וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשובה מתעניין ברכישת 5% מלאומי

אתי אפללו

15.2.2009 / 11:12

כדי לרכוש את החלק של קרן גבריאל בלאומי, תשובה זקוק לאישור בנק ישראל. גם איפקס ושלמה נחמה מתעניינים ברכישת הנתח

כמה שחקנים בשוק המקומי הביעו התעניינות ברכישת חלקה של קרן הגידור גבריאל, המנוהלת על ידי עזרא מירקין, בבנק לאומי (5%). ביניהם נמצא איש העסקים יצחק תשובה - כך נודע ל-TheMarker.

תשובה בוחן אפשרות שלא לרכוש את האחזקות דרך קבוצת דלק שבשליטתו, אלא דרך חברה פרטית שבבעלותו. גורמים נוספים שעל פי ההערכות מעוניינים ברכישת חלקו של מירקין בבנק הם קרן איפקס ואיש העסקים שלמה נחמה.

באחרונה הגיעו מספר פניות לבנק ישראל בעניין האפשרות לרכישת האחזקות בלאומי מקרן גבריאל, המנוהלת על ידי מירקין. גבריאל נאלצת למכור את אחזקותיה בבנק בעקבות הונאת מיידוף, שבעקבותיה הודיע מירקין בדצמבר על סגירת הקרן. התזמון של מכירת המניות בבנק לאומי אינו אידיאלי מבחינת המצב בשווקים: מניית לאומי איבדה 42% ב-2008.

הקרנות סרברוס וגבריאל רכשו כ-10% מבנק לאומי לפני כשלוש שנים, במכרז שערכה המדינה למכירת אחזקותיה בבנק. בסופו של דבר נפסלו סרברוס וגבריאל מרכישת השליטה בבנק, ולכן פיצלו את אחזקותיהן בלאומי כדי שיוכלו להמשיך ולהחזיק במניותיו. סרברוס מחזיקה בכ-5% מבנק לאומי וגבריאל מחזיקה בכ-5% נוספים.

על פי הערכות, המתעניינים ברכישת חלקה של קרן גבריאל בבנק לאומי רוצים לרכוש גם את האחזקות של קרן סרברוס, ואולם מקורבים לסרברוס אמרו ל-TheMarker כי הקרן אינה בוחנת כעת אפשרות למכירת אחזקותיה בלאומי.

נראה כי מדובר בבדיקות ראשוניות בלבד של האפשרות למכירת המניות ובניסיון לבחון את המחיר שאפשר יהיה לקבל עבורן, כמו גם את נכונותו של בנק ישראל לאשר את המכירה. בפני תשובה עומדים כמה מכשולים בדרכו לרכישת המניות מידי גבריאל וסרברוס. הראשון והעיקרי שבהם הוא מציאת מימון.

לאחר הצלחת הקידוח בתמר 1 השתפר מצבה של כל קבוצת דלק - דבר שמתבטא, למשל, בירידה של התשואות על האג"ח של חברות שונות בקבוצה. עם זאת, השווקים עדיין מצויים במשבר, וחברות שונות בקבוצת דלק יצטרכו להתמודד גם בשנה הקרובה עם אתגרים שיצריכו מהן מזומנים, כמו חברת הביטוח הפניקס, שתתמודד על הרכישה של אקסלנס במחיר של כ-700 מיליון שקל.

לפיכך, קבלת מימון בהיקף של יותר מ-100 מיליון שקל כדי לרכוש את האחזקות בבנק לאומי היא משימה לא קלה בכלל, גם עבור תשובה. נקודה נוספת היא שתשובה כבר מחזיק כ-2%-2.5% ממניות הבנק, ובמקביל מחזיק בשליטה בפניקס. אם תשובה מעוניין לרכוש את החלק של גבריאל וגם את חלקה של סרברוס, הוא לא יוכל להמשיך ולהחזיק בפניקס - זאת בעקבות רפורמת בכר, שלא מאפשרת אחזקה של יותר מ-10% ביותר ממוסד פיננסי אחד, בכלל זה בנקים וחברות ביטוח.

דוברו של תשובה מסר בתגובה: "לא הוחלט על רכישת מניות לאומי מידי קרן גבריאל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully