וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שכר הבכירים בדיסקונט קוצץ

שרון שפורר

15.2.2009 / 9:36

1,300 מנהלים בבנק לא יקבלו שכר 13. ל-300 מנהלים קוצצו 5.5% מהשכר; מתנהל מו"מ עם ועדי המנהלים והעובדים במקביל

בנק דיסקונט מתכנן קיצוצים משמעותיים ב-2009. הבנק, שסובל שנים מהיעילות הנמוכה במערכת ומיחסים עכורים עם ועד העובדים שלו, קיבל החלטות על קיצוצים משמעותיים במשא ומתן מול ועד המנהלים, ומנהל במקביל משא ומתן גם עם ועד הפקידים בהנהגתו של ריקי בכר.

בנוסף לקיצוץ של 10% בשכרם של מנכ"ל הבנק גיורא עופר והיו"ר שלמה זהר במשך שנה וקיצוץ של 7.5% בשכר חברי ההנהלה, שעליהם נודע ביום חמישי, הוחלט גם על קיצוץ של 5.5% בשכר של כ-300 מנהלים העובדים בחוזה אישי, ומסתמן קיצוץ משכורת 13 של כל חברי הדרג הניהולי השנה.

על פי הערכות, מדובר בכ-1,300 מנהלים. כמו כן, הוחלט בבנק על קיצוץ רוחבי במכסת השעות הנוספות ובמכסת קילומטראז' לנסיעות. במקביל, פועל הבנק לבצע מהלך התייעלות גם מול ועד הפקידים בראשות ריקי בכר, הנחשב לוועד מיליטנטי במיוחד.

אם המו"מ עם הוועד יצלח, תהיה זו פעם ראשונה שמבוצע קיצוץ משמעותי בבנק, שהופרט לפני כארבע שנים. ועד הפקידים כולל את כל שאר העובדים - כ-4,900 עובדים בבנק, מבלי להחשיב את קבוצת דיסקונט כולה.

ייתכן שבמשא ומתן, שבו מעורבת ההסתדרות, יוחלט כי הקיצוצים לפקידים יבוצעו בהדרגה. קיצוצים אלה נוגעים ל-2009 בלבד, ובסופה ייאלץ הבנק לדון שוב עם ועד העובדים, שכן ההסכם הקיבוצי, שנחתם לחמש שנים, מסתיים בסוף 2009.

דיסקונט הופרט בתחילת 2005, כשהמדינה מכרה 25% ממנו לקבוצת ברונפמן שראן. ואולם, למרות ההפרטה, לא חלה התייעלות של ממש בבנק עד היום.

גם הבנקים האחרים לא יעילים

דיסקונט הוא אמנם הבנק עם היעילות הנמוכה ביותר בישראל, אך גם הבנקים האחרים אינם יעילים. על פי השוואה שביצע הפיקוח על הבנקים ב-2006, משקל הוצאות השכר בבנקים הישראליים מול הערך המוסף של העובדים הוא מהגבוהים בעולם. יחס זה מחושב על פי הרווח מפעולות רגילות לפני מס, בתוספת הוצאות על משכורות, הוצאות אחזקה ופחת על בניינים והוצאות כלליות.

למרות זאת ולמרות המשבר הפוקד את המשק, בשאר הבנקים התבצעו קיצוצים מינוריים בלבד. בבנק לאומי, למשל, קיצצו את תוספת השכר לעובדים מ-5% ל-2.5% והגבילו את מכסת השעות לעובדי מיקור חוץ. בבינלאומי ובמזרחי-טפחות לא התבצע עד כה כל קיצוץ.

עד כה הפועלים היה הבנק שביצע את המהלך המשמעותי ביותר של קיצוץ - עם קיצוץ של 5% בשכר של כ-100 המנהלים הבכירים וקיצוץ של 10% בשכרו של יו"ר הדירקטוריון ומנכ"ל הבנק ועוד 7.5% בשכר חברי ההנהלה והדירקטוריון. במקביל, גם בהפועלים מנהלים משא ומתן עם ועד העובדים לגבי קיצוצים אפשריים.

בכל מקרה, באף אחד מהבנקים לא מדברים על פיטורים, גם לנוכח התחזיות הקודרות ל-2009. על פי הערכות בענף, הבנקים צפויים לסבול השנה מהפרשות גבוהות לחובות מסופקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully