וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלת אירופה רשמה צמיחה שלילית של 1.5% ברבעון הרביעי של 2008

אשר שכטר

13.2.2009 / 12:45

מוקדם יותר דיווחו צרפת וגרמניה על הצמיחה השלילית החדה ביותר מזה לפחות 20 שנה ברבעון הרביעי


כלכלתן של 16 המדינות המרכיבות את גוש היורו רשמה את הצמיחה השלילית החדה ביותר שלה מזה 13 שנים ברבעון הרביעי של 2008, בעקבות המשבר הכלכלי העולמי והמיתון המחריף במדינות האזור – כך דיווחה היום לשכת הסטטיסטיקה של האיחוד האירופי, יורוסטאט. מוקדם יותר דיווחו גרמניה וצרפת על הצמיחה השלילית החדה ביותר שלהן מזה לפחות שני עשורים.

כלכלת גוש היורו רשמה צמיחה שלילית של 1.5% ברבעון הרביעי – מעל תחזיות הכלכלנים לצמיחה שלילית של 1.3% והנפילה החדה ביותר בתמ"ג של מדינות הגוש מאז שהחלו הנתונים להתפרסם ב-1995 – לאחר צמיחה שלילית של 0.2% ברבעון השני והשלישי. לעומת הרבעון המקביל שנה קודם לכן, הצטמצם התמ"ג של גוש היורו ב-1.2% ברבעון הרביעי. בשנת 2008 צמח גוש היורו ב-0.7% בלבד.

המיתון הראשון בתולדותיו של גוש היורו צפוי ללחוץ על קובעי המדיניות של הבנק המרכזי האירופי (ECB) להוריד את הריבית בחודש הבא, לאחר שהחליט להותיר אותה ללא שינוי על רמה של 2% בשבוע שעבר בעוד שקובעי המדיניות של הבנק מנסים להעריך את חומרת המיתון.

משרד הסטטיסטיקה הגרמני דיווח מוקדם יותר היום כי הכלכלה הגדולה באירופה רשמה את הצמיחה השלילית החדה ביותר מזה 22 שנים ברבעון הרביעי של 2008, בעקבות המשבר הכלכלי העולמי שהוביל להחרפת המיתון במדינה ולפגיעה קשה במגזר היצוא ולירידה בהשקעות העסקים.

התמ"ג הגרמני רשם צמיחה שלילית של 2.1% ברבעון הרביעי של 2008 – רבעון שלישי ברציפות של צמיחה שלילית בגרמניה והצמיחה השלילית החדה במדינה מאז 1987 – לאחר שהצטמצם ב-0.5% ברבעון השלישי. הצמיחה השלילית הייתה חדה מתחזיות הכלכלנים, אשר צפו כי התמ"ג יצטמצם ב-1.8% ברבעון הרביעי. לעומת הרבעון הרביעי של 2007, רשמה כלכלת גרמניה צמיחה שלילית של 1.7%.

אתמול הדליפו עובדים ממורמרים בלשכת הסטטיסטיקה הצרפתית את נתוני התמ"ג לרבעון הרביעי, בטענה כי הממשלה נוהגת להדליף נתונים כלכליים לעיתונות לפני פרסומם הרשמי. כלכלת צרפת רשמה צמיחה שלילית של 1.2% ברבעון הרביעי – הצמיחה השלילית החדה ביותר שלה מאז 1978 לפחות – לאחר צמיחה של 0.1% ברבעון השלישי. לעומת הרבעון המקביל ב-2007, רשמה הכלכלה הצרפתית צמיחה שלילית של 1%.

המיתון המחריף בגרמניה אילץ חברות רבות במדינה לקצץ משרות ולהשבית מפעלים, בעקבות הירידה בביקוש. שיעור האבטלה בגרמניה עלה בחודש ינואר ל-7.8%, בעוד שמספר דורשי העבודה עלה ל-3.27 מיליון. התפוקה התעשייתית בגרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה, צנחה ב-12.4% בדצמבר לעומת דצמבר 2007, ונפלה ב-4.9% לעומת נובמבר.

לפי תחזית קרן המטבע הבינלאומית (IMF), כלכלת גרמניה תרשום השנה צמיחה שלילית של 2.5% - הצמיחה השלילית החדה ביותר שלה מאז מלחמת העולם השנייה.

ממשלתה של קאנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, אישרה בחודש שעבר חבילת תמריצים בסך 80 מיליארד יורו (105 מיליארד דולר) במטרה לבלום את המיתון המחריף במדינה, לאחר שספגה בשבועות האחרונים ביקורת חריפה מצד כלכלנים ובכירים ברחבי העולם בשל סירובה להרכיב חבילת תמריצים לעידוד הצמיחה. חבילת התמריצים הגרמנית, השווה ל-1.6% מהתמ"ג, היא חבילת התמריצים הממשלתית הגדולה ביותר שהוכרזה עד כה באירופה.

הבנק המרכזי של צרפת צופה כי בדומה לגרמניה ולספרד – שותפות המסחר העיקריות של צרפת - תיכנס גם הכלכלה הצרפתית למיתון, על רקע נפילה של 3.7% ביצוא הצרפתי ברבעון הרביעי. שרת האוצר הצרפתית, כריסטין לגארד, אמרה אתמול כי בשנת 2009 תיכנס צרפת למיתון ותרשום צמיחה שלילית של 1%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully