וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אקונומיסט": אובמה ישנה יחסי ארה"ב-ישראל; ילחץ על משא ומתן עם חמאס ועל הפסקת הבנייה בהתנחלויות

אקונומיסט

15.2.2009 / 11:24

אף אחד לא יודע מה אובמה חושב בדיוק על הסכסוך, אך הוא נחשב למאוזן ויעיל יותר משני קודמיו בתפקיד



למרות המצב הקשה בעזה הנשלטת על ידי חמאס, הפילוג בשורות הפלשתינים, והבחירות בישראל - שאינם מעידים על נכונות או על בסיס יציב לתהליך שלום - ייתכן כי לנשיא ארה"ב הטרי, ברק אובמה, יש סיכוי להצליח יותר מקודמיו בתפקיד בקידום השלום במזרח התיכון. כך קובע העיתון הבריטי "אקונומיסט". העיתון טוען כי אובמה צפוי להיות יותר מאוזן ויותר יעיל - מבוש שביזבז את 8 שנותיו בנשיאות, ומביל קלינטון, שדווקא ניסה, אך כשל בתיווך בין הצדדים. מאוזן, כלומר, נוטה יותר מקודמיו לטובת הפלשתינים. אך פירוש הדבר גם ביטחון לטווח ארוך יותר בישראל.



"זה לא יקרה מייד - בישראל עדיין אין ממשלה חדשה, וגם ממשלה שתקום עשויה להתקשות לבצע שינויים; אובמה עסוק כרגע בטיפול במשבר הכלכלי בארה"ב, וטרם השלים את בחירת הצוות שלו למזרח התיכון, מלבד הילרי קלינטון כשרת החוץ וג'ורג' מיטשל כשליח המיוחד למזרח התיכון; מדינות ערב, ולא רק הפלשתינים, נמצאות בכאוס דיפלומטי.



"אקונומיסט" מציין כי סוריה נראית כיעד מבטיח יחסית. בנימין נתניהו, אם יצליח להקים ממשלה, צפוי להגיב בחיוב להצעות אמריקאיות להמשך המגעים שהוביל אהוד אולמרט עם סוריה, ולהסכם שיחזיר את רמת הגולן לסורים בתמורה להסכם שלום הדומה לזה שנחתם בין ישראל לירדן ולמצרים. עם זאת, היעד העיקרי הוא הסכם עם הפלשתינים.



אובמה צריך להגדיר קודם כל את חזונו עבור מדינה פלשתינית. ישראלים ופלשתינים שקולים מכירים בכך כי הסכם יכלול חזרה לגבולות 67', בנוסף להחלפות שטחים, חלוקת ירושלים מחדש ופיקוח בינלאומי על המקומות הקדושים בירושלים. תמיכתו של אובמה תסייע בחיזוק המתונים משני הצדדים ותעמיד את הקיצוניים במקומם.



שנית, אובמה צריך להבהיר לישראל כי על כל הבנייה בהתנחלויות להיפסק לחלוטין. קשה להאמין כי נשיא אמריקאי יאזור עוז ויקצץ בסיוע הצבאי לישראל. הנשיא היחיד שעשה זאת היה ג'ורג' בוש האב, ב-1991 אך איום זה יכול לשמש ככלי לדחוף את ישראל להפסיק את הבנייה.



בעיתון הבריטי קובעים כי האתגר הקשה ביותר של אובמה יהיה משיכת חמאס למשא ומתן על אף סירובה של התנועה לקבל 3 תנאים בסיסיים: שלילת הטרור, הכרה בקיומה של ישראל והכרה בהסכמים שנחתמו בין ישראל לאש"ף. מיטשל צפוי ליישם את מה שלמד באירלנד - לא ניתן לצפות מארגונים שכאלה לקבל תנאים מוקדמים. למרות התנגדות הלובי היהודי למשא ומתן עם חמאס, בארה"ב נשמעים יותר ויותר קולות שקוראים לפתיחת ערוץ זה.



אף אחד לא יודע מה בדיוק אובמה חושב בנושא, אך הוא נחשב הרבה יותר ידען, מאוזן ובעל ראש פתוח לעומת קודמו בתפקיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully