וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירופה שקעה למיתון עמוק יותר מארה"ב ברבעון הרביעי - כלכלת גוש היורו נסוגה ב-1.5%

ניו יורק טיימס

15.2.2009 / 8:39

לפי ההערכות הכלכלה האמריקאית נסוגה ב-1% באותה התקופה לעומת הרבעון השלישי



אירופה שקעה למיתון עמוק יותר מאשר ארה"ב בחודשים האחרונים של 2008, לפי נתונים שפרסמה הלישכה המרכזית לסטטיסטיקה של האיחוד האירופי, במפגש של שרי האוצר האירופים באיטליה – אחת המדינות שנפגעה קשות במשבר הנוכחי.



הכלכלה של 16 המדינות החולקות את מטבע היורו רשמה נסיגה של 1.5% ברבעון הרביעי, לפי נתוני הלישכה. נתון זה גרוע אפילו מההערכות לנסיגה של 1% בארה"ב באותה התקופה, בהשוואה לרבעון השלישי.



"הנתונים שפורסמו מבטלים כל אשליה שגוש היורו יצא בזול במשבר הזה", אמר ג'ורג' רדקה, כלכלן במרכז למחקר כלכלי ועסקי בלונדון.



עד לאחרונה העריכו כמה כלכלנים כי אירופה עשויה לספוג פגיעה קשה פחות מהמשבר, אשר החל בארה"ב לפני שהתפשט לשאר העולם. ובעת שמחירי הבתים צנחו בכמה ממדינות אירופה, ובכללן בריטניה, אילנד וספרד, מחירי הבתים נותרו ברמתם בשאר חלקי אירופה. גם הצריכה הפרטית נותרה גבוהה באופן יחסי באירופה לעומת ארה"ב.



אבל ברבות הימים התעשייה האירופית ספגה חבטה לאחר שעסקים ברחבי העולם, ובעיקר בארה"ב, החלו לקצץ בהזמנות החדשות כדי להוריד את המלאים שלהם. מדינות גוש היורו ספגו את המכה הקשה ביותר, בעיקר גרמניה, אשר מסתמכת רבות על יצוא לצמיחה הכלכלית שלה.



בגרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה, נרשמה נסיגה של 2.1% בתמ"ג ברבעון האחרון של 2008 לעומת הרבעון השלישי – אשר בו כבר נרשמה נסיגה של 0.5%. בניסיון לעצור את המגמה, הבית התחתון של הפרלמנט הגרמני – הבונדסטאג – אישר תוכנית תמריצים בשווי 50 מיליארד יורו שתכלול הקלות מס והשקעות ממשלתיות.



גרמניה לא היתה המדינה היחידה שביצועיה היו גרועים מהתחזיות לאותה התקופה. צרפת רשמה נסיגה של 1.2% ואיטליה נסיגה של 1.8% ברבעון הרביעי. עבור גוש היורו היה הרבעון הרביעי של 2008 הגרוע מאז שהיורו הוצג לראשונה ב-1999. הנסיגה של כלכלת גוש היורו ברבעון הרביעי זהה לנסיגה הכלכלית שנרשמה בבריטניה.



דו"ח שפורסם מגרמניה ביום שישי הראה על עלייה חדה במלאים – והצביע על חדשות רעות נוספות לגוש היורו ברבעון הראשון, לפי כלכלנים. עובדה זו תיתן לכלכלנים של 7 המדינות המתועשות מספיק על מה לדון בו בפגישתם בסוף השבוע ברומא. בין יתר הנושאים שיידונו במפגש – חוקים ורגולציות חדשות לשוק הפיננסי, והחששות מפני העלייה בהתערבות הממשלתית בכמה מדינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully