעלי הדירות, ולא רק כאשר הדירה שלהם כבר עומדת ריקה, אלא עם דיירים קיימים. "שוכרים שהחוזה שלהם עומד להסתיים מתעניינים אצלי בדירה חלופית, אבל הרבה מהם הצליחו להסתדר עם בעל הדירה. לפני שנה בעל דירה היה יכול להוציא את הדייר שלו, ואחרי דקה הוא היה מוצא 10 דיירים אחרים - ואפילו בתנאים משופרים מבחינתו".



עוד מוקדם לדבר על משבר בשוק השכירויות של תל אביב, ואין עשרות דירות שעומדות ריקות במשך חודשים. אבל כשבעל דירה שואל את השוכר "מתי נוח לך לראות את הדירה", זה נראה כמו הסימן הראשון למהפכה.



המשפט הזה נשמע כמו עניין של מה בכך, אבל הוא טומן בחובו סימנים ראשונים לשינוי במאזן הכוחות, כאשר הכוח עובר אל השוכרים. עבור הקוראים שאינם מכירים את הטירוף ששרר בשוק השכירויות בתל אביב, נסביר כי בשנתיים האחרונות נהגו בעלי דירות רבים לפרסם מודעה ללא מספר טלפון. את המודעה הם חתמו בכתובת, תאריך ושעה שבה אפשר להגיע כדי לראות את הדירה, ולא יותר מזה.



"זה שאני יכולה לקבוע לראות הדירה בשעה שנוחה לי, זה חידוש של החודשים האחרונים", אומרת א', שמחפשת דירה גדולה יותר בשכונה שבה היא גרה - אזור דרום רוטשילד. "קבעתי שעה והלכתי לראות את הדירה. הייתי שם לבד, וגם זה חדש. לפני שנתיים היו מפרסמים מודעה עם שעת ההצגה של הדירה, וכשהייתי מגיעה לשם היו כבר 30 איש שחיכו".



לדירה אחת הגיעה א' באמצעות מתווכת, וזו אמרה לה שהיא מוכנה להוריד את דמי התיווך ב-50%. במסגרת המעקב בלוחות ההשכרה באינטרנט גילתה א' תופעה חדשה נוספת, של דירות המפורסמות במשך שבועות. "לפני שנתיים זה לא היה קורה. היה צריך להתקשר לדירה מיד כשהיא מתפרסמת בלוח ולתפוס אותה תוך כמה דקות", היא מספרת. "השינוי העיקרי שאני מרגישה בו לעומת הפעם הקודמת שבה חיפשתי דירה לפני שנתיים, הוא הזמן שבו הדירות עומדות על המדף. המצב מאוד השתנה".



טלי, שרצתה לעבור מגבעתיים לתל אביב כבר באוגוסט, הרימה אז ידיים. "הפסקנו לחפש כי לא יכולנו לעמוד במחירים. לא ראיתי אפילו דירה אחת שהייתי מוכנה לעבור אליה במחיר שהקצבנו לעצמנו", היא אומרת.



את החיפושים היא חידשה בדצמבר, ואחרי שבדקה כמעט 10 דירות, היא הצליחה למצוא שלוש דירות מתאימות ולסגור חוזה באחת מהן. היא מעריכה שבאוגוסט היא לא היתה יכולה למצוא דירה באותה הרמה במחיר כזה.



"התנועה יותר דלילה. אני רואה דירות בלוחות באינטרנט שנשארות שם הרבה זמן. באוגוסט הדירות היו נעלמות אחרי יום, והיום אתה מרגיש כשאתה רואה דירה ורוצה אותה, היא תהיה שלך. הכל יותר רגוע", מספרת טלי. "בעבר היו מכרזים ורשימות של מתעניינים והיה קשה להגריל את הדירה. למרות זאת, גם לדירה ששכרנו בסופו של דבר היו כמה מתמודדים. בעלי הדירה ידעו שיש להם דירה טובה ושהם יצליחו להשכיר אותה", היא מוסיפה.



"המחירים יותר גמישים והמשכירים יותר סבלניים, ואתה מגיע לדירה מתי שנוח לך. אבל המחירים עדיין לא ירדו באופן משמעותי", מוסיף שולמן. "ראיתי באחד הלוחות דירת שני חדרים בצפון דיזנגוף, בשטח 70 מ"ר, משופצת ונעימה ב-4,200 שקל. הייתי שאנן כי כבר התרגלתי לכך שדירות לא נחטפות, אבל זו נחטפה, ואפילו לא הספקתי לראות אותה".



הכל בזכות הקיפאון בשוק המכירה



רועי הרוש מאנגלו סכסון תל אביב מסכים עם מי שמצביעים על המגמות החדשות בשוק, אבל מסייג: "אין דירות טובות בשוק, וכשאחת כזו יוצאת יש לה ביקוש מאוד גבוה והיא תושכר מהר מאוד. מדובר בעיקר בדירות של שני חדרים, בשטח של 50-60 מ"ר במיקום טוב, ברחוב שקט עם מעלית וחניה במחיר שנע סביב 4,500 שקל".



לדברי הרוש, "לפני שלושה חודשים היתה דירה מעולה ברחוב לסין בשטח של 55 מ"ר עם חניה, שהוצעה להשכרה ב-4,500 שקל. הגעתי לדירה בשביל לקוחה שלי, ועמדתי בתור 45 דקות כי הגיעו 17 אנשים לפני. בסופו של דבר היא קיבלה את הדירה אחרי שהיא עברה ועדת קבלה.



"בדירות פחות טובות, קטנות, על רחובות ראשיים, אני רואה עצירה", הוא מוסיף. "לפני חצי שנה ושנה לא היו הרבה דירות, וגם דירות פחות טובות היו מושכרות תוך חודשיים. היום הן עומדות להשכרה לפחות חודש".



ההסבר של הרוש הוא כי "השוכרים נהפכו ליותר בררניים והם כבר לא לוקחים כל דירה. היום הם מנסים להשיג מוצר יותר טוב עבור הכסף שלהם". לדבריו, "כולם חושבים שעוד כמה חודשים המחירים יירדו".



לגבי דירות גדולות יותר של 3-4 חדרים, הרוש מעיד כי "דירות ברמות מחירים של 7,000-8,000 שקל כבר לא נחטפות כל כך מהר, ולדעתי מחירן ירד ב-15%".



לדברי הרוש, "כבר חודשיים וחצי אנחנו מנסים להשכיר דירה בת ארבעה חדרים, בשטח של 120 מ"ר עם מעלית וחניה, ב-8,000 שקל. המחיר שלה ירד ל-6,000 שקל ואנחנו עדיין לא מוצאים לה שוכר. לפני שנה הייתי יכול להשכיר אותה במחיר המבוקש, אבל בשוק של היום יש יותר היצע והביקוש לנכסים כאלה קטן. עם זאת, המצב נזיל ובימים האחרונים דווקא פנו אלינו מתעניינים רבים בדירות אלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully