וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשי המודיעין בארה"ב: איום האבטלה גדול יותר מאיום הטרור; העלייה באבטלה מסכנת את היציבות העולמית

ניו יורק טיימס

15.2.2009 / 7:50

ההאטה כבר גבתה 3.6 מיליון משרות מהמשק האמריקאי



מעורכי דין בפאריס ועד פועלים בבתי חרושת בסין ושומרי ראש בקולומביה, שורותיהם של המובטלים הולכות וגדלות ברחבי העולם. אובדן מקומות העבודה במיתון שהחל בארה"ב בדצמבר 2007 עלול להגיע למספר מדהים של 50 מיליון עד סוף 2009, לפי תחזית של ארגון העבודה הבינלאומי של האו"ם, ההאטה כבר גבתה 3.6 מיליון משרות מהמשק האמריקאי.



שיעורי אבטלה גבוהים, במיוחד בקרב עובדים צעירים, הובילו לגילויי מחאה במדינות רבות כמו לטביה, צ'ילה, יוון, בולגריה ואיסלנד, ועוררו שביתות בבריטניה ובצרפת. בחודש שעבר התפרקה ממשלת איסלנד – רה"מ המתפטר והבחירות הוקדמו - לאחר שבועות של מחאות של איסלנדים הזועמים על הגידול באבטלה ועליית המחירים.



בשבוע שעבר אמר לקונגרס המנהל החדש של המודיעין הלאומי בארה"ב, דניס סי. בלייר, כי אי היציבות הנגרמת בגלל המשבר הכלכלי הגלובלי נהפכה לאיום הבטחוני הגדול ביותר העומד בפני ארה"ב – יותר מטרור.



"המהירות שבה האבטלה גדלה הפתיעה כמעט את כולם", אמר ניקולא ורון, עמית במכון המחקר ברויגל בבריסל, החוקר את תפקידה של אירופה בכלכלה הגלובלית.



בכלכלות מתעוררות כמו אלו במזרח אירופה עלולה האבטלה לעודד נסיגה ממתכונת השוק החופשי והמדיניות הפרו מערבית. בשווקים המפותחים עלולה האבטלה לחזק את המאמצים להקים מחסומי מגן עבור תעשיות מקומיות, על חשבון הסחר החופשי, כמו שנראה בחבילות תמריצים שהוצגו באירופה.



מספר העובדים בארה"ב נפל כבר מאז סוף 2007. באירופה ובאסיה החלה המגמה מאוחר יותר. קרן המטבע הבינ"ל צופה כי עד סוף השנה הצמיחה הגלובלית תיפול לקצב הנמוך ביותר מאז השפל הגדול. הכלכלות המפותחות צפויות להתכווץ ב-2% ב-2009, והעולם כולו יצמח בקצב זחילה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully